Byggahus.se
S Saipala skrev:
I det här fallet så är ju parketten en anmärkning som skulle varit åtgärdad i mitt tycke, att listen är sågad i 90gr är väl en smaksak och skruven sitter nog där för att man inte kom in med spikpistolen mellan rören, kunde ju kanske limmats vad vet jag och rörgenomföringarna ser säkert likadana ut i samtliga lägenheter då det säker står i avtalet att rörgenomföringar i parkett skall mjukfogas...Men jag kan också ha helt fel.

Och återigen så är det ju inte ncc själva som bestämmer hur saker och ting på bygget ska genomföras eller vilka material och infästningar som sa användas in i minsta detalj utan detta styrs i regel av en handling (innefattande ritningar) och ramavtal mellan kund och entrepenörer, ett kontrakt med andra ord och ändringar från dessa avtal kostar oftast extra för kunden såvida inte ändringen förenklar och besparar material.
Det finns ingenstans i mitt avtal där det finns med att byggentreprenörens personal skall skruva golvsockeln, att skarvarna skall vara 90gr, att rörgenomföringarna skall mjukfogas, etc. Utan det är ju ett avtal som upprättats på annat håll. Men tycker byggentreprenören på allvar att detta är ok för en nyproduktion i centrala Göteborg? En 2a för 3 miljoner och det finns många punkter som jag inte har tagit upp. Repor och skador på parketten som viftas bort. Då tycker jag att det är något fel när man på allvar menar att jag som boende framöver ändå kommer skada golvet på ett eller annat sätt.

Det är värre i verkligheten. Parketten är skadad och det sticker upp flera cm där jag håller pekfingret.

• 20190415_204420.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20190415_204414.jpg
    Skapa konto
  • Arg
Maria T och 2 till
  • Laddar…
F filip01 skrev:
Det finns ingenstans i mitt avtal där det finns med att byggentreprenörens personal skall skruva golvsockeln, att skarvarna skall vara 90gr, att rörgenomföringarna skall mjukfogas, etc. Utan det är ju ett avtal som upprättats på annat håll. Men tycker byggentreprenören på allvar att detta är ok för en nyproduktion i centrala Göteborg? En 2a för 3 miljoner och det finns många punkter som jag inte har tagit upp. Repor och skador på parketten som viftas bort. Då tycker jag att det är något fel när man på allvar menar att jag som boende framöver ändå kommer skada golvet på ett eller annat sätt.
Jag tror inte du förstår riktigt vad jag menar, men jag förstår att du är missnöjd med finishen.

Fick ni inte göra en koll ens i nån lägenhet som var besiktad innan tillträde/slutbetalning?

Vad jag förstår så har du bestritt besiktningen och folk har varit där och kikat men dom tycker inte att det är nåt att oja sig för?

Men varför har du betalat? Visst måste du ha sett detta innan du gjorde slutbetalningen? Vi byggde nytt hus, de var några små fel som åtgärdades efteråt, men då var vi lite petiga..

S Saipala skrev:
Jag tror inte du förstår riktigt vad jag menar, men jag förstår att du är missnöjd med finishen.

Fick ni inte göra en koll ens i nån lägenhet som var besiktad innan tillträde/slutbetalning?

Vad jag förstår så har du bestritt besiktningen och folk har varit där och kikat men dom tycker inte att det är nåt att oja sig för?
Jo, vi fick besöka en lägenhet i systerföreningen och där hade de spikat dit golvsocklarna och satt täckbrickor för rören.

Inte riktigt bestritt besiktningen, jag har i efterhand funnit flera fel i lägenheten och många utav dessa fel motsätter sig NCC. Bland annat har vi en repa på säkerhetsdörren som de inte kan byta ut då den kostar 20 000 kr. Och då hänvisar de till besiktningsmannen som måste kunna se repan från en meters håll. Bland annat.....

• 20190408_083439.jpg
    Skapa konto
H Husqvarna220Ac skrev:
Men varför har du betalat? Visst måste du ha sett detta innan du gjorde slutbetalningen? Vi byggde nytt hus, de var några små fel som åtgärdades efteråt, men då var vi lite petiga..
En nyproducerat lägenhet betalas i olika delar. Först en handpenning på 5 procent och fyra månader innan tillträde betalas 10 procent till. Sedan har man en slutbesiktning, som jag inte behöver närvara på, (och inte kunde) då besiktningen är ett avtal mellan byggentreprenören och besiktningsföretaget. Sedan betalar man slutlikviden på tillträdesdagen och då skall byggentreprenören ha åtgärdat de fel som pekats ut av besiktningsmannen.

