11 250 läst · 66 svar
11k läst
66 svar
Fått dubbla paket
Sida 1 av 5
Ponera att jag nyss hämtat ut två identiska paket på posten. Ponera även att jag väntat mig ett paket, och har betalat för ett.
Vad göra? Kan jag be företaget i fråga att skicka en budbil och hämta paketet när jag är hemma?
Vad göra? Kan jag be företaget i fråga att skicka en budbil och hämta paketet när jag är hemma?
Allvetare
· Västra götaland
· 8 381 inlägg
Det beror nog på värdet, och vilket företag det är....
Hände mig en gång. Behöll båda och hörde aldrig något från företaget i fråga.K klippor skrev:
Meddela företaget att det blivit dubbelt.
Allvetare
· Västra götaland
· 8 381 inlägg
Letar man bland gamla trådar kan man läsa om min upplevelse av samma sak .. Slutade med att jag lade flera timmar på att hjälpa Ahlsell utan att få ett tack för det ..
Hade det varit ett mindre företag som jag "gillade" som Kiwitools kanske, så hade jag ansträngt mig mer ..
Hade det varit ett klappkasst företag som tex Fyndiq (som brukar slarva bort varannan beställning man gör) så hade jag låtsats som det regnade...
Hade det varit ett mindre företag som jag "gillade" som Kiwitools kanske, så hade jag ansträngt mig mer ..
Hade det varit ett klappkasst företag som tex Fyndiq (som brukar slarva bort varannan beställning man gör) så hade jag låtsats som det regnade...
Har paketet ett större värde, meddela säljaren att det blivit fel.
När transportbolaget ringer för att boka in en upphämtning så säger du:
"Ja, jag kommer vara hemma någon gång mellan 10:00 och 17:00 på torsdag. Ni kan komma då."
När transportbolaget ringer för att boka in en upphämtning så säger du:
"Ja, jag kommer vara hemma någon gång mellan 10:00 och 17:00 på torsdag. Ni kan komma då."
Vad det är för något spelar ingen roll. Jag förklarade läget i ett mail och meddelade att jag finns hemma kvällstid för upphämtning av paketet.
Fick ett "Oj vad tokigt, jag skickar en retursedel som du klistrar på innan du lämnar in det hos postombudet." till svar.
Får nog förklara att jag tar ut en avgift för lagerhållning och transport till Postombudet.
Fick ett "Oj vad tokigt, jag skickar en retursedel som du klistrar på innan du lämnar in det hos postombudet." till svar.
Får nog förklara att jag tar ut en avgift för lagerhållning och transport till Postombudet.
Tyvärr så har du ingen rätt att ta ut någon avgift för det. Konsumentköplagen gör företag skadeståndsskyldiga enbart för sådana kostnader som du verkligen har haft.
Jag antar åtminstone att paketet inte är så skrymmande att du behöver hyra in externs lageryta för at få plats med det utan att det faktiskt ryms på ett rimligt sätt i ditt hem? Då blir det inga pengar till dig.
Posten har väl så pass rimliga öppettider att du inte behöver ta ledigt från jobbet för att lämna in paketet? Då blir det inga pengar till dig.
Ligger postens paketinlämning långt bort så kan du få ersättning för den bensin du förbrukar på resan men det gäller att du inte har skäl att åka dit utan paketet. Om paketinlämningen ligger i en matbutik så kan du ju passa på att köpa en liter mjölk samtidigt och i så fall blir det inga pengar till dig.
Jag antar åtminstone att paketet inte är så skrymmande att du behöver hyra in externs lageryta för at få plats med det utan att det faktiskt ryms på ett rimligt sätt i ditt hem? Då blir det inga pengar till dig.
Posten har väl så pass rimliga öppettider att du inte behöver ta ledigt från jobbet för att lämna in paketet? Då blir det inga pengar till dig.
Ligger postens paketinlämning långt bort så kan du få ersättning för den bensin du förbrukar på resan men det gäller att du inte har skäl att åka dit utan paketet. Om paketinlämningen ligger i en matbutik så kan du ju passa på att köpa en liter mjölk samtidigt och i så fall blir det inga pengar till dig.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Men är du helt säker på att det verkligen är en extra pryl? Jag beställde en pryl en gång, och jag var helt övertygad om att något blivit fel, för jag fick 5 paket, och 5 avier via sms osv. Alla 5 paketen var jättestora, och exakt likadana.
När jag väl hade baxat hem alltihop så visade det sig att prylen var i 5 delar. Och skickat som 5 helt separat försändelser.
När jag väl hade baxat hem alltihop så visade det sig att prylen var i 5 delar. Och skickat som 5 helt separat försändelser.
Du får ju just ingen information om paketet innan det hämtats ut. Så att det skulle liga köparen till last att paketet hämtats ut köper jag inte. Säljaren kan knappast kräva att säljaren ska göra en arbetsinsats gratis. Jag skulle sannolikt ha gjort det. Men det är inget som kan krävas.