Har ni slingor gjutet i plattan eller "ytförlagda" i plåtar under parkett etc.?
Har själv golvvärme ingjutet men kör endast med fast instrypning, dvs ingen styrning alls på slingorna.. Funderar på om det öht ger något att styra när det är ingjutet pga tröghet eller om det är slöseri med pengar.
Beror på din livsstil om det är någon vitts med det , har själv instrypta slingor , och lite svalare i sov , fungerar utmärkt , Att ha en termostat i ett allrum med kanske en kamin går ju , men flödena förändras på dom andra slingorna markant vid stopp eller strypning av denna
Så det gäller att tänka till lite
Jodå, nu är det igång!
Original: Thermotech 67024, ca 600kr
Utbytt: Möhlenhoff A 40405-00N80, ca 150kr
Tiden får visa om det är bra.
För mig fungerar "Moehlenhoff A 40405-00N00-1S , 24V" perfekt med Ställdonsadapter VA 80 . Jag kopplade in dem idag och känner att värmen är tillbaka. Mina original ställdoner var av typen Thermotech 67024 som har en mycket kort livslängd, knappt 8 år.
Bytte också ut mina befintliga och gamla Thermotech 76024 (helt slut) mot Moehlenhoff A 40405-00N00-1S Alpha Antrieb 5 Standard 24V samt VA80 ventiladapter av samma märke. Fungerar perfekt på mitt Thermotechsystem.
Passade också på att byta centralen till Uponor SmatriX Wave Plus med rumsreglering Uponor Smatrix Wave T-169 som var billigt under black friday kampanj.
4 st ställdon + 4 st Moehlenhoff VA80 Ventiladapter inkl,. frakt för EUR 63.63 (702 SEK), notera att detta var t.o.m. ett par hundra kronor billigare än från Voltus.de. Smidig och snabb leverans! Sitter nu monterade och styrs av min Thermotech basenhet (styrenhet) ICR 8 och fungerar utmärkt!
Ska bli spännande att se hur det blir med livslängden! Tack alla ni som rekommenderat dessa!
Jag beställde "Moehlenhoff A 40405-00N00-1S , 24V" med Ställdonsadapter VA 80 . Det tog 2-3 dagar att få hem dem. Jag köpte någon motor extra för att ha i reserv nu när de var lite billigare än Thermotech.