Hej det är ju så att det är 4 m som max bygghöjd på ett attefallshus, men det finns ju de som byggt med "källare" eller antagligen nedsänkt i marken på något sätt. Så jag undrar hur går det till? Jag har tänkt bygga ett attefallshus bakom garaget och i mitt falls så har det blivit en marknivåskillnad då tomten är i en en backe och lutar neråt.
Bifogar en bild för att illustrera. Skulle jag kunna utnyttja detta och få till ett faktiskt högre (invändigt) attefallshus?
Skulle jag kunna göra en platta där tomten är nu naturligt och fylla upp runtom upp till garagets nivå (ungefär) för att börja räkna höjd ifrån i princip samma nivå som garaget står på idag?
Målet är ju att få till de där kanske 70-80 cm extra på loft/övervåningen som man kan gå på och inte bara placera en säng i hörnet som man kryper in i.
Eller har jag tänkt fel?
Bifogar en bild för att illustrera. Skulle jag kunna utnyttja detta och få till ett faktiskt högre (invändigt) attefallshus?
Skulle jag kunna göra en platta där tomten är nu naturligt och fylla upp runtom upp till garagets nivå (ungefär) för att börja räkna höjd ifrån i princip samma nivå som garaget står på idag?
Målet är ju att få till de där kanske 70-80 cm extra på loft/övervåningen som man kan gå på och inte bara placera en säng i hörnet som man kryper in i.
Eller har jag tänkt fel?
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Om du ändrar marknivån mer än 50 cm så behöver du marklov.
Du tänker rätt och medelmarknivå räknas om du bygger din attefallare som ett sutteränghus. Blir ju en betydligt jobbigare konstruktion med murade väggar, dränering/isolering m.m., men det kanske det är värt för att få mer takhöjd?
Det är ju inte bara "mer takhöjd" man kan få, kan kan få en komplett våning extra.ByggaNytt skrev:
Du tänker helt rätt. Jag har studerat denna kreativa lösning en hel del tycker att den verkar kanon, förutsatt att man har bra förutsättningar på tomten. Bäst blir det om man kan placera huset i souterräng och då utnyttja att man får en högre medelmarknivå. Det finns även de som inte har någon sluttning utan har helt enkelt grävt ur en meter och sänkt ner huset. Det blir enligt min mening väldigt fult och förmodligen opraktiskt med dränering, avlopp, mm. Nackdelen med att bygga attefallshuset såhär är att huset blir mer komplicerat att bygga, dyrare och måste byggas på plats.Johnny Viking skrev:
Hej det är ju så att det är 4 m som max bygghöjd på ett attefallshus, men det finns ju de som byggt med "källare" eller antagligen nedsänkt i marken på något sätt. Så jag undrar hur går det till? Jag har tänkt bygga ett attefallshus bakom garaget och i mitt falls så har det blivit en marknivåskillnad då tomten är i en en backe och lutar neråt.
Eller har jag tänkt fel?
Medlem
· Västmanlands län
· 251 inlägg
Max 4m byggnadshöjd skriver du, menar du alltså där takplanet skär fasadplanet? I min detaljplan gäller max 3m byggnadshöjd. Om attefallsreglerna tillåter 4m, betyder det att jag kan bygga ett med den höjden eller går detaljplanen in och förstör?
Nej attefall är upp till högsta höjd.J Krullert skrev:
Finns det någon i södra Stockholm (eller vart som kanske funkar, men ett platsbesök vore nog bra) som vore intresserad att rita ett attefallshus på min tomt med ovanstående premisser? Det är för en bygglovsansökan där jag även behöver ta med vart vatten och el samt avlopp dras, och jag vill förstås nyttja att markförhållande för maximal ståhöjd på andra våningen.
Har väntat på att det här med 30 kvm skulle träda i kraft men det ser ut att dröja minst 1 år till innan ev. beslut och än längre för tillämpning i lag.
Syftet är att i slutändan även hyra ut huset. Kanske inte permanent, men troligen länge nog för att det ska bli en ritning för permanentboende med komfortabel åretruntuppvärmning.
Jag är inte rik, haha, men redo att betala för en bra ritning varifrån man kan räkna materialkostnader och beställa virke. Kommer bygga det mesta själva.
Har väntat på att det här med 30 kvm skulle träda i kraft men det ser ut att dröja minst 1 år till innan ev. beslut och än längre för tillämpning i lag.
Syftet är att i slutändan även hyra ut huset. Kanske inte permanent, men troligen länge nog för att det ska bli en ritning för permanentboende med komfortabel åretruntuppvärmning.
Jag är inte rik, haha, men redo att betala för en bra ritning varifrån man kan räkna materialkostnader och beställa virke. Kommer bygga det mesta själva.
Lyfter denna tråden igen.Johnny Viking skrev:
Finns det någon i södra Stockholm (eller vart som kanske funkar, men ett platsbesök vore nog bra) som vore intresserad att rita ett attefallshus på min tomt med ovanstående premisser? Det är för en bygglovsansökan där jag även behöver ta med vart vatten och el samt avlopp dras, och jag vill förstås nyttja att markförhållande för maximal ståhöjd på andra våningen.
Jag har gått i samma tankar som dig, med att sänka ner attefallshuset. I min mening det enda vettiga för min budget och hur tomten ser ut.
Jag har googlat mig blå på detta och inte funnit en enda människa till som pratar om detta..
Så jag är nyfiken, hur har det gått för dig?
Har du några tankar hur du ska bygga en betongram att sänka ner, hur mycket? Jag tänker mellan 60 och 90cm vore väl inte så mycket mer jobb än ovan mark?
Tacksam om man får höra lite tankar och funderingar från någon annan, då mitt projekt har stannat upp på grund av just detta dilemma.. : )
Vi har ritat en del nedsänkta attefallare, dock främst i suterrräng. Knepet är väl att se till att utnjyttja medelmarknivån till ens fördel.
här är dock några som byggt på hyfsat platt mark och gjort det bra:
https://www.airbnb.se/rooms/4397914...1608590152_uucUzHmznv6GCZOc&guests=1&adults=1
här är dock några som byggt på hyfsat platt mark och gjort det bra:
https://www.airbnb.se/rooms/4397914...1608590152_uucUzHmznv6GCZOc&guests=1&adults=1