Byggahus.se
Hej.

Håller på med ett mindre projekt där hemma som innefattar att gjuta en grund till ett planerat växthus. Det skall stå direkt på en bergknalle som jag grävt fram och spolat rent samt borrat lite hål för att trycka ner armeringsjärn.

Frågan är nu dock om man kan "späda" ut den färdiga grovbetong på säck som jag har köpt med ytterligare grus för att öka volymen och på så sätt spara några kronor samt behöva köpa mindre säckar betong. Gruset har jag redan då det blev några ton över sen ett annat projekt, det är makadam i storlek 8-16 eller om det var 8-12.

Vilka proportioner om det går borde vara lämpligt till att gjuta en grundmur ca 200mm tjock och i lite varierande höjd?

Mvh,
Tom

Lite funkar, men tänk på att du minskar hållfastheten

Vad är definitionen av litet här då? En säck färdig grovbetong väger 25kg den sorten jag har. Säg 5l grus per säck skulle det vara lagom eller för mycket så att det påverkar allt för negativt?

Jag är absolut ingen expert, men jag skulle påstå att det är stor skillnad på att blanda ut själva betongen med mer sand så att man förändrar förhållandet mellan cement och gjutsand, mot att lägga i stora stenar som enligt mig stärker betongen. Betongen binder så att säga mot stenarna och skapar ett starkare slutresultat.
Makadam på 8-12 tror jag därmed du kan ösa på ganska friskt med.

Varför inte blanda all betong själv då?

För det innebär att jag måste köra hem inte bara cement utan även sand vilket blir omständigt pga av avsaknad av bil med drag etc sen har jag redan ett 20-tal säckar betong sedan ett annat projekt. Annars hade jag nog blandat helt från grunden också.

Jo, nu skulle jag vilja lyfta i denna tråden för liknande fråga. Ska gjuta plintar, 175 diameter 1,1 meter djupa till altan och har 8-12 makadam liggande, ska jag hava i lite makadam i blandaren, typ 5-8kg per 25kg säck med färdig grovbetong?

Visst det går men hållfastheten på plinten påverkas negativt. hur mycket är svårt att säga. Jag personligen skulle inte äventyra hållfastheten på en altanplint för att "spara" lite betong/pengar.....

Det går ju att även köpa någon säck med cement och tillföra extra cement i blandaren. Men det är nog bättre och billigare att blanda allt själv från grunden, men det kräver att man kan tillgå släpvagn och grustäckt inom rimliga avstånd

• Gilla
BettyR
  • Laddar…
Ok då blir det bara att köra enligt påsarna å blanda själv nästa gång när jag gör något större..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.