Byggahus.se
H Hallerudsbo skrev:
Ägget kom först.
Dinosaurier la ägg långt före hönorna kom till jorden.
Och fiskar la ägg långt innan dess. Men underförstått så gäller frågan givetvis hönsägg.

• Gilla
Ponnyfarm
  • Laddar…
5
Men herrrej*vlar, kolla vad en vetrinär, tandläkare,läkare (utan subvention) spolbil eller vad som helst kostar. Tror faktiskt att merparten av svenska folket vet att det ÄR dyrt att få ut expertis på obekväma tider.
Ursäkta den bittra tonen, ja det är dyrt men folk som knegar måste väl få värdera sin fritid. Därav så är jour dyrt.

• Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
Här är en elfirma som föredömligt har sina jourpriser listade på webben. 5.825 kr får jag billigaste pris till i TS situation. Plus material enligt grossists prislista (nåja, allt kan inte vara transparent).

5C003FE2-C7F2-4696-8B7B-5B17B602E85A.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
jocke31 och 8 till
  • Laddar…
Va hos veterinären på jourtid dom tog 495 på min teleräkning för att jag skulle få boka en tid plus 5500 för mitt besök på 15 min vilket då skulle innebära 24000 kronor i timmen och då körde dom inte ens hem mottagningen till mej. Driver för övrigt eget och för en femtusing plus moms skulle jag nog överväga att åka till jobbet en lördagkväll annars så sitter jag nog hellre hemma med min familj. Kostnaden ska ju som sagt täcka både jourlön samt kompledigheten dvs minst 3ggr normal timdebitering skulle tro att tex bravida tar runt 750-800 kr inkl moms vilket blir typ 2200-2400 kronor i timmen plus framkörning och milersättning

• Gilla
Uffe A och 5 till
  • Laddar…
H
A arkTecko skrev:
Och fiskar la ägg långt innan dess. Men underförstått så gäller frågan givetvis hönsägg.
Såg bara det gällde ägg ja. Stod inget om hönsägg

useless useless skrev:
Varför envisas du med att säga att timpenningen är 10 000:- ? Man tar väl betalt för hela tiden, inte bara exakt den tid man befinner sig innanför ytterdörren hos kunden? Så med resa och lite administration avrundat uppåt skulle jag tro att det blir 2 timmar. I så fall blir timkostnaden 2750:-, vilket iofs är dyrt men inte ett helt orimligt jourpris en lördag kväll.
Vet att vi haft uppe det förut, men jag får inte betalt för restid mellan kontoret och hemmet, inte ens om det är lördag....

ZNK ZNK skrev:
Vet att vi haft uppe det förut, men jag får inte betalt för restid mellan kontoret och hemmet, inte ens om det är lördag....
Det beror på att din arbetsplats är kontoret och elektrikerns är elfirman därför har han betalt till kunden om kunden kommer till hans arbetsplats betalar man ingen resa

• Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
M
ZNK ZNK skrev:
Samma här när jag körde servis inom mureri, så skrev man bara tid när man va innanför dörren/jobbade

ZNK ZNK skrev:
Det är skillnad på resor till och från arbetet, och resor i arbetet.
När du åker till kontoret är det samma sak som när elis åker till firman.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Jag tänker på jobbet rätt ofta till och från jobbet...
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Det beror på att din arbetsplats är kontoret och elektrikerns är elfirman därför har han betalt till kunden om kunden kommer till hans arbetsplats betalar man ingen resa
Elektrikern gör väl inget värdeskapande för en kund på vägen fram och tillbaka dit, förstår inte resonemanget alls ovan...

ZNK ZNK skrev:

Elektrikern gör väl inget värdeskapande för en kund på vägen fram och tillbaka dit, förstår inte resonemanget alls ovan...
Så du utför dina tjänsteresor gratis??
Varför ska någon annan betala för att du ska få hem en elmoj?
Betalar du eller handlarn elis resa till affären??

• Gilla
Dera och 1 till
  • Laddar…
ZNK ZNK skrev:

Han transporterar sin kunskap och utrustning till arbetsplatsen vilket är för kundens skull hade inte kunden behövt detta så blir det ett ickeproblem

• Gilla
TobbeP
  • Laddar…
Nej, är övertidsavlöst. Men resor i tjänsten (om jag inte vore det) är väl inte samma sak riktigt

Fotografen Fotografen skrev:
Som jämförelse har jag idag en ledig dag och jour samtidigt. För detta får jag 120 kr/timme för att passa telefonen och vara beredd att åka in till jobbet. Statsanställd.

Rättning: 120 kr/tim ska det vara. 240 är "uppkommen" jour.
Jag är just nu jour på sjukhuset. Nu får jag 150% lön, om två timmar 200%. Om det är lugnt får jag 25%. Min Bakjour får då 10%. Mycket kostnadseffektivt.

ZNK ZNK skrev:

Du måste skilja på din lön och vad firman fakturerar. Det är inte samma sak. Du skall ta dig till arbetet, likaså jag, och det får vi inte betalt för i lön. Inte heller hantverkaren, eller firman fakturerar. Om chefen däremot skickar mig någonstans på arbetstid så får jag betalt i lön. Och likaså får hantverkaren då lön. Firman behöver uppvägs förlusten av arbetstid när hantverkaren sitter i bilen med lön. Firman kan då göra på två sätt:
1) Inte fakturera färdtid och sprida kostnaden på höjd timpenning för alla kunder.
2) Ta betalt för färdtid.

Vad tycker du - skall vi kunder i stan solidariskt betala för att rörmokaren åker fem mil ut på vischan? Det är vad det handlar om. Inget annat.

• Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.