Byggahus.se
Håller på att gräva ur grunden i ett gammalt garage (60-talsvilla) och upptäcker att jag får in markvatten utifrån. Vet sedan vi grävde ny dränering för 4 år sedan, att det är mycket sand utanför grunden då det tidigare var en garageport vid denna vägg. Vid de andra väggarna är det lerjord fram mot grundsulan men här verkar det som att sulan står på sand. Vattnet ligger på 65 cm djup från planerat golv.
Hur ska jag hålla vattnet borta från att rinna in?

• IMG_5723.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Det borde inte rinna in vatten eftersom dränering är bara 4år gammal. Går det att beskriva dräneringen, vart och hur leds dräneringsvatten bort?

Dräneringen ligger ca 30 cm ovanför vattennivån på bilden och ca 25 cm under tidigare golv, så något fel på dräneringen tror jag inte det är. Dräneringen rinner ut i det kommunala avloppet.
Idag hade vattennivån sjunkit med 3 cm så jag tror det handlar om smältvatten och inget som står året runt.

L
Jag tycker det låter som fullt förväntat resultat eftersom du nu har grävt dig 30cm under dräneringsröret, tolkar jag dig. Där ska det vara blött. Är du verkligen säker på att dräneringen och dräneringsledningen ligger på rätt djup, avseende verksamheten du nu jobbar med? Du kan aldrig gräva dig längre ner än vad ledningen ligger, om du vill ha det torrt.

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Ok, ja att det är blött nu på våren kanske är fullt rimligt. Vattennivån sjunker ca 2-3 cm om dagen nu.

Jag kommer inte att ha någon ”verksamhet” på detta djup. Att jag grävde mig ner här beror på att jag upptäckte att väggen var så fuktig, även ovanför dräneringen, och att det var sand intill väggen och inte lera som vid de andra väggarna.

De mörka fläckarna på väggen är från förmultnat trä, jag har även hittat små träbitar, så jag misstänker att man låtit gjutformen efter denna vägg sitta kvar, därav också att det finns sand efter väggen.
Jag tänkte låta vattnet sjunka ner, eller om jag kan pumpa bort det, sedan måla väggen med tjära och lägga lerjord direkt emot. Frågan är om jag ska också ska återställa den betongplatta och dagvattenbrunn som tidigare fanns utanför men som togs bort när dräneringen grävdes.

L
Jag tycker det låter tråkigt att lägga tillbaka lerjord. Är det inte bättre om du lägger en fiberduk i botten och fyller upp med makadam 8-16, innan nästa åtgärd med överliggande golv vidtages. Makadam 8-16 är både dränerande och hyfsat lätt att få jämt fördelat och behöver sällan paddas i enorma mängder. Lerjord är nästan omöjligt att få lämplig struktur på nu när du lägger tillbaka jorden i garaget. Det blir säkert rätt skitigt också att jobba med fuktig jord.

Gällande kallasfalt på insida grundmur, är jag inte övertygad om det är nödvändigt.

Att spygatt/(min tolkning) försvann vid dränering låter dåligt, den hade säkerligen en uttänkt funktion. Märks det skillnad att det är fuktigare på platsen numera?

Redigerat:
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Lerjorden ska jag bara lägga efter kanten mot väggen. där det nu är sand som suger upp vattnet. Tänker att lerjord har mer ”motstånd” mot vatten som inte makadam har om du är med på hur jag tänker.
Sedan blir det 10 cm makadam, 20 cm cellplast, golvvärme och betong.

L
Ok, endast på kanten med lerjord alltså... Det finns mer motstånd i den bemärkelsen. Men det som händer på sikt är att lera mättas med vatten, då kommer vattnet försöka sprida leran vidare. Åtgärden betraktar jag ganska verkningslös över tid.

Vilket material som ligger under dränrörens nivå har ingen egen egentlig betydelse fuktmässigt eftersom det per definition är vatten där. Du har en betong som är kapillärsugande och det stoppar du inte med vad du än stryker på. Jag tror du ska hantera problemet genom att bara låta fukttåliga material ha kontakt med betongen.

Då nivån stadigt sjunker så utgår jag från att det är smältvatten och helt naturligt och kanske inte är så mycket att bry sig om. Som ni säger så är marken fuktig på detta djup. Varken makadam, golv eller isolering kommer att ligga på det djup som vattnet stod som högst. Makadam, isolering och betong blir 40 cm. Vattnet stod på 65 cm djup.
Då jag inte kan gräva rent runt och under grunden och fylla på med makadam så får det vara som det är.

Fukten kommer väl fortfarande att gå upp i väggen. Som jag tolkar det så ligger dräneringen för grunt. Den ska ligga lägre än grunden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.