Detta är kanske ytterligare en tråd om ett lås som inte går upp men det kanske finns något speciellt tips till just mitt lås.
Nyckeln går ett kvarts varv innan den ens tar i någon mekanism, sedan kan jag vrida ytterligare ett kvarts varv innan det tar tvärstopp.
Låskolven rör sig inte en mm. Lyfter, drar, vickar och allt möjligt men inget verkar funka.
Kan jag på något sätt forcera detta med våld!? Med något annat än nyckel då.
Verkar som att jag kan knacka ur sprintarna på gångjärnen utifrån men vet inte om jag ska plocka isär och rengöra detta eller köpa nytt.
Lite dåligt väder idag också så vill inte stå här utan dörr
Hjälper kanske inte dig i det akuta läget nu, men på mina polska fönster/fönsterdörrar står det präglat på låsmekanismen "jährlich ölen", dvs olja årligen (och ta sedan en öl ).
Så jag rekommenderar en sådan här, den kan göra underverk:
9-tillhållarlås får normalt sett inte smörjas för då får man problem med dom.
Nu kan du testa för det verkar som om det bara är sista biten om inte går runt. Har du testat att dra i handtaget/lyfta på dörren samtidigt som du vrider?
Testar med lite låsolja. Känns inte som om tidigare ägare varit jätterädd om just den här dörren och det ändå bytas vid tillfälle.
Testat med att lyfta, trycka, dra, sparka... rör sig inget alls. Känns ändå som att dörren verkar vara i ett bra läge så den har inte hängt sig eller något sådant.
Jag kunde inte se filmklippet men jag behöver inte se den då jag redan i beskrivningen och den första bilden förstod problemet.
Härryda har skrivit rätt bra svar.
Problemet är nästan alltid att någon vi något tillfälle har smort tillhållarlåset och när ett tillhållarlås smörjs så blir det nästan som klister i låset och du får problem att öppna låset.
Härryda är även skarpsynt och ser att plasten är nersliten vilket påverkar nyckelstyrningen och även det kan orsaka denna typen av bekymmer.
Börja med att testa med en annan nyckel som inte är lika sliten, om du inte har en nyckel i bra skick så gå till en låssmed och be dom göra en ny nyckel.
Detta kan även bero på att smuts samlas i låset vilket är vanligt framför allt i storstäder längs vältrafikerade väga men även på andra ställen.
Smuts kan även samlas i tillhållarlås om det är stora tryckskillnader mellan ut och insida eller korsdrag det är även orsaken till att det ofta finns en kläpp på insidans nyckelskylt.
Om en fjäder gått av på en tillhållare som kan du även få samma bekymmer med att låsa upp.
Det du kan göra är att vrida fram och tillbaka och hoppas att du lyckas få upp låset.
Du ska inte ta i hårt eller ta hjälp av verktyg för att försöka få runt nyckeln för det fungerar inte så och du skadar snarare lås och nyckel, detta löser du inte med våld.
Tillhållarlås ska aldrig smörjas för då limmas tillhållarna ihop och därefter kan man få problem att öppna eller sätta säkerheten ur funktion.
Om du inte lyckas få upp tillhållarlåset efter att ha testat med en bättre nyckel där nyckelstyrningen är som den bör och du testat en bra stund fram och tillbaka och fått kramp i händerna så bryter du mot regeln att aldrig smörja låset och sprutar in lösningsmedel som är tänkt att lösa upp det som låset är smort med.
Lacknafta eller Thinner är lämpliga lösningsmedel och därefter testar du att vrida nyckeln fram och tillbaka och hoppas att du lyckas låsa upp tillhållarlåset.
Om du lyckas låsa upp låset så måste du öppna det och göra rent allt, varje tillhållare måste göras ren och torkas torr.
Tillhållarna ska ligga i samma ordning som tidigare och ligga på samma sätt, om ingen fjäder gått av på någon tillhållare så kan du göra rent och montera ihop låset igen och sedan testa att det fungerar bra.
Om en tillhållare har en brusten fjäder så köper du en ny tillhållare med samma nummer på.
Jaha, tror jag provade det mesta men gav sen upp låset.
Häktade istället av dörren men av någon anledning hade jag ingen bågfil eller liknande hemma så fick såga av bakkantssäkringen med ett metallblad till tigersågen, för hand .
Köpte sen nytt lås och satte dit så nu är vi på banan igen.
Öppnade dock det gamla låset och rengjorde allt så gott jag kunde. Mängder med döda spindlar och tvestjärtar. Det verkar dock funka prima så måste helt enkelt vara fel nyckel.
Skulle jag igentligen nu kunna öppna det nya låset och se vilken kombination av tillhållare som sitter i det och ”koda” om det gamla låset?
Du behöver inte öppna det nya låset utan den nya nyckeln har kombinationen.
Du lär troligtvis inte ha det som krävs för att lägga om det gamla låset efter den nya kombinationen utan du får troligtvis komplettera med det som saknas.
Det är möjligt att öppna det nya låset men det kan påverka garantin.