Byggahus.se
Ha inga förhoppningar innan kontraktet är påskrivet. Har ett exempel på en familj som blivit lovade att köpa en gård av en äldre man till ett bra pris. När arvingarna fick nys om detta anlitade de en mäklare som lyckades trissa upp priset långt över den lovade familjens budget.

Vi har inga förhoppningar eller dold agenda. Frågan var oavsett situationen om någon i forumet hade förslag på erbjudanden man kan komplettera ett bud med för att göra det mer attraktivt. Detta oaktat andra omständigheter.

Jag skulle säga att ni måste förstå vad det är som gör att han tvekar först.
* Är det ekonomin så handlar det antagligen om priset
* Är det, vilket ofta är fallet med äldre, att han tvekar inför att lämna ett etablerat boende inför något nytt så är det kanske betänketid och utrymme han behöver snarare än att bli pressad.
* Är det så att han bott länge i huset och lagt ned mycket tid/möda så kanske ni kan visa att ni är intresserade av att ta hand om huset (inte bara riva/tokrenovera) och höra lite om ev. speciallösningar, vad han har gjort/tänkt göra osv för att visa att ni kommer ta hand om huset ni också utan att för den skulle skriva in ngt i ett kontrakt - vilket kan bli krångligt framgent)
* Är det praktikaliteter han oroar sig för (Flytt, boka städning osv) så är det ju ett bra alternativ (som ni tänkt på) att erbjuda er att ta hand om det/skriva bort flyttstäd osv

Men det viktiga är nog att inte "erbjuda" fel saker så att han kan känna sig stött...
/K

• Gilla
elbasen och 4 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag skulle säga att ni måste förstå vad det är som gör att han tvekar först.
* Är det ekonomin så handlar det antagligen om priset
* Är det, vilket ofta är fallet med äldre, att han tvekar inför att lämna ett etablerat boende inför något nytt så är det kanske betänketid och utrymme han behöver snarare än att bli pressad.
* Är det så att han bott länge i huset och lagt ned mycket tid/möda så kanske ni kan visa att ni är intresserade av att ta hand om huset (inte bara riva/tokrenovera) och höra lite om ev. speciallösningar, vad han har gjort/tänkt göra osv för att visa att ni kommer ta hand om huset ni också utan att för den skulle skriva in ngt i ett kontrakt - vilket kan bli krångligt framgent)
* Är det praktikaliteter han oroar sig för (Flytt, boka städning osv) så är det ju ett bra alternativ (som ni tänkt på) att erbjuda er att ta hand om det/skriva bort flyttstäd osv

Men det viktiga är nog att inte "erbjuda" fel saker så att han kan känna sig stött...
/K
Klokt resonemang, instämmer helt.

Funderar dock fortfarande på andra erbjudanden för att få affären att hända. Sen tror jag precis som du skriver att man får erbjuda dessa på rätt sätt utan att bli framfusig eller pushig mer som att man är tillmötesgående och flexibel på ett sätt som kan gynna båda parter.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
D docfoetze skrev:
Vi har inga förhoppningar eller dold agenda. Frågan var oavsett situationen om någon i forumet hade förslag på erbjudanden man kan komplettera ett bud med för att göra det mer attraktivt. Detta oaktat andra omständigheter.
Det låter som att ni behöver erbjuda honom En lagom stor lägenhet, på rätt ställe och med lagom låg avgift/hyra. Sedan finns det tyvärr individer som inte ser alla pengar som pengar. Om det blir för lite kvar av pensionen spelar det ingen roll att det finns fyra mille på banken.

• Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Ger du manen "fel" erbjudande finns risken att du förlorar möjligheten till affär.
Jag skulle ge manen möjlighet att fundera som han vill sedan skulle jag följa upp mötet. Säger han vi gör detta så är ju allt grönt, Får ni svaret att han behöver fundera lite till då gäller det att börja ställa rätt frågor så att ni får reda på vad manen funderar över varför funderar han? och glöm inte att få fram alla saker han funderar över.

När ni fått fram dessa funderingar så gör du som i ditt förslag och ger honom en möjlig lösning/hälp med det han funderar över för att han skall kunna fatta ett beslut.

