Jag håller på att renovera ovanvåningen på timmerhuset och upptäckte skador på innerväggen i ena hörnet. Eftersom skadorna var så djupa och hörnet hade glidit isär bestämde jag mig för att öppna upp utifrån för att ta mig en titt.
Det som väntade mig var en husknut där flera av knutarna saknades, troligtvis p.g.a. en gammal fuktskada.
Jag är inte så orolig för detta annat än syllen som jag undrar vad jag ska göra med. Den ena av dem, till höger i bild, ser helt bra ut och vilar på grunden. Den andra är till hälften murken, tror jag, då jag ännu inte har arbetat mig igenom det murkna ännu.
Om någon, utifrån bilderna och beskrivningen ovan, anser att inget behöver göras med syllen tänkte jag dra ihop hörnet med någon sorts spännare, och därefter skruva fast grova vinkeljärn på insidan för att hålla ihop väggen. Utifrån blir svårt då en tillbyggnad gör att jag inte har mycket att arbeta med, som man ser i bild.
Sedan så tar jag bort det murkna träet, snyggar till vinklarna med motorsåg och därefter lappar och lagar jag med reglar, bara för att få tätt och helt.
Vad säger ni om detta?
Jag skulle skarva in nytt timmer. Laska ihop de nya bitarna med gamla timran och knuta ihop dem med varandra med dubbel varmtandsknut enligt konsten alla regler. Med litet planering kan man göra det utan att behöva lyfta isär huset. Bara översta stockbitarna skulle man tvingas trä in utan ordentlig knut.
Knuten behövs för att hindra väggarna från att bulna och glida isär.
Jag skulle skarva in nytt timmer. Laska ihop de nya bitarna med gamla timran och knuta ihop dem med varandra med dubbel varmtandsknut enligt konsten alla regler. Med litet planering kan man göra det utan att behöva lyfta isär huset. Bara översta stockbitarna skulle man tvingas trä in utan ordentlig knut.
Knuten behövs för att hindra väggarna från att bulna och glida isär.
Tack för ditt svar. Men om jag har vinkeljärn, hindrar det inte väggarna från att glida isär? Och vad är en dubbel varmtandsknut? Man blir lite konfunderad när man inte ens hittar något om denna på nätet.