Hej, tänker köpa sollceller och batterier mm till min sommarstuga utan el och vet ej vart jag ska börja. Har kontaktat EON men dom vill ej ha nånting att göra med en annläggning med mindre än 10st solceller (taket rymmer max 4st).
Kommer vara i stugan ca 4 veckor per år under sommaren men behöver batterier som klarar temperaturer till ca -35 till -40 då de kommer stå där under vintern också och ska klara de norrländska vintrarna, är i inlandet så behöver inte tåla salt särskilt bra. Ska även ha någon sorts adapter eller vad de kallas till 230V system.
Kommer anlita en lokal elektriker för att sätta samman hela systemet och antar att hen har kablar mm som man behöver, men behöver hjälp med all information om resterande som jag behöver köpa.
Bra om utrustningen är i god kvalitet typ solaredge som de använder vid de större elbolagen.
All hjälp med mitt projekt uppskattas
Om det är ett 12 eller 24 volt system du tänker installera kan du kolla lite på båtsidor, där finns mycket skrivet.
Du kanske kan börja med att göra en ungefärlig strömbudget på hur mycket du vill kunna driva.
Några generella tankar:
Jag har byggt om några system i båtar vi haft, och där är man ju lite begränsad både av vikt och plats. I ett hus slipper man ju ta sådana hänsyn så ta gärna till i överkant med Ah.
MPPT regulator av bra kvalitet, gärna ett underspänningsskydd som bryter spänningen och skyddar batterierna, laddar man ur dom för mycket förkortas livslängden eller i värsta fall förstörs batterierna.
Grova och bra kablar mellan solceller och regulator
Led lampor för att spara ström
Batterierna klarar normal kyla (vet inte hur det är med -40?) men måste vara laddade, kan du övervaka dom på något sätt över vintern?