Byggahus.se
tttomten TomasJor skrev:
Ojojoj
Försök att se det omvänt, skulle dom försöka driva in vitet eller vill dom lixom du få ett ok slut. Det har ju passerat bra slut så frågan är när och hur skall det sluta?
Återkom gärna.
Fattar inte vad du menar, det är ju inte firman som har något vite att driva in ? "Passerat bra slut" ?

I Ingper skrev:
Fattar inte vad du menar, det är ju inte firman som har något vite att driva in ? "Passerat bra slut" ?
Nä firman har inget vite att driva in därför skrev jag ”se det omvänt”, i klartext: OM det varit firman som hade vite att driva in hade då dom gjort det? Om ja så ska ts kanske inte vara så schyst och bjuda på massa som han har rätt till.

Ps.
Beroende på avtalets utformande är det troligt också ett avtalsbrott att inte driva in vitet.
I vilket fall så bör det i samband med slutlig reglering göras ett tillägg till avtalet där det framgår att allt från båda parter är reglerat.

tttomten TomasJor skrev:
Nä firman har inget vite att driva in därför skrev jag ”se det omvänt”, i klartext: OM det varit firman som hade vite att driva in hade då dom gjort det? Om ja så ska ts kanske inte vara så schyst och bjuda på massa som han har rätt till..
Nu rör du bara till det och skapar ett fall som inte finns. Dvs firma som skulle ha ett avtal via vilket de kan kräva konsumenten på vite för arbete som konsumenten inte gjort åt firman....
Bättre att TS bestrider som nämnts och sedan tar det därifrån.

Finns inte heller något som säger att TS skulle åka dit för avtalsbrott om TS inte skulle utlösa vitesklausulen i ett avtal. Hur menar du att det skulle gå till, skulle firman då på riktigt stämma TS för avtalsbrott för att TS inte krävt dem på vite i hundratusenkronorsklassen ?

Nej, konstra inte till det för TS. Självklart att TS kan fundera över vitesdelen, men från att ha rätt till den i ett avtal tills att man har pengarna på kontot är en resa som TS klokt nog inser kostar tid, pengar och oro.
Bara för att en sak står i ett avtal är det inte samma sak som att man själklart får det som verkar så uppenbart. I synnerhet inte utan strid. Tyvärr. Och i synnerhet inte med en sådan här firma som detta verkar vara.

Redigerat:
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
I Ingper skrev:
Nu rör du bara till det och skapar ett fall som inte finns. Dvs firma som skulle ha ett avtal via vilket de kan kräva konsumenten på vite för arbete som konsumenten inte gjort åt firman....
Men vad är det du inte förstår? Han menar att TS inte har någon anledning att låta firman komma billigt undan då firman visat att de tar alla chanser och lite till att klämma åt TS.

• Gilla
Lilak
  • Laddar…
Jag hade en gång i månaden skickat ett påpekande till entrepenören om att arbetet ej är klart och samtidigt begärt en plan för färdigställande.

Sen så hade jag dragit vite till 100%. Det enda sättet folk lär sig på är genom plånboken. Vad har du för anledning att vara schyst? Entreprenören är ju inte direkt schyst mot dig.

I en potentiell förhandling är det bra att visa att du har försökt att proaktivt jobba för färdigställande.

Tack MartinP666 :)

Måste bara kolla att jag fattat rätt:

De är 1 år försenade? Eller var de helt klara men slutfakturan har dröjt 1 år?

Har du betalat allt utom 10-15 %?

Varför förde ni in en förseningsklausul i avtalet när du verkar allergisk mot att använda den?

Firman kommunicerar inte förutom genom att skicka faktura någon gång per år?

De var fyra veckor sena med att färdigställa grävningen, varav två är "vitesgrundande" .
Det som återstod var dokument från ue vvs gubben. Golvvärmeritning, provtryckningsprotokoll (fann sedan att de bara gjort täthetskontroll) och säkert vatten intyg. Dessa har jag nu ett år efter fått, men felaktiga.
Jag höll inne 12% som påtryckningsmedel.
Vitet fanns primärt med för att vara säker på att vi skulle ha en grund att börja bygga på i slutet av april, jag var tjänstledig i maj och köttade 300h bygge.
Grunden var klar till april, men lite grävning för dagvatten gjordes klart först i slutet av april efter en massa påtryckningar.
Jag tryckte på i april och maj för att få dokumenten klart sen släppte jag det och gick vidare med mitt liv och bygget.
Eftersom jag är lösningsorientetad kontaktade jag uponor och lyckades få till en ritning och injusteringsvärden i efterhand tack vare att jag fotade av hela läggningen av slang. Egentligen jobbade inte uponor mot privatpersoner, men efter lite lirkande löste det sig. Tumme upp för uponor!
Dock tog det viss tid i anspråk att få fram vettiga bilder till uponor så de kunde fixa ritning i efterhand. Normalt görs ju en ritning som man lägger efter, inte tvärtom. Det var också det första vvs gubben frågade efter och också fick en planritning till, men av lättja sket de i att fixa en ritning.
Jag har inte hört av firman sen förra fakturan löpte ut för knappt ett år sen.

• Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
A andersda skrev:
Sen så hade jag dragit vite till 100%. Det enda sättet folk lär sig på är genom plånboken. Vad har du för anledning att vara schyst? Entreprenören är ju inte direkt schyst mot dig.

I en potentiell förhandling är det bra att visa att du har försökt att proaktivt jobba för färdigställande.
Visst är det liksom bra upplagt för att kräva och driva vitet.

Men ser vi lite nyktert på det, så:
1. Om det ramlar in en halvmiljonkronors-faktura så är det väl inte så jättestor chans/risk att de bara glatt betalar.
2. Det lär troligen bli tvunget att gå via rättegång
3. Det är inte ett småmål, så förlorande part får betala motpartens kostnader
4. Det ligger mycket i vågskålen ... vågar man köra på utan advokat?
5. Advokatarvodet tickar som regel på med god hastighet, det blir obehagligt för den som förlorar.
6. Blir det förlikning istället så förlorar bägge parter mycket pengar.

Om nu avtalet är skrivet med en obegränsad vitesklausul och välskrivet, så skulle jag tro att företaget ligger bra mycket risigare till än TS. Men det är ändå ett vågspel att ge sig in i rättslig strid. Och företagaren har kanske ett ess i rockärmen, att helt enkelt likvidera firman om han förlorar, då förlorar TS också en massa pengar.

En variant kan vara att skicka sin halvmiljon-faktura, och sen fråga ifall de är sugna på att kvitta fakturorna mot varandra, bara för att du är snäll och helst bara ser det hela undanstökat direkt. Att du inte har någon lust att driva rättsfall i domstol bara för pengarnas skull - på bekostnad av tid och sinnesfrid.
Och glöm inte att nämna igen att du är mycket generös, ty de har med sitt agerande faktiskt varit mycket nära att sätta sig ordentligt på pottkanten.

• Gilla
Ingper och 1 till
  • Laddar…
Hur är det med vitet, måste jag skicka en separat fordran på det eller kan jag bestrida fakturan med hänvisning till vitet?

Obs jag är fortfarande inne på att få till en kompromiss där vi betalar 15k. Vi har fått jobbet gjort (typ), jag kunde bygga i maj och jag är inte upplagd för tinget. Ska strax få illbatting nr tre samtidigt som vi ska försöka bli klara med bygget till semestern så har inte direkt tid eller ork.. Så kul är det inte.
Formuleringen kring vite är "förseningsvite utgår om 10000 för varje påbörjad vecka som arbetet ej är färdigställt i sin helhet. Med början v16 2018."

Eftersom det är ett år försenat (arbetet 4 veckor och intygen 1 år) så skulle jag inte betala en krona till. Det är ju du som vårdat ärendet, försökt kommunicera, lirka, lösa, vara förstående. Kvitta vitet mot deras slutfaktura. De minskar ju sin förlust från 500 000 till nästan ingenting. Jag fattar inte det där med att du egentligen är nöjd och de gjort ett bra jobb... Det stämmer ju inte om intygen verket vara fusk och det dröjt så här länge...

Som jag förstår det är arbetet nu utfört i sin helhet, att TS valt att lösa det utan entreprenören ändrar inte det. Så det TS har att sätta emot är väl just förseningsvitet, även om det kanske inte kommer upp i 50 veckor.

Att inte hävda vitet är väl för jag har moral vill göra rätt för mig och kanske är för snäll?! (till skillnad från vissa grävare...)

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L
Fast du skrev det själv.
Du är lösningsorienterad. Du verkar inte vara problemorienterad, inte problemsökande heller.

Och sen har du också skrivit att du har fullt upp med annat i livet, att du inte vill härja bort en massa tid till annat just nu.

Jag tycker det räcker som anledning. Men nu gäller det ju att få stopp för vad denna firma håller på med. De verkar ju inte dra sig för både fulingar och att störa dig.

Mikael_L
Skriv ett mail och fråga om vad fakturan avser.
Fråga om den gäller att de anser att de nu avslutat det kontrakterade jobbet från förra året, och om de anser att detta är en giltig och slutlig slutfaktura.

Bara fråga saker, inte komma med egna utsagor och kritik osv.
Det kan vara ett värde för dig i att de bekräftat att denna faktura har med det tidigare utförda jobbet att göra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.