Hej! Skulle vilja ha lite hjälp. Jag är på gång att riva en innervägg som sitter imellan pannrummet och hobbyrummet i min källare från 1968. Tanken är att det ska bli ett stort lekrum till min dotter. Men jag är lite fundersam på om den kan ha någon stöttande funktion för ytterväggen.
Ytterväggen mäter jag till ca 260mm tjock och jag tror den är i hålsten. Den är inte gjuten.
Innerväggen som jag vill ta bort är gjord i blåbetongsten och är ca 110mm tjock ink putsning på båda sidor.
Lägger upp en bild med mått så blir det lättare att förstå.
Vad tror ni. Är det bara att riva ?
Okej känns bra att en till tycker att den inte bör vara bärande eller ha någon stöttande funktion för ytterväggen. Sen så blir längdmåttet ca 100cm längre än vad gillestugan är. Marknivån ligger på ca 170cm.
Sen hade jag mätt fel. Mellanväggen är 9cm tjock ink putsning
Vi har längs våra källarytterväggar en pelare uppbyggd av polsten ungefär var 5:e meter, pelarna är ca 200mm breda och går ut ca 400mm ut från källarväggen.
Er hjärtvägg (bärande) går lodrätt, gillestugan på vänstra sidan och hobbyrummet på andra sidan.
Vi har längs våra källarytterväggar en pelare uppbyggd av polsten ungefär var 5:e meter, pelarna är ca 200mm breda och går ut ca 400mm ut från källarväggen.
Er hjärtvägg (bärande) går lodrätt, gillestugan på vänstra sidan och hobbyrummet på andra sidan.
Japp det är jag helt med på. Våran hjärtvägg är 22cm tjock. Murad med 20cm tjock hålsten.
Men det jag undrar om mellanväggen kan vara uppstöttande på ngt vis för ytterväggen. Det är ju några cubik jordmassor som trycker på. Men det känns inte som om den kan vara det när den är så tunn.
Sen uppdatering men så här blev det i Lekrummet. Ganska omtyckt av grannarnas ungar i området kan jag medge
Men jag behöver mer hjälp. Jag ska riva fler väggar i källaren. Dom är med rött streck på första bilden. Dom är av samma dimension som den i ledkrummet. Alltså 70mm breda blåbetongblock. Jag tror inte den är stöttande mot yttrekällarvägg när den bara är murad med 70mm tjocka stenar. Än mindre att den är bärande. I gillestugan löper lättbetomngbjälklaget hela vägen från yttre källarvägg till hjärtväggen. Antar man använder samma bärighet på bjälklaget i hela källaren. Så vad tycker ni. Är dom bara att riva som den väggen i lekrummet?
Coolt, vad är det för matta du lagt på golvet? Nålfilt? Ska lägga nålfilt i min källare men jag vet inte var man ska köpa, Bauhaus är billigast men den är ju ganska tunn, men det räcker kanske?
Coolt, vad är det för matta du lagt på golvet? Nålfilt? Ska lägga nålfilt i min källare men jag vet inte var man ska köpa, Bauhaus är billigast men den är ju ganska tunn, men det räcker kanske?
Tack! Vi köpte på Bauhaus. Den luddar av sig ganska mycket, men samtidigt är det en hel del spring där inne. Men man tycker iaf inte betonggolvet är kallt att gå på med den tunna nålfiltsmattan på.
Tack! Vi köpte på Bauhaus. Den luddar av sig ganska mycket, men samtidigt är det en hel del spring där inne. Men man tycker iaf inte betonggolvet är kallt att gå på med den tunna nålfiltsmattan på.
Kanonbra att veta, då testar jag med deras också, den är ju så billig att det hade varit värt ett test oavsett. Hade tänkt använda deras gråa och mörkblåa variant. Jag var mest orolig över att den är så tunn men det verkar ju inte ha nån betydelse då. Nån gång slutar det väl ludda av sig, men kanske blir det bara botten kvar när det slutat?
Kanonbra att veta, då testar jag med deras också, den är ju så billig att det hade varit värt ett test oavsett. Hade tänkt använda deras gråa och mörkblåa variant. Jag var mest orolig över att den är så tunn men det verkar ju inte ha nån betydelse då. Nån gång slutar det väl ludda av sig, men kanske blir det bara botten kvar när det slutat?
Kör på det! haha men då är det bara att köpa ny. Som sagt dom är ju billiga!