Byggahus.se
harry73
Regelbundet kommer det frågor på Byggahus om oväntade extra kostnader som markentreprenörer fakturerar när man bygger ett nytt modul eller elementhus.
Det verkar vara satt i system att husförsäljaren tar med en låg kostnad för grundläggningen i sin kalkyl. Denna kostnad hamnar sen också i avtalet med markentreprenören.
När kontraktet är skrivet och bygget är igång kommer extra fakturor från markentreprenören, och visar det sig att för lite grus ingick i det fasta priset eller budgetpriset och att entreprenören kommer att fakturera extra för gruset och ofta till höga priser.

Oavsett om markentreprenören har rätt till extra pengar eller ej, kan det vara bra att vara medveten om detta och kontraktet och vad som gäller innan man skriver på. Det kan t ex vara bra att utföra en geoteknisk undersökning innan avtalet skrivs och låta undersökningsrapporten vara en del av kontraktet.

I denna tråden vill jag samla alla andra trådar som handlar om extra debiteringar i grundentreprenader (en samlingstråd alltså). Själva diskussioner kan föras i de andra trådar, så att denna tråd framförallt innehåller länkar till andra trådar.

Jag hoppas att en moderator (@Marlen Eskilsson ) kan klistra tråden, så att den kan läsas av alla framtida husbyggare.

• Gilla
MrDizzy och 6 till
  • Laddar…
harry73
  • Gilla
Alx12
  • Laddar…
nyvillaägare
harry73 harry73 skrev:
Regelbundet kommer det frågor på Byggahus om oväntade extra kostnader som markentreprenörer fakturerar när man bygger ett nytt modul eller elementhus.
Det verkar vara satt i system att husförsäljaren tar med en låg kostnad för grundläggningen i sin kalkyl. Denna kostnad hamnar sen också i avtalet med markentreprenören.
När kontraktet är skrivet och bygget är igång kommer extra fakturor från markentreprenören, och visar det sig att för lite grus ingick i det fasta priset eller budgetpriset och att entreprenören kommer att fakturera extra för gruset och ofta till höga priser.

Oavsett om markentreprenören har rätt till extra pengar eller ej, kan det vara bra att vara medveten om detta och kontraktet och vad som gäller innan man skriver på. Det kan t ex vara bra att utföra en geoteknisk undersökning innan avtalet skrivs och låta undersökningsrapporten vara en del av kontraktet.

I denna tråden vill jag samla alla andra trådar som handlar om extra debiteringar i grundentreprenader (en samlingstråd alltså). Själva diskussioner kan föras i de andra trådar, så att denna tråd framförallt innehåller länkar till andra trådar.

Jag hoppas att en moderator (@Marlen Eskilsson ) kan klistra tråden, så att den kan läsas av alla framtida husbyggare.
Läste precis en diskussion här om det det är väldigt jobbigt och den största affären många gör i sina liv ändå är det så osäkert hur den ekonomiska utgången kommer bli. Har problem med det själv då jag har en begränsad budget.

Hallåj

Jag tycker att vårt bygga va enligt plan undantaget markarbete. Men det va en tankevurpa från vårt håll. Tydlig kommunikation med markentrepenaden är bra. Vi körde vågsedlar på en del av markarbetet och vi ville ha en separat in och utfart. Det fick vi men ca 1m för hög vilket resulterade i 75 000:- mer en planerat. 12 extra lass grus och fyllnadsmassor :) Men bra blev det. Nu behöver man aldrig backa.

Gällande geoanalys så är det ett måste i min kommun. Annars får man inte bygga.

• Gilla
pajdi
  • Laddar…
Jag förstår inte varför alla har sådana problem med detta.
Se till att göra en geoundersökning så att markförhållande aldrig kan bli till diskussioner.
Redovisa befintliga markhöjder samt ifall det finns några önska färdighöjder.
Se till att upprätta en prislista för ÄTA innan avtal tecknas ifall man vi göra några förändringar.

Ofta ingår x ton och inga priser är överenskommet, gå inte på detta!

/Jazze

• Gilla
mday och 2 till
  • Laddar…
Eksjöhus Kaptensgården
es.suhaggyB es.suhaggyB skrev:
Se till att göra en geoundersökning så att markförhållande aldrig kan bli till diskussioner.
Se till att upprätta en prislista för ÄTA innan avtal tecknas ifall man vi göra några förändringar.

/Jazze
Problemet är att offert ges av markentreprenör innan kommunen har sagt sitt.
Vår husleverantör var på tomten en handfull gånger för att mäta och säga vart huset skulle hamna rent höjdmässigt (vi har källare).
När kommunen sen skulle säga sitt så tryckte de ner huset minst en halvmeter.
Offerten som markentreprenören hade gett inkluderade naturligtvis inte detta.
Sen bara för att du gör en geoteknisk undersökning så betyder det inte att du hittar om du har bergknallar på delar av din tomt. Även om de 4-6 hål de borrar ger dig en indikation, så vet du inte om det finns berg på andra ställen.

Det är dock ett enormt problem detta, vi har åkt på massvis med massor som vi inte alls hade räknat med och som kostat oss flera 100k att hantera. Otroligt irriterande och jag håller med om att det är satt i system att ge ett lågt pris. Inte ens sånt som definitivt är känt från början är med i offerterna initialt.

