51 531 läst · 43 svar
52k läst
43 svar
Kortast möjliga toalettstol
Jag tycker det är märkligt att de inte bygger fler korta modeller med S-lås en bit ut från väggen, det borde ju vara en väldigt vanligt problem att folk vill ha så kort längd som möjligt.henke_gbg skrev:
Ja den modellen du länkar till verkar ju absolut kunna vara något, tack för tipset!
Medlem
· Stockholm
· 6 inlägg
Hej!
Har samma problem, letar kort wc-stol, men har upptäckt att de korta modellerna bygger mkt i längd om man som vi måste ha golvmonterad.
Hur blev lösningen för dig, larsan123?
Har samma problem, letar kort wc-stol, men har upptäckt att de korta modellerna bygger mkt i längd om man som vi måste ha golvmonterad.
Hur blev lösningen för dig, larsan123?
H henke_gbg skrev:
Hej!H henke_gbg skrev:
Nu fyra år senare står jag inför samma problem och ska kolla in denna toalettstol. Hur har den känts i praktiken? Är det störande att den är kort så att man tänker på det varje gång man sitter där? Eller är det inget man reagerar på?
Hej,Simon Lessing skrev:
Vi har ännu inte gjort klart badrummet, men har köpt toastolen och det blev en vanlig som bygger 65 cm, Gustavsberg Nautic. Vårt badrum är 120 cm brett och vi bedömde att det ändå finns tillräckligt med plats. Därför kan jag inte uttala mig om denna kortare modell. En kompis som är rörmokare tipsade om att när avloppsröret väl är igenom tätskiktet så kan man sätta en excentrisk muff som gör att du kan flytta det ett antal centimeter närmare väggen och på det sättet tjäna utrymme utan att tumma på reglerna för tätskikt. Vi kommer nog göra något sånt. Lycka till!
Vad fint att du svarade så snabbt och tack för tipset! Lycka till med bygget och glad påskscareman skrev:
Hej,
Vi har ännu inte gjort klart badrummet, men har köpt toastolen och det blev en vanlig som bygger 65 cm, Gustavsberg Nautic. Vårt badrum är 120 cm brett och vi bedömde att det ändå finns tillräckligt med plats. Därför kan jag inte uttala mig om denna kortare modell. En kompis som är rörmokare tipsade om att när avloppsröret väl är igenom tätskiktet så kan man sätta en excentrisk muff som gör att du kan flytta det ett antal centimeter närmare väggen och på det sättet tjäna utrymme utan att tumma på reglerna för tätskikt. Vi kommer nog göra något sånt. Lycka till!
Då fler har hört av sig och frågat hur det gick så kan jag lägga ut det i tråden.
Köpte till slut (för några år sedan) en "Catalano WC Zero 62". Den var hiskeligt dyr men då var också varje sparad cm dyrbar.
Det var ganska mycket diskussioner med entreprenören som byggde badrummet hur långt ut från väggen avloppsröret skulle vara och om det var kompatibelt med byggregler etc. Så se till att ha allt sådant helt klart från början!
Köpte till slut (för några år sedan) en "Catalano WC Zero 62". Den var hiskeligt dyr men då var också varje sparad cm dyrbar.
Det var ganska mycket diskussioner med entreprenören som byggde badrummet hur långt ut från väggen avloppsröret skulle vara och om det var kompatibelt med byggregler etc. Så se till att ha allt sådant helt klart från början!
Renoverare
· Stockholm
· 18 154 inlägg
Man måste göra avsteg från branschegeln på 60mm för att få det tight. Själv körde vi på 40mm har jag för mig
Läste denna tråd när jag skulle hitta kortast möjliga toastol. Har nu fått badrummet klart och lyckats med 54,5 cm från vägg. 8 cm Geberit inbyggnadscistern, 1,5 cm inkakling och 45 cm Globo Stone golvstående back-to-wall toalett. Ganska dyr toalettkombination, men när varje cm räknas... Dock 30% billigare genom köp från italiensk näthandel. Inga problem att klara avloppets avstånd till vägg med denna lösning. Hade jag skippat kakel bakom inbyggnadscisternen och istället målat där hade jag sparat en dryg cm till. Bygger man tätskiktad låda i väggen för cisternen landar man på 45 cm, fortfarande med avloppsrör enligt regler.
