Igår var jag väldigt nära att köpa en lamellfräs Bosch GFF 22 A för 4600 kr (nedsatt från 7000kr). Jag har tänkt att använda den till att bygga starka lådor.
Jag började kolla en massa youtube videos där man sa att fogen inte blir starkar av lamellen utan blir samma som enbart lim.
Kolla typ:
Anledningen att jag var intresserad av en lamellfräs var att jag vill göra enkla-starka fogar (blir det lika stark med enbart lim är det inte intressant). Alternativet kan vara Kreg pocket drill Jigg som är mycket billigare men lämnar lite tråkiga hål (som jag i och för sig kan spackla igen).
Igår var jag väldigt nära att köpa en lamellfräs Bosch GFF 22 A för 4600 kr (nedsatt från 7000kr). Jag har tänkt att använda den till att bygga starka lådor.
Jag började kolla en massa youtube videos där man sa att fogen inte blir starkar av lamellen utan blir samma som enbart lim.
Kolla typ:
[media]
Anledningen att jag var intresserad av en lamellfräs var att jag vill göra enkla-starka fogar (blir det lika stark med enbart lim är det inte intressant). Alternativet kan vara Kreg pocket drill Jigg som är mycket billigare men lämnar lite tråkiga hål (som jag i och för sig kan spackla igen).
Är det någon som har erfarenhet av lamellfräsar?
Mvh
Mats
En av fördelarna med lameller eller dominos är att det är lätt att få ytorna på de material man limmar ihop i samma nivå. alltså ytan blir jämn.
Sen vet jag väl inte hur mycket grejer man gör där kraften kommer som i videon..
Kolla in www.idealo.de för något bättre pris, men inte supermycket lägre ser jag.
Vill minnas att jag betalade mindre för GFF, men det var några sedan också.
Om du inte har ont om tid kan du fräsa spår för lameller med en handöverfräs eller bordsfräs istället, gissar att du har en handöverfräs redan och isf behöver du bara frässtålet, är nog billigare än en lamellfräs. Den där Boschen verkar hemskt dyr. Jag köpte en Makita för en bråkdel av priset och den fungerar finfint.
Brukar hänvisa till fine woodworking joinery shootout där de testar styrkan på olika fogtyper. Är man inte medlem kan man inte läsa men alla kan vara gratismedlemmar två veckor o då ta del av innehållet.
Hursomhelst, lamellkex bidrar inte jättemycket till styrkan i en fog och jag tycker mest de har sin plats när det gäller att foga ihop skivmaterial eller att linjera plank. Kexen är ju ganska långa och kan ex inte användas för att foga ihop två st 40x40mm ämnen så för att bygga traditionella möbler är det en väldigt begränsad maskin.
Köp handöverfräs först och domino sen och strunta i lamellmaskinen.
Om det är lådor TS bygger är det vettigt att falsa ena biten i ett hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ökar limytan, vilket teoretiskt kan stärka fogen. Sedan blir det också enklare att montera jämt.
Använder TS dyckertpicka så går det att spika i båda riktningarna.
Lamellkex kan bli en försvagning om den sitter nära ändträ.
Nu tror jag visserligen att dina lådor kommer hålla bra i princip oavsett vilken metod du använder. Men ett mycket starkt sätt att sammanfoga lådor är mha. fingerfogar (eng. box joints).
Jag (och flera på forumet här) har byggt Wandels box joint jig. Då behöver du "bara" en bordssåg för att skapa dessa.