Byggahus.se
Hemmakatten
Om det är en slamavskiljare så töms den av kommunen varje år. Och i så fall måste den nuförtiden ha ett lättviktslock av arbetsmiljöskäl.

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Om det är en slamavskiljare så töms den av kommunen varje år. Och i så fall måste den nuförtiden ha ett lättviktslock av arbetsmiljöskäl.
Ja. Fast med tanke på att den legat under jord 10-15 år så är det nog inte en sådan Under de två år jag bott här har jag aldrig noterat att kommunen varit här för att göra något. Både jag och maken jobbar hemma så det känns ju som att oddsen för att missa detta är rätt minimal

T
Ö Österlenskan skrev:
Eftersom det inte är dricksvattnet så spelar det kanske ingen roll om det saknas ett lock till brunnen om det nu skulle gå sönder?
Kanske kan en lägga en presenning över och under armeringskonstruktionen?
Finns där varken lock eller fylle så är det ju inte bra. En sån armering kommer rosta eftersom den får syre och väta. Det är enkelt att göra ett lock och kostar inte många kronor.
Jag tycker nog att man ska ha rejäla lock av betong som håller och ligger dom nära marknivå ska dom hålla att köra på och som man inte kan ramla igenom.

Jag hade köpt eller gjutit ett nytt lock med en mindre lucka. En lucka med diametern 600mm är lagom stor.

T tobiast skrev:
Finns där varken lock eller fylle så är det ju inte bra. En sån armering kommer rosta eftersom den får syre och väta. Det är enkelt att göra ett lock och kostar inte många kronor.
Jag tycker nog att man ska ha rejäla lock av betong som håller och ligger dom nära marknivå ska dom hålla att köra på och som man inte kan ramla igenom.
Ja, det är klart att den kommer rosta. Men lösningen ska ju inte vara för evighet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.