1 088 läst · 9 svar
1k läst
9 svar
Offert på Luftvatten
Jag har fått en offert på en luftvattenpump
Det befintliga systemet jag har är en acc tank som värmepumpen bara ska dockas mot
Offerten består av:
Panasonic T-Cap 9kw Monoblock Pris: 56 300 kr
Installation Monoblock Standard Pris: 18 000 kr
Markstativ Pris: 1 000 kr
5m rördragning ingår därefter 500kr/meter
Elektriker ingår ej
Vad är det som kostar så otroligt mycket i installationen? Det är ju bara två slangar som ska dras och kopplas på
Det befintliga systemet jag har är en acc tank som värmepumpen bara ska dockas mot
Offerten består av:
Panasonic T-Cap 9kw Monoblock Pris: 56 300 kr
Installation Monoblock Standard Pris: 18 000 kr
Markstativ Pris: 1 000 kr
5m rördragning ingår därefter 500kr/meter
Elektriker ingår ej
Vad är det som kostar så otroligt mycket i installationen? Det är ju bara två slangar som ska dras och kopplas på
Det har varit en nisse på plats men han va ju ingen rörläggare precis...
Men jag kommer inte anlita något för detta. Däremot blir jag lite "orolig" att det är så dyrt. Antingen blir man blåst eller så är det betydligt svårare än jag inbillar mig att det ska vara att installera.
Men jag kommer inte anlita något för detta. Däremot blir jag lite "orolig" att det är så dyrt. Antingen blir man blåst eller så är det betydligt svårare än jag inbillar mig att det ska vara att installera.
monoblocket är ju en liten innedel där köldmedlet från utedelen kondenseras.
så jobbet blir att dra och ansluta köldmedelsrör mellan inne och ute del.
samt koppla in monoblocket mot acc-tanken med några meter rör.
ev en givare till acctanken
samt att sätta i stickproppen till cirkulationspumpen som sitter i monoblocket i vägguttaget
ute-delens elinstallation ingick visst inte, är troligen en trefasare när det är 9kw.
du kan titta på en CTC utedel eller motsvarande som dockas direkt till din acctank med två rör istället.
det kan du fixa själv med lite händighet och support.
elinstallationen till utedelen kvarstår dock.
så jobbet blir att dra och ansluta köldmedelsrör mellan inne och ute del.
samt koppla in monoblocket mot acc-tanken med några meter rör.
ev en givare till acctanken
samt att sätta i stickproppen till cirkulationspumpen som sitter i monoblocket i vägguttaget
ute-delens elinstallation ingick visst inte, är troligen en trefasare när det är 9kw.
du kan titta på en CTC utedel eller motsvarande som dockas direkt till din acctank med två rör istället.
det kan du fixa själv med lite händighet och support.
elinstallationen till utedelen kvarstår dock.
Ok
Då är ju installationskostnaden ännu mer uppseendeväckande.
Då är ju installationskostnaden ännu mer uppseendeväckande.
Innan du beställer Panasonic T-Cap 9kw be att få se en tabell vilken effekt och cop den ger när det är minus -10, -15, -20 grader ute.
Billiga luftvattenpumpar brukar gå på "ren el" då, speciellt om du behöver en 45 -55 grader ut på radiatorerna. Delvis 1:1 i verkningsgrad
Billiga luftvattenpumpar brukar gå på "ren el" då, speciellt om du behöver en 45 -55 grader ut på radiatorerna. Delvis 1:1 i verkningsgrad
och vad är ett annat alternativ?
Nu spelar det mindre roll att gå på ren el när det är -10 -20 grader. Bor i göteborg och det händer väll ett par dagar om året
Dessutom eldar jag med ved och syftet med pumpen är att att avlasta eldandet på normala dagar när tempen i regel är runt 0an
Nu spelar det mindre roll att gå på ren el när det är -10 -20 grader. Bor i göteborg och det händer väll ett par dagar om året
Dessutom eldar jag med ved och syftet med pumpen är att att avlasta eldandet på normala dagar när tempen i regel är runt 0an
Liknande trådar
-
Hur hade ni tolkat delen i offerten?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
HJÄLP! Luftvatten Värmepumpen värmer inte mer än 40 grader
Värmepumpar -
Firmor - offert
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Luftvattenpump som sekundär värmekälla till vedpanna?
Värmepumpar -
Installationsoffert fjärrvärme Stockholm vs Luftvatten
Fjärrvärme & Gas