Jag förstod inte bättre och öppnade upp våra frånluftsdon helt, tänkte desto bättre sug desto bättre luft i rummet. Nu har jag läst att man inte ska göra det och ringde en installatör och frågade vad de skulle ha för att komma ut och justera dem. Runt 2000 kr Finns det verkligen inget sätt att få ordning på detta själv. Vi har en NIBE-frånluftspump som är 2,5 år gammal.
Hur många don har du, vart är de placerade? våningar etc?.
Om det finns tex don i toalett/toaletter samt hall och kök, kontrollera hur de andra är inställda. För en FvP vill jag påstå att det inte är millimeternoga hur donen är justerade, du kan justera det mot liknande don i annat utrymme.
Och jag är grymt störd över att de som byggde badrum förra våren kastade vårt ganska nya injusterade don och bytte mot nytt - och hade sedan inte någon som kunde mäta in 16 l/s.
Lite skadad då jag läst två år Energiteknik en gång i tiden. Har du skruvat på alla don så skulle jag bita i det sura äpplet och betala 2000. Leta bland husritningarna vilka flöden som det ska vara.
Lite standardvärde går det att räkna ut där denna tabell anger hur många varv man ska öppna beroende på rum och storlek på frånluftsdonet. Värdet N är antalet varv. https://www.bauhaus.se/media/pdf/3266740A.pdf
Sedan får du även en tabell på riktvärden beroende på rum och användning. Sedan är det bara att räkna ut för varje utrymme. https://www.soliduct.se/luftflode/i-73.htm
Lycka till.
Lite standardvärde går det att räkna ut där denna tabell anger hur många varv man ska öppna beroende på rum och storlek på frånluftsdonet. Värdet N är antalet varv.
[länk]
Sedan får du även en tabell på riktvärden beroende på rum och användning. Sedan är det bara att räkna ut för varje utrymme.
[länk]
Lycka till.
Du har inget gammalt injusteringsprotokoll? På de jag har har de noterat antalet varv så det är lätt att justera till det.
Det viktiga är att det är sug i alla frånluftsdon, det kan du prova med ett toappper som du håller emot som då ska fastna. Sen ser du till att det är lite mer flöde i bad/wc än övriga. En sån grovinställning tar dig nog till ett hyffsat fungerande system.
Typ bad/wc 15 l/s, kök/klk/sov om det finns 5 l/s. Totalt ca 0,35 l/s och kvadratmeter i kåken.
Såhär ser det ut i vårt hus från 1997. Dvs 16 l/s i tvättstugan och sedan 10 i toalett och badrum samt en utanför ett av sovrummen + kök. Ska inte vara frånluft *i* sovrum utan tilluft, vi har självdrag och Fresh-ventiler. Jag skulle alla gånger betala 2000 för en injustering vilket jag tycker låter billigt. Bara att notera på erfarenhetskontot
Jag förstod inte bättre och öppnade upp våra frånluftsdon helt, tänkte desto bättre sug desto bättre luft i rummet. Nu har jag läst att man inte ska göra det och ringde en installatör och frågade vad de skulle ha för att komma ut och justera dem. Runt 2000 kr Finns det verkligen inget sätt att få ordning på detta själv. Vi har en NIBE-frånluftspump som är 2,5 år gammal.
Det står på injusteringsprotokollet hur många millimeter spalten ska vara
Fråga rör mokaren efter injusteringsprotokollet det ska stå på det. Om du mot förmodan ändrar när du Tar ner dom o gör rent så vet du var dom ska sitta. Det är rörmokarens skyldighet tycker jag o injustera efter byte
Hej, på dom allra flesta frånluftsdonen sitter det en mutter som injusteraren låser fast det injusterade donet med. Det gör att det går att skruva ut ventilkäglan så den blir mer öppen.. men det går inte att skruva in käglan längre än dit muttern sitter och stoppar.. har du ett don med mutter på så är det bara att skruva in käglan till stoppmuttern så är den i injusterat läge sen om du inte pillat på muttern vill säga.
Om det bara är mek frånluft så skulle jag aldrig betala 1 endaste sekin för justera. Kontrollera att det suger ungefär lika från alla sug-donen. Lite mer från dusch,
FTX är lite kinkigare . Det är viktigt att det är lite undertryck i huset. Men det går kolla med barometer i nyare mobiler.