Renoverare
· Stockholm
· 18 154 inlägg
Det låter riktigt tight vår cistern bygger 20cm då mäter jag från kakel på väggen till kakel på cistern. Sedan 50cm på det för porslinet.K KristofferN skrev:Läste denna tråd när jag skulle hitta kortast möjliga toastol. Har nu fått badrummet klart och lyckats med 54,5 cm från vägg. 8 cm Geberit inbyggnadscistern, 1,5 cm inkakling och 45 cm Globo Stone golvstående back-to-wall toalett. Ganska dyr toalettkombination, men när varje cm räknas... Dock 30% billigare genom köp från italiensk näthandel. Inga problem att klara avloppets avstånd till vägg med denna lösning. Hade jag skippat kakel bakom inbyggnadscisternen och istället målat där hade jag sparat en dryg cm till. Bygger man tätskiktad låda i väggen för cisternen landar man på 45 cm, fortfarande med avloppsrör enligt regler.
Vanliga cisternerna har ju 12 cm djup eller mer och sedan beror det på hur tjock inbyggnadsskiva man använder. Grohe har en 8 cm cistern som finns på vvs och bad. Geberit’s 8 cm har jag inte hittat i Sverige. 8 cm cisternerna kräver dock golvstående toalett eller avlopp bakåt och ner i väggen. Min plattsättare använde en slags tunn skiva som han kaklade på. Om man ska vara exakt blev 8+1,7 cm.
Renoverare
· Stockholm
· 18 154 inlägg
Undrar om den modellen fanns 2014 när vi renoverade. Men förstår inte riktigt hur du kan få det så tight och samtidigt följa reglerna då 60mm från vägg plus 110mm rör redan där bygger mer? Vi använde jackofoam som är 20mm men riktigt styvt blev det, körde hårdfog mellan alla ytor och som nytt nu 6 år senareK KristofferN skrev:Vanliga cisternerna har ju 12 cm djup eller mer och sedan beror det på hur tjock inbyggnadsskiva man använder. Grohe har en 8 cm cistern som finns på vvs och bad. Geberit’s 8 cm har jag inte hittat i Sverige. 8 cm cisternerna kräver dock golvstående toalett eller avlopp bakåt och ner i väggen. Min plattsättare använde en slags tunn skiva som han kaklade på. Om man ska vara exakt blev 8+1,7 cm.
Edit: skrev för snabbt
Redigerat:
Hej KristofferN har du möjligtvis namnet på italienska näthandeln?
K KristofferN skrev:Läste denna tråd när jag skulle hitta kortast möjliga toastol. Har nu fått badrummet klart och lyckats med 54,5 cm från vägg. 8 cm Geberit inbyggnadscistern, 1,5 cm inkakling och 45 cm Globo Stone golvstående back-to-wall toalett. Ganska dyr toalettkombination, men när varje cm räknas... Dock 30% billigare genom köp från italiensk näthandel. Inga problem att klara avloppets avstånd till vägg med denna lösning. Hade jag skippat kakel bakom inbyggnadscisternen och istället målat där hade jag sparat en dryg cm till. Bygger man tätskiktad låda i väggen för cisternen landar man på 45 cm, fortfarande med avloppsrör enligt regler.
K KristofferN skrev:Läste denna tråd när jag skulle hitta kortast möjliga toastol. Har nu fått badrummet klart och lyckats med 54,5 cm från vägg. 8 cm Geberit inbyggnadscistern, 1,5 cm inkakling och 45 cm Globo Stone golvstående back-to-wall toalett. Ganska dyr toalettkombination, men när varje cm räknas... Dock 30% billigare genom köp från italiensk näthandel. Inga problem att klara avloppets avstånd till vägg med denna lösning. Hade jag skippat kakel bakom inbyggnadscisternen och istället målat där hade jag sparat en dryg cm till. Bygger man tätskiktad låda i väggen för cisternen landar man på 45 cm, fortfarande med avloppsrör enligt regler.
Rubinetteria shop. För övrigt fungerar allt fortfarande bra. Det enda negativa är att man behöver använda toaborste efter 2:an då nedre delen av skålen är djupsmal och spolningen inte riktigt kommer åt med fart.