Byggahus.se
Tjena!

Jag flyttade för ett tag sen in i mitt första hus och jag har ett par buskar som står intill min husfasad vilket jag inte är helt glad i. Jag hade tänkt ta bort dessa men undrar om någon vet vad det är för typ av buskar innan jag skrider till verket? Bilder följer. Tack på förhand!

• buske1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • buske2.jpg
    Skapa konto
  • buske12.jpg
    Skapa konto

Bästa svaret

Claes Sörmland
Ser ut som en lagerhägg, troligen sorten 'Otto Luyken', på foto 1.

Den andra saken kan vara en en idegran av något slag. Svårt att se utan närbild på barren.

• Gilla
skewby och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ser ut som en lagerhägg, troligen sorten 'Otto Luyken', på foto 1.

Den andra saken kan vara en en idegran av något slag. Svårt att se utan närbild på barren.
Tack för det snabba svaret! Den första busken ser väldigt mycket ut som en lagerhägg på de bilder jag hittar.

Jag bifogar en bättre bild på barren på buske nummer två så om du har mer information om den så tar jag mer än gärna emot den.

Tack än en gång!

• gran.jpg
    Skapa konto
  • gran2.jpg
    Skapa konto
Claes Sörmland
Garanterat en idegran av något slag. Det finns många sorter och eftersom du bor i södern så är de alla härdiga. Kanske någon kan ge dig ett sortnamn om de har exakt den stående i trädgården. Den är lite för ljusgrön för att vara arten och barren ser ut som en hybridsort.

• Gilla
skewby
  • Laddar…
BirgitS
Du kanske kan flytta lagerhäggen till något annat ställe på tomten för den kommer ju att vara underbar när knopparna slår ut och det är ju ett vackert bladverk under resten av året också.

• Gilla
skewby
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Garanterat en idegran av något slag. Det finns många sorter och eftersom du bor i södern så är de alla härdiga. Kanske någon kan ge dig ett sortnamn om de har exakt den stående i trädgården. Den är lite för ljusgrön för att vara arten och barren ser ut som en hybridsort.
Tack för hjälpen! Mer exakt information än så behövs nog inte. Nu ska jag bara komma på vad jag ska göra med buskarna efter de blivit uppgrävda.

BirgitS BirgitS skrev:
Du kanske kan flytta lagerhäggen till något annat ställe på tomten för den kommer ju att vara underbar när knopparna slår ut och det är ju ett vackert bladverk under resten av året också.
Det är definitivt ett alternativ. Tycker den är fin som den är, det är bara positioneringen som är dum. Jag kan säkert hitta ett hem åt den någon annanstans i trädgården då det är synd att slänga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.