Har fått i uppdrag av frugan att bygga ett armeringsnätstaket där murgröna även kan växa. Har kollat runt på nätet för lite olika lösningar och kommit fram till att det blir allra snyggast om man fräser ett spår i stolpen där man trycker in änden på armeringsnätet.
Men då slog tanken mig, är det dumt att spåra/fräsa i impregnerade stolpar? Tänker att man kanske drastiskt sänker livslängden genom att röta snabbare uppstår.
Vad tänkte du dig för dimensioner på stolparna? Kan det inte bli "tillräckligt bra" att bara ta två tryckade reglar eller trallbrädor, ställa på var sin sida om armeringsnätet och dra en skruv igenom? Sen kröna med nån liten hatt eller överliggare.
Alternativt att bara sätta stolpar och skruva fast armeringsnätet på baksidan om det är så att man absolut inte behöver ha en snygg baksida på staketet
Det blir 70 eller 95 stolpar. Har inte bestämt mig än.
Men det låter som att jag överarbetar det i och med att murgrönan kommer att täcka det i framtiden.
Tack för bra svar!
AAndersS skrev:
Spika med kraftiga märlor om du har en sida som inte syns är ett vanligt sätt. Men de kommer ändå att bli överväxta så ingen kommer att se dem.
Om du spikar med märlor i redan monterad stolpe så kommer det att vara svårt att få i dem, pga att stolpen vibrerar. Knepet är att sätts ett tillfälligt ordentligt mothåll på baksidan. Alltså något tungt, som en stenplatta på 10kg.