• Gilla
scanders
  • Laddar…
Självklart MÅSTE man vara på slutbesiktningen, om man är intresserad.

Vi hade 5 lyft på huset, varav det sista nr huset är besiktat och alla nöjda.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:

Ja och eftersom jag inte kunde närvara, skickade jag min bror som bland annat kritiserade skarvarna och skruvarna. Besiktningsmannen svarade "Det är så" och plockade fram sin mätsticka, och menade på att skarvarna är inom ramen av byggbranschens regler. Han var inte särskilt objektiv och ställde sig ofta på byggentreprenörens sida, men det ter sig naturligt, eftersom det är NCC som betalar honom.

En opopulär åsikt här på forumet, men: släpp det.

En vecka efter inflytt kommer det vara fullt av små repor, skavmärken och bucklor som uppstår när man lever som vanligt. Lägg energin och tiden på något mer glädjegivande istället.

• Gilla
thomasbackstrom och 29 till
  • Laddar…
Ser bedrövligt ut men tyvärr är det inget unikt det här. Opartiska besiktningsmän som får så mycket uppdrag av företaget att dom inte kan anses opartiska längre. Säkert en o annan vinflaska till jul.

Kom i en riktig konflikt med en sk "opartisk" besiktningsman vid slutbesiktningen på en av våra lägenheter. Kritiserade finishen o ifrågasatte hantverkarna. Då hotade han med att avsluta besiktningen omedelbart :thinking:

• Gilla
brage17 och 1 till
  • Laddar…
S Stadsbonden skrev:

En vecka efter inflytt kommer det vara fullt av små repor, skavmärken och bucklor som uppstår när man lever som vanligt. Lägg energin och tiden på något mer glädjegivande istället.
S Stadsbonden skrev:

Nu är det iförsig inte bara golvet men förstår vad du menar. Men just nu, av alla grejer, är jag väl mest irriterad över den där jävla sörjan kring rören. Jag förstår inte på riktigt att man kan lämna det så, om inte annat är det extremt opraktiskt för att mjukfogen samlar in massa damm och smuts. Ser för jävligt ut asså... :oops:

Visst kan man tycka att finishen är dålig. Men det är antagligen i enlighet med vad som är beställt. Men är det verkligen silikon de använt?Det låter udda.

Att kräva byte av en säkerhetsdörr på grund av en liten repa tyder på att dina krav inte riktigt är rimliga. Om den är tydlig kan den åtgärdas på plats, men det är definitivt inte motiverat att byta dörr för en sådan sak. Att det är dyrt i centrala storstäder beror inte på att de bygger bättre där. Det är marken som är dyr.

• Gilla
HammarClark och 15 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Visst kan man tycka att finishen är dålig. Men det är antagligen i enlighet med vad som är beställt. Men är det verkligen silikon de använt?Det låter udda.

Att kräva byte av en säkerhetsdörr på grund av en liten repa tyder på att dina krav inte riktigt är rimliga. Om den är tydlig kan den åtgärdas på plats, men det är definitivt inte motiverat att byta dörr för en sådan sak. Att det är dyrt i centrala storstäder beror inte på att de bygger bättre där. Det är marken som är dyr.
Vart går gränsen då? I hur pass dåligt skick skall man få överlämna en lägenhet? En person från NCC har varit här och målat över repan två gånger, nu är det visserligen inte lika illa som förut, men man ser den ändå. Skall det ändå vara ok?

Bowser
H Husqvarna220Ac skrev:

Skillnaden här är att det är bostadsrätt det handlar om, inte villa.

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Tror inte man kommer så mycket längre i att fortsätta tala om hur dåligt det är, håller med om att det inte håller den kvalite jag själv gör men samtidigt accepteras det av väldigt många andra.
Personligen skulle jag fixat till det med lite täckbrickor vid elementrören och latexfog vid listskarv och ev. också skruvskallar (tryck i och jämna till med spackel), kostar några hundralappar och så har man löst den delen. Hellre lösa problemet även om det kostar de här hundralapparna.
Sedan har du en bild vid något skåp som jag inte riktigt förstår hur det ser ut i helhet, syns bara ett hörn med golv.
Repan på dörren ser jag inte, men vissa kan poleras bort med bilvårdsmedel eller fås att synas mindre.
Nu kommer säkert många att säga att du ska stå på dig istället för att fixa till det själv, men det är bara du själv som vet vad som fungerar "fixa till så du blir nöjd" så är det löst, eller försöka driva det mot byggföretaget och se det varje dag utan att det kanske händer något.

• Gilla
largab och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.