På svaret att rensa huset och städa är stort problem för mig.
Ni svarar då: Vi löser detta genom att vi köper in en städtänst och tar hand om allt som du lämnar kvar. => är det något annat som du funderar över?
Boendet - kommer jag hitta något? - Om vi sätter tillträdesdatum 6 månader fram i tiden samt så kanske vi kan kontakta dina barn och få dom att hjälpa till? (med lite tur vill barnen att pappan flytar närmare dom? och kan då bli behjälpliga:) )

Är det något annat som du funderar över? Ja, Marknadspriset är det rätt? => finns det någon fastighetsbyrå som du litar på? Vi kan ta hit dom så att dom för göra en värdering. och om den inte skiljer så mycket från det vi diskuterat så går vi på vår gemensamma värdering, Skiljer det mer än XX kr så tar vi hit ytterligare en värderare och så tar vi priset mitt i mellan skulle det funka för dig.?

Är det något mer som du funderar på? Nä... så om vi löser detta med Städ, du har 6mån att hitta ny bostad, samt att vi gör en värdering. Har vi en affär då? då borde svaret vara JA:)

• Gilla
docfoetze
  • Laddar…
E elmont skrev:
Klarar man som äldre inte av att sköta sitt ekonomiska liv ska man ha en förmyndare/godeman som sköter det ekonomiska, barnen ska hålla sina fingrar borta ur syltburken.
Det är nog många barn som hjälper sina föräldrar med att betala räkningar och sånt. Bla gör vi det för vår mamma. Det fungerar mycket bra och våra fingrar är inte i syltburken. Det vore mycket jobbigare att ha en utomstående som skulle bestämma över mammas pengar.

• Gilla
big mike och 10 till
  • Laddar…
Ja det finns naturligtvis folk som har sina föräldrars bästa för ögonen, men det är nog vanligare att "folk" anser att deras ev arv är viktigare och på alla sätt försöker hindra föräldrar att göra slut på sina pengar.

Tror du det verkligen? Jag vet ingen som tänker så. Äldre människor brukar ju dessutom inte göra slut på speciellt mycket mer än nödvändigt. Nån lunch på stan ibland och lite nya kläder då och då bara.

D docfoetze skrev:
Hej!
Jag och min fru är intresserade av ett hus som ägs av en äldre man. Han har övervägt att flytta flera år men vi är osäkra på om/när det kommer att ske. Vi har träffats och fått huset visats för oss, vi har samsyn på husets värde/pris men önskar hjälp med att formulera ett erbjudande som kan göra att vi kan komma till avslut. Vi kommer behöva renovera en hel del och ser därför att följande förslag skulle kunna göra ett bud mer attraktivt:
  • Säljaren får full flexibilitet med att frånträda huset när denne hittat ett nytt boende, eventuellt tidsbegränsat 24 mån bort
  • Säljaren får en friskrivning gällande ansvar för dolda fel
  • Säljaren behöver inte flyttstäda eller rensa ut sina ägodelar utan kan lämna huset på ett smidigt sätt när det blir dags att flytta
Tacksam för alla tips och råd kring vad vi kan erbjuda säljaren för att komma i mål med en affär. Vi ser inte att det rör sig om en prisfråga och vi har heller inte mer att erbjuda en den nivå som diskuterats. Någon som har erfarenhet av liknande situation?
Inte schysst att ”tjata fram” en försäljning på detta sätt! Fattar inte hur man kan komma på tanken! Några gjorde liknande med mina gamla föräldrar och lade fram olika bud innan de kommit till skott med att de VILLE sälja. Det togs illa upp och de ville senare inte sälja till dessa personer! Låt äldre människor komma fram till beslut själva ev. tillsammans med sina barn när det är dags, fult att påskynda något som bara gäller de berörda!!

