Byggahus.se
Hej,

Någon som vill tycka till om beställning av dessa från Kina?

Priset skiljer rejält men hur är det med säkerheten? Gissar att alla (oavsett fabrikat) tillverkas i Asien men testas i Sverige om de ska säljas här...

0AD6944F-A161-42ED-A4E6-3DD41980BDB9.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det finns alltid en risk för piratkopior. Här vill du ha grejor du kan lita på.
Tester i Sverige, föga troligt.

Det är du som importör som garanterar säkerheten på dylika elprodukter. Vill du ha dem testade så får du stå för det själv liksom alla andra importörer av elprodukter.

B
Jag har beställt exakt likadana, och sedan en variant som är genomskinlig (så man verkligen ser att anslutningen blir rätt). Den genomskinliga kändes bättre.

Konstruktionen är rätt ok, produkten kostar 2kr/styck (i princip garanterat piratkopia, även om de är CE-märkta) istället för 3-4kr för en äkta wago? känns som väldigt lite pengar att spara, för något som riskerar att bränna ner huset?

Jag har mina till t.ex. arduino, och andra projekt, där det är låg spänning / lite ström.

Ett varningens ord om denna typ av kopplingar:
https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2017/juni/oenighet-kring-varfor-wagoklammor-brinner/
(lärdom: se till att använda rätt kabel, och är det installationer där lite mer ström/effekt kan förväntas, använd helst en annan typ att koppling).

Tack för input.

Hade det bara skiljt några kr mot ex Wago hade det varit enklare - jag som inte handlar på nån gross med rabatter kan ju bara jmf med listpris och då får jag för mig att det skiljer xxx%.

Självklart, skiljer det bara det minsta i säkerhet så är det inte värt alla pengar i världen ☺️

Köp på någon onlinehandel? Tycker jag fått bra pris där.

• Gilla
swe.jocke
  • Laddar…

Bästa svaret

Det är bara att googla på ”fake Wago”

Det som skiljer är oftast plast kvalité ( läs smält) samt om det är riktig bryllium koppar eller förkromad stålplåt. Jämför med lågpriskontakter som ibland har överfallsbrickor som är så veka att dom böjer sig när man spänner faser en kabel, provar man att vicka ochsamtidigt dra så glider kablen ut.

• Gilla
swe.jocke
  • Laddar…
I rest my case
Ska beställa inom trygga Svea istället. Tack för engagemang

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.