• Gilla
  • Ledsen
Hjälpredarn och 2 till
  • Laddar…
Eksjöhus Kaptensgården Eksjöhus Kaptensgården skrev:
Problemet är att offert ges av markentreprenör innan kommunen har sagt sitt.
Vår husleverantör var på tomten en handfull gånger för att mäta och säga vart huset skulle hamna rent höjdmässigt (vi har källare).
När kommunen sen skulle säga sitt så tryckte de ner huset minst en halvmeter.
Offerten som markentreprenören hade gett inkluderade naturligtvis inte detta.
Sen bara för att du gör en geoteknisk undersökning så betyder det inte att du hittar om du har bergknallar på delar av din tomt. Även om de 4-6 hål de borrar ger dig en indikation, så vet du inte om det finns berg på andra ställen.

Det är dock ett enormt problem detta, vi har åkt på massvis med massor som vi inte alls hade räknat med och som kostat oss flera 100k att hantera. Otroligt irriterande och jag håller med om att det är satt i system att ge ett lågt pris. Inte ens sånt som definitivt är känt från början är med i offerterna initialt.
4-6 hål för en villa brukar räcka för att gr en bra indikation men det är klart att ingenting är 100%.
Man får titta hur det ser ut i terrängen kontra byggnadens form för att göra en bedömning av erforderlig geo. Kan även gå att begära in undersökningar som utförts op grannfastigheterna för att få ytterligare stöd till bedömning.

Får jag fråga varför kommunen tig ner huset?
Var jag du skulle jag kontra med att dagvattenutredningen fick en given höjd som var lämplig och att ta ner huset skulle innebära större risk att inte klara dagvattenhanteringen och upprätthålla bra avrinning från byggnaden. Detta ät så klart lite beroende på förutsättningar på fastigheten men jag har svårt att se att kommunen skulle bortse från ett sådant argument så länge du följer höjdsättningen i detaljplan om sådant finns.

es.suhaggyB es.suhaggyB skrev:

/Jazze
hej,

vet du hur jag kan få fram rimliga priser på vad markofferten kan innehålla?
eller vart man kan läsa sig till detta?

BenjiVilla Bennyhouse skrev:
hej,

vet du hur jag kan få fram rimliga priser på vad markofferten kan innehålla?
eller vart man kan läsa sig till detta?
Hej!
Tänker du på geoteknisk undersökning eller markentreprenader generellt?

mvy

• Gilla
BenjiVilla
  • Laddar…
mark entreprenaden generellt. vad kostar saker och ting? kan man läsa sig till rimliga priser utan att behöva ta in olika offerter från olika firmor?

De borde åka dit för falsk marknadsföring om inget annat.

Ingen vill skriva faktiska kostnader för vad det kostar att bygga nytt. Alla verkar tycka att det är fult att vilja veta vad kalaset ska kosta.

Ta t.ex. eksjöhus som skriver på sin hemsida något som man de vill att man ska dra paraleller med "snåla smålänningar".

Sen deras beräkningar. De är ju verkligen önsketänkande och direkt felaktiga. På en av beräkningarna har de skrivit att månadskostnaden hamnar på 8500kr.

Det kostar 8500kr om du får 3% i ränta på lånet samt om du slipper amortera.

En mer rättvis kalkyl hade tagit med det man måste ligga ute med varje månad och till månadsfärska räntor utifrån belåningsgrad samt amorteringskrav.
Dvs. 20 832kr.

Rätt stor skillnad mellan 8 500kr och 20 832kr.

Sen tillkommer kostnader för "Sprängning, pålning eller andra tillkommande markarbeten".

Skärmdump från Eksjöhus hemsida visar en kostnadskalkyl för att bygga hus inklusive tomtpreis och lånebelopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump från Eksjöhus webbplats som visar kostnadskalkyl för nybyggnation med specifika uteslutna markarbeten.
Skapa konto
Skärmbild av bostadskostnadskalkylator som visar en månadskostnad på 20 832 kronor, 85% belåningsgrad, och en låneansökningsknapp.
Skapa konto

• Gilla
BenjiVilla
  • Laddar…
J Jonasdzm skrev:

Ingen vill skriva faktiska kostnader för vad det kostar att bygga nytt. Alla verkar tycka att det är fult att vilja veta vad kalaset ska kosta.

Ta t.ex. eksjöhus som skriver på sin hemsida något som man de vill att man ska dra paraleller med "snåla smålänningar".

Sen deras beräkningar. De är ju verkligen önsketänkande och direkt felaktiga. På en av beräkningarna har de skrivit att månadskostnaden hamnar på 8500kr.

En mer rättvis kalkyl hade tagit med det man måste ligga ute med varje månad och till månadsfärska räntor utifrån belåningsgrad samt amorteringskrav.
Dvs. 20 832kr.

Sen tillkommer kostnader för "Sprängning, pålning eller andra tillkommande markarbeten".

[bild] [bild] [bild]
Tycker nog inte att det är några fel just ur den aspekten, dom har ju upplyst att räntan är 3% samt att amortering inte är inräknad. Däremot är byggherrekost på tok för låg.

• Gilla
BenjiVilla
  • Laddar…
J Jonasdzm skrev:

Dvs. 20 832kr.

[bild] [bild] [bild]
tack för bra info! (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.