Byggahus.se
R Robert-san01 skrev:
Brukar tyvärr vara svårt att få ett slutbesked om inte eldragningen är klar och färdiganmäld.
Kan väl fortfarande vara klar även om det finns tomrör dragna för framtida behov.

I mitt avtal med GE står procenten för påslaget med, kolla om det står för dig också

1 markus1 skrev:
Kan väl fortfarande vara klar även om det finns tomrör dragna för framtida behov.
Absolut kan den vara det. Det låter dock som det är lite mer än några tomrör frågan gäller då de haft planeringsmöte.

Tomrör skulle för den delen också falla under GE att fakturera med påslag om de utförs av UE.

Det är ju i grund ert avtal mellan er som styr men tanken med påslaget är ju att din huvudentreprenör(HE) får agera projektledare och boka upp och handleda en underentreprenör(UE) och därav uppstår en kostnad för din HE i tid. I mitt tidigare jobb som projektbeställare låg påslagen generellt mellan 8-12%. Om du själv bokar in och handleder en UE och inga kostnader uppstår för din HE eller om du blir fakturerad direkt kan ju inte din HE begära ersättning såvida det inte står i ert avtal att allt skall gå via dem.

Att generalaren vill ha påslag på alla arbeten som han fakturerar är skäligt, dels för hen vill ha avans på omsättningen sen har GE garantiansvar vidare samordningsansvar etc.
Du kan kanske endast innefatta kanalisation i entreprenaden sen köpa till kabeldragning etc när avtalet med GE är klart.

Vill också påpeka för alla dessa som förväxlar begrepp:
GE kan vara totalentreprenad då GE är en upphandlingsform, dvs att man har avtal med en part för entreprenaden. tex en totalis alt utförandeentreprenad.

• Gilla
gullegrizen och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Absolut kan den vara det. Det låter dock som det är lite mer än några tomrör frågan gäller då de haft planeringsmöte.

Tomrör skulle för den delen också falla under GE att fakturera med påslag om de utförs av UE.
Tanken var att GE endast skulle dra tomrör om du läste mitt tidigare inlägg. Sen när allt är godkänt (avtalad el plus dragning av tomrör) kan elektrikern komma tillbaka och fortsätta det planerade jobbet. Är ju inget konstigt att dra tomrör för framtida behov.

En annan variant som jag hört en del kört med är att man lägger rör och fixar i ordning allt inför att göra jobbet senare. Alltså elektriker skulle i så fall få komma tillbaka framöver. Men då finns det rör lagda och täcklock eller öppna hål där utrustning ska sitta. Då bryter man åtminstone inte emot något avtal.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.