1 883 läst · 12 svar
2k läst
12 svar
Bygglov??
Hej!
Har planer på att köpa en tomt där förra ägaren har skickar in någon typ av förhands ansökan till bygglov.
Vi har dock planer på att vänta med att bygga huset. Kan vi strunta i deras bygglovsansökan och isf hur länge får tomten stå ”tom” innan vi måste skicka in eget bygglov?
Har planer på att köpa en tomt där förra ägaren har skickar in någon typ av förhands ansökan till bygglov.
Vi har dock planer på att vänta med att bygga huset. Kan vi strunta i deras bygglovsansökan och isf hur länge får tomten stå ”tom” innan vi måste skicka in eget bygglov?

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 517 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 517 inlägg
Förhandsbeskedet gäller i två år: https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/forhandsbesked-for-bygglov/
Därefter kan kommunen ändra sig ang. lämpligheten att bygga något på den platsen.
Därefter kan kommunen ändra sig ang. lämpligheten att bygga något på den platsen.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Förhandsbesked söker man ofta för att säkerställa att man får bygga någonting överhuvudtaget på en tomt, annars är den ju rätt värdelös. Sedan kan man ansöka om att få bygga något annorlunda. Det finns givetvis inga garantier att man då får bygglov, men tomten är inte värdelös.
Det finns flera problem med att inte börja bygga relativt snabbt. Ett förhandsbesked är bara giltigt i två år. Därefter finns det ingen garanti för att något får byggas på tomten. Det finns folk som kommit i kläm när större områdesplaner och liknande inför byggförbud i områden. Har man då inget giltigt förhandsbesked så blir tomten helt värdelös.
Ett annat problem är fastighetsskatten. En obebyggd tomt beskattas enligt de gamla reglerna, 1% av taxeringsvärdet utan tak. När du väl byggt på tomten så blir det fastighetsavgift istället som dels är noll ett antal år efter nybygget, dels har ett tak.
Det finns flera problem med att inte börja bygga relativt snabbt. Ett förhandsbesked är bara giltigt i två år. Därefter finns det ingen garanti för att något får byggas på tomten. Det finns folk som kommit i kläm när större områdesplaner och liknande inför byggförbud i områden. Har man då inget giltigt förhandsbesked så blir tomten helt värdelös.
Ett annat problem är fastighetsskatten. En obebyggd tomt beskattas enligt de gamla reglerna, 1% av taxeringsvärdet utan tak. När du väl byggt på tomten så blir det fastighetsavgift istället som dels är noll ett antal år efter nybygget, dels har ett tak.
Så länge det finns ett giltigt förhandsbesked får man garanterat bygglov. Även om förhandsbeskedet gått ut, får man ofta bygglov.
Problemet är om reglerna ändras. Tex strandskyddsregler, eller om tolkningar ändras, t ex hur nära till jordbruksmark får bygga. Då kan kommunen dra slutsatsen att man inte får bygga där, och kan man aldrig mer få bygglov.
Problemet är om reglerna ändras. Tex strandskyddsregler, eller om tolkningar ändras, t ex hur nära till jordbruksmark får bygga. Då kan kommunen dra slutsatsen att man inte får bygga där, och kan man aldrig mer få bygglov.
Vi har ju planer på att dra ut på byggandet pågrund av studier (och begränsad inkomst) men vi vill ändå köpa tomten. Skulle vi rent tekniskt sätt kunna vänta 2år skicka in bygglov om hela bygget (hus och garage) och börja bygga ett garage och sen måste hela bygget med hus osv vara klart inom 5år? Så indirekt har vi 7år på oss att färdigställa? Tänker jag rätt eller har jag fått detta om bakfoten?
Redigerat:

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 517 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 517 inlägg
Ni bör nog se till att ha ett beviljat bygglov inom två år, dvs. bestämt allt som har med husets utseende, konstruktion osv., och man måste påbörja arbetet med byggandet inom två år efter att bygglovet gått igenom och vara färdigt inom fem år. Förutsättningen är då att det är just ett förhandsbesked som förra ägaren har fått och inte ett bygglov.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Det är nog så att du behöver få ett riktigt bygglov inom 2 år. Med det bygglovet har du sedan 2 år på dig att påbörja bygget, som måste vara färdigt inom 5 år.
I princip tror jag att man kan begära en förlängning eller söka om förhandsbeskedet inom 2 år, och fortsätta att bevara v'rdet av tomten på det viset. Men OM det då händer något med byggrätten i området, så kommer du inte att få ett nytt förhandsbesked, men så länge du har ett giltigt förhandsbesked skall du vara garanterad att få ett bygglov.
jag tror att 2 år till start och 5 till färdigt, båda räknas från beviljat bygglov, så bygglovet ger dig 5 år. Men med förhandsbeskedet har du teoretiskt 7 år. Jag skulle inte våga vänta till sista veckan av förhandsbeskedets giltighet med bygglov. Det kan ta bortåt ett halvår efter att du har skickat in bygglovet tills det avslås av någon anledning. Har då förhandsbeskedet gått ut, och området fått byggförbud så ligger man illa till.
