Byggahus.se
R
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag läste just en artikel i tyska Spiegel där det berättades att ECB planerar att avskaffa 500-Euro-lappen, med hänvisning till svartarbete, terrorfinasiering och det vanliga man drar fram.
Upprördheten bland läsarna var stor. Även om det flesta erkänner att en 500-Euro-lapp kan vara bökig i vardagslivet (tas knappt emot någonstans) så ses planen som ett steg i bankernas och myndigheternas strävan mot ett kontantfattigare samhället (=mer kontroll). Och det vill de flesta inte ha i Tyskland. Man har fått någ av kontroll förra seklet.
Man fick nog av hyperinflationen... många tyskar, swizzys, österrikare har guldmynt.
Många svenskar hade nog önskat att de hade haft lite guld de senaste årtionden pga av den svenska riksbankens kriminella sätt att försvaga valutan. Lägg till bostadsrättspriser till kpi korgen så hade riksbanken fått den inflationen de åtrår.
Man undrar hur svårt kan det vara för ekonomer....

• Wow
Stickan56
  • Laddar…
Igår vid säkerhetskontrollen på Amsterdam flygplats: Gubben framför mig hade tre tunga väskor med kontanter, staplar av Eurosedlar. Kontrollanten gick igenom väskorna med sin sniffer men allt var OK. Jag var ett tag frestad att gå efter gubben, putta omkull honom och pysa med alla pengar.

• Wow
Mikael_L
  • Laddar…
C
T Thomas_Blekinge skrev:
Gubben framför mig hade tre tunga väskor med kontanter, staplar av Eurosedlar.
Säkert något olagligt i görningen, samtidigt som vi dödliga inte ens kan sätta in en 500:ing på banken utan att behöva förklara vad de kommer ifrån. Helt sjukt hur fel alla dessa lagar kring terrorism och penningtvätt slår. För företag börjar det bli rent löjeväckande.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
hsd
Sweedbanks bud :cool:

• Haha
  • Gilla
Johan Gunverth och 2 till
  • Laddar…
Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.