Byggahus.se
G guggen skrev:
Du skrev att ratten inte var på max...
Den var inte det ursprungligen men jag skrev väl också ngnstans att den hade skruvats upp, eller åtminstone att jag skulle skruva upp den

martin43 martin43 skrev:
Jag var faktiskt helt seriös ang. att limma en del av hålen i munstycket. T.ex. börja med vartannat hål på den näst yttersta raden. Gör säkert knappt skillnad. Ta då varannat hål på tredje raden osv. Kanske tom yttersta. Blev riktigt bra hos oss. Innan rann den en jäkla massa vatten men man kände liksom inget tryck eftersom det var så många strålar. Nu går det åt mkt mindre och när man vrider upp upplever man betydligt kraftigare tryck.

En liten droppe superlim. Ångrar man sig kan man ta en nål.
Okej, tack för tipset. Jag ska överväga det om vi inte kommer till en bättre lösning utifrån de förslag som nämnts i tråden.

I Sverige hade inte det där montaget varit godkänt. Skall vara både golvbrunn och blandningsventil här.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
R RoBo skrev:
I Sverige hade inte det där montaget varit godkänt. Skall vara både golvbrunn och blandningsventil här.
Under vvb menar du?

Nu är det som sagt inte i Sverige jag är så det finns ingen anledning att följa svenska regler om det inte har ngn påverkan på den aktuella frågeställningen.

harry73
H hus226 skrev:
Nej? Var ska det stå?
Har svårt att läsa vad som står där
Screenshot_20190323-163746_Chrome.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

H hus226 skrev:
Nej? Var ska det stå?
Ser nu vad du menar. Det står GEEICHT BIS 2010. Vad innebär detta? Kan tillägga att vi haft en sjukligt hög vattenräkning sedan vi flyttade in 2018, minns inte m3 nu men det var typ 3 ggr normal förbrukning. Vi är två vuxna och en hund i nuläget, och tidigare innan vi gjorde om badrummet tog vi mkt korta duschar pga. undermåligt badrum. Inget badkar eller dyl. Vi hade också en 6kg tvättmaskin, som man väl får anta inte slukade så mkt vatten. Trots det låg vi alltså mkt högt i vattenförbrukning. Jag har inte undersökt detta närmre ännu pga tidsbrist, men kan det ha ngt med kalibreringen att göra?

Sorry om vi går off topic med denna fråga, kan också ta den separat...

H hus226 skrev:
Den var inte det ursprungligen men jag skrev väl också ngnstans att den hade skruvats upp, eller åtminstone att jag skulle skruva upp den
Vill också tillägga att både elektriker och VVS-montören har rekommenderat oss att ha den uppskruvad på 3/4 och inte mer. Då jag inte trodde vi skulle ha några problem med varmvattnet så ställde jag inte följdfråga på det utan köpte det rakt av. Jag är egentligen totalt ointresserad av denna typ av frågor och sätter mig in i det lite halvt nu bara för att kunna ta duschar längre än 8 minuter.

A Avemo skrev:
Blandningsventil är inget måste. Men det minskar risken för skållning. Jag tycker i alla händelser att du skall börja med att skruva upp befintlig termostat på max om du inte redan gjort det.

Utan blandningsventil, nej för i helvete

S Sylvek skrