Byggahus.se
Hej,

Har fått i uppdrag av frugan att bygga ett armeringsnätstaket där murgröna även kan växa. Har kollat runt på nätet för lite olika lösningar och kommit fram till att det blir allra snyggast om man fräser ett spår i stolpen där man trycker in änden på armeringsnätet.

Men då slog tanken mig, är det dumt att spåra/fräsa i impregnerade stolpar? Tänker att man kanske drastiskt sänker livslängden genom att röta snabbare uppstår.

Hur gjorde ni när ni byggde armeringsnätstaket?

Bild på tänkt slutresultat:

DED2DCBA-D058-42F3-BFE5-AA3F864E5856.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har sett såna med färdiga spår, kommer inte ihåg bara vilken brädgård det var.

Är det inte bättre att vara borra hål för de utstickande pinnarna? Enbart ett spår kommer inte att funka.

D Daniel 109 skrev:
Är det inte bättre att vara borra hål för de utstickande pinnarna? Enbart ett spår kommer inte att funka.
Nja, upptill kommer det att sticka ut pinnar men på blir det en hel ”stav” som ligger an mot stolpen. Det beror såklart även på hur man kapar nätet!

Ska kolla upp om det redan finns med spår i stolparna. Bra idé!

Är inte det lite överarbetat? Efter några år borde ju murgrönan täcka stolparna mer eller mindre helt och hållet.

Vad tänkte du dig för dimensioner på stolparna? Kan det inte bli "tillräckligt bra" att bara ta två tryckade reglar eller trallbrädor, ställa på var sin sida om armeringsnätet och dra en skruv igenom? Sen kröna med nån liten hatt eller överliggare.

Alternativt att bara sätta stolpar och skruva fast armeringsnätet på baksidan om det är så att man absolut inte behöver ha en snygg baksida på staketet

Bästa svaret

Spika med kraftiga märlor om du har en sida som inte syns är ett vanligt sätt. Men de kommer ändå att bli överväxta så ingen kommer att se dem.

Det blir 70 eller 95 stolpar. Har inte bestämt mig än.

Men det låter som att jag överarbetar det i och med att murgrönan kommer att täcka det i framtiden.

Tack för bra svar! (y)

Jag hade 90 stolpar och satte 45 lister på som jag satte armeringsnätet i mellan och drog bara skruvar igenom.

Växterna kommer ju täcka stolparna så tror inte det ser konstigt ut. Dessutom tycker jag listerna smälter ihop med stollparna.

• 741D9F4D-1196-43C5-923D-1860D3AB42A7.png
    Skapa konto
  • Gilla
pdov och 1 till
  • Laddar…
M Mawe85 skrev:
Det blir 70 eller 95 stolpar. Har inte bestämt mig än.

Men det låter som att jag överarbetar det i och med att murgrönan kommer att täcka det i framtiden.

Tack för bra svar! (y)
A AndersS skrev:
Spika med kraftiga märlor om du har en sida som inte syns är ett vanligt sätt. Men de kommer ändå att bli överväxta så ingen kommer att se dem.
Om du spikar med märlor i redan monterad stolpe så kommer det att vara svårt att få i dem, pga att stolpen vibrerar. Knepet är att sätts ett tillfälligt ordentligt mothåll på baksidan. Alltså något tungt, som en stenplatta på 10kg.

Som dthompa beskrivit. Nätet hänger i skruvarna. Skruva i från baksidan så de syns inte. Fördelen är att nätet blir centrerat på stolpen.

• IMG_20190411_123223.jpg
    Skapa konto
D dthompa skrev:
Jag hade 90 stolpar och satte 45 lister på som jag satte armeringsnätet i mellan och drog bara skruvar igenom.

Växterna kommer ju täcka stolparna så tror inte det ser konstigt ut. Dessutom tycker jag listerna smälter ihop med stollparna.
Snyggt. Det är också en bra lösning!

T Telefu skrev:
Som dthompa beskrivit. Nätet hänger i skruvarna. Skruva i från baksidan så de syns inte. Fördelen är att nätet blir centrerat på stolpen.
Behöver nätet hänga i något alls om man klämmer fast det runtom? Det skall väl vara om man inte vill ha ner det i marken.

Vårt armeringsnät slutar i luften. Dessutom var det först att vi skulle ha klätterhortensia, de blir tunga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.