Nu har man ju en rätt extrem otur om det skulle bli stopp för byggen just där och just när du vill bygga.
I princip tror jag att man kan begära en förlängning eller söka om förhandsbeskedet inom 2 år, och fortsätta att bevara v'rdet av tomten på det viset. Men OM det då händer något med byggrätten i området, så kommer du inte att få ett nytt förhandsbesked, men så länge du har ett giltigt förhandsbesked skall du vara garanterad att få ett bygglov.
jag tror att 2 år till start och 5 till färdigt, båda räknas från beviljat bygglov, så bygglovet ger dig 5 år. Men med förhandsbeskedet har du teoretiskt 7 år. Jag skulle inte våga vänta till sista veckan av förhandsbeskedets giltighet med bygglov. Det kan ta bortåt ett halvår efter att du har skickat in bygglovet tills det avslås av någon anledning. Har då förhandsbeskedet gått ut, och området fått byggförbud så ligger man illa till.
Nu har man ju en rätt extrem otur om det skulle bli stopp för byggen just där och just när du vill bygga.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Nu har jag ju givetvis ingen koll på dina ekonomiska förutsättningar för ett bygge. Men det är väldigt få personer som har ekonomiska möjligheter att bygga ett nytt hus, nära efter examen. Det förutsätter nästan att man har en så bra ekonomi att man egentligen skulle klara att bygga även medan man studerar (typ just ärvt 10 milj).
Idag sköter jag tydligen inte mina källhänvisningar utan håller mig till hörsägen, men...
Har för mig att jag läst en dom från MÖD gällande huruvida det fanns någon byggrätt på gamla tomter som styckats av utanför detaljplan men aldrig blivit bebyggda. Här hade kommunen nekat bygglov på en gammal avstyckad tomt med hänvisning till jordbruksmark, men MÖD gjorde bedömningen att eftersom tomten var avstyckad sedan tidigare så fanns det ändå någon form av byggrätt där och ansökan skulle godkännas.
Ska leta reda på domen då det säkert finns någon detalj jag missat... Eller om någon annan känner sig manad, ska vara från tidigt 2019 eller sent 2018 har jag för mig,,, http://www.markochmiljooverdomstolen.se/Avgoranden-fran-Mark--och-miljooverdomstolen/2019/
Har för mig att jag läst en dom från MÖD gällande huruvida det fanns någon byggrätt på gamla tomter som styckats av utanför detaljplan men aldrig blivit bebyggda. Här hade kommunen nekat bygglov på en gammal avstyckad tomt med hänvisning till jordbruksmark, men MÖD gjorde bedömningen att eftersom tomten var avstyckad sedan tidigare så fanns det ändå någon form av byggrätt där och ansökan skulle godkännas.
Ska leta reda på domen då det säkert finns någon detalj jag missat... Eller om någon annan känner sig manad, ska vara från tidigt 2019 eller sent 2018 har jag för mig,,, http://www.markochmiljooverdomstolen.se/Avgoranden-fran-Mark--och-miljooverdomstolen/2019/
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Men det finns exempel på folk som nekats bygglov under Arlandas senare inflygningsstråk, Trots att de hade förhandsbesked, men som hade gått ut. Är iofs. osäker på vilken nivå som nekade.
Hittade rättsfallet, och detaljen jag missat var att fastigheten var taxerad som småhusenhet:
http://www.markochmiljooverdomstole...jooverdomstolen/P 10815-17 Dom 2018-11-07.pdf
http://www.markochmiljooverdomstole...jooverdomstolen/P 10815-17 Dom 2018-11-07.pdf
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Men i det fallet (har inte läst länken) så var det väl i princip samma förhållanden som när tomten styckades av? Så att man har vid något tillfälle ansett att tomten var lämplig att bygga på, och förhållandena har inte ändrats.
Det bör ju vara lite skillnad om man ex. lägger ett naturskyddsområde efter att tomten skapats, eller bygger en ny flygplats. Så att förhållandena har ändrats.
Det bör ju vara lite skillnad om man ex. lägger ett naturskyddsområde efter att tomten skapats, eller bygger en ny flygplats. Så att förhållandena har ändrats.
Rimligt resonemang, blir en bedömning från fall till fall.H hempularen skrev:Men i det fallet (har inte läst länken) så var det väl i princip samma förhållanden som när tomten styckades av? Så att man har vid något tillfälle ansett att tomten var lämplig att bygga på, och förhållandena har inte ändrats.
I rättsfallet handlar det specifikt om jordbruksmark, som också står upptaget som jordbruksmark både i översiktsplan och fördjupad översiktsplan, men den enskildes intresse vägde i detta fall tyngre än allmänhetens intresse av jordbruksmarken.
Liknande trådar
-
Detaljplan, bygglov och granngodkännande
Bygglov -
Kan en kommun i efterhand ändra ett bygglov efter att byggnaden är byggd?Bygglovet följer detaljplan för området.
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Bygglov carport ihopbyggd med grannens garage
Bygglov -
Ftx utan bygglov - hur agera?
Ventilation -
2 Månader av 5 år kvar till bygglovs tidsfrist.
Lösvirke & Timmerhus