F Fanzine skrev:
Inte schysst att ”tjata fram” en försäljning på detta sätt! Fattar inte hur man kan komma på tanken! Några gjorde liknande med mina gamla föräldrar och lade fram olika bud innan de kommit till skott med att de VILLE sälja. Det togs illa upp och de ville senare inte sälja till dessa personer! Låt äldre människor komma fram till beslut själva ev. tillsammans med sina barn när det är dags, fult att påskynda något som bara gäller de berörda!!
Du läste inte hela inlägget va? Speciellt början avslöjar en del.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
D docfoetze skrev:
Hej!
Jag och min fru är intresserade av ett hus som ägs av en äldre man. Han har övervägt att flytta flera år men vi är osäkra på om/när det kommer att ske. Vi har träffats och fått huset visats för oss, vi har samsyn på husets värde/pris men önskar hjälp med att formulera ett erbjudande som kan göra att vi kan komma till avslut. Vi kommer behöva renovera en hel del och ser därför att följande förslag skulle kunna göra ett bud mer attraktivt:
  • Säljaren får full flexibilitet med att frånträda huset när denne hittat ett nytt boende, eventuellt tidsbegränsat 24 mån bort
  • Säljaren får en friskrivning gällande ansvar för dolda fel
  • Säljaren behöver inte flyttstäda eller rensa ut sina ägodelar utan kan lämna huset på ett smidigt sätt när det blir dags att flytta
Tacksam för alla tips och råd kring vad vi kan erbjuda säljaren för att komma i mål med en affär. Vi ser inte att det rör sig om en prisfråga och vi har heller inte mer att erbjuda en den nivå som diskuterats. Någon som har erfarenhet av liknande situation?
Liknar det vi gjorde när vi köpte vårt ställe för 20 år sedan.
Vi var och pratade med den ensamma gamla farbrorn och visade intresse av att köpa det av honom, och bad honom fundera på saken. Ett halvår efter ringde han och var beredd på att sälja. Vi kom överens om att ta dit en värderingsman och betala det han kom fram till. Strax innan vi skulle skriva påstod gubben att han fått ett högre bud som även innefattade att han fick ta vad han behövde till sitt nya boende och lämna resten. Vi fick höja vårt bud och matcha även att han fick lämna grejor. Några fel på huset fanns inte enligt honom.
Oj vad blåsta vi blev.
Grejor han lämnade var enbart skräp som han inte kunnat sälja.
Han sålde till och med all ved så det första vi fick göra var att köpa ved för att få varmvatten.
Fel fanns i massor, bland annat läkande tak och trasiga fönster.
Någon flyttstädning var inte gjord, skitigt överallt.
Så akta er för att vara allt för snälla.

Sedan så verkade han tro att man kan ljuga hur mycket som helst i en husaffär.
Men det fick han dyrt erfara att så gör man inte.
Hade han inte försökt blåsa oss hade vi nog varit snälla, men nu fick han stå för allt.

H Holmspel skrev:
Du läste inte hela inlägget va? Speciellt början avslöjar en del.
Jodå där i början står att mannen verkade osäker på OM han ville sälja!

C
F Fanzine skrev:
Jodå där i början står att mannen verkade osäker på OM han ville sälja!
Är benägen att hålla med. Förvisso en rätt dålig jämförelse, men alla dessa mäklare som konstant ringer och undrar om man vill sälja sitt boende driver mig till fullständigt vansinne. Men framför allt har jag svårt att se vad en säljare har att tjäna på en sådan försäljning om nu inte objektet är svårsålt av någon anledning? Finns ju många i liknande situation som säljer på öppna marknaden med olika friskrivningar och särskilda villkor, så det går ju helt klart att ordna en "bekväm" försäljning även om man säljer genom en mäklare. Självklart kan man anmäla sitt intresse, men att "bearbeta" någon för att få till en försäljning känns inte rätt om det är en främmande person.

• Gilla
bling och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Klarar man som äldre inte av att sköta sitt ekonomiska liv ska man ha en förmyndare/godeman som sköter det ekonomiska, barnen ska hålla sina fingrar borta ur syltburken.
Det var det dummaste jag läst på väldigt länge :thumbdown:
Jag har, som enda barn, nu med generalfullmakt, skött min mors ekonomi utan att dra någon personlig nytta av det och med det jag bedömer som hennes intresse som grund.
Alla barn är faktiskt inte bedragare med "fingrarna i syltburken"
Men efter sig själv dömer man andra kanske.

• Gilla
bygg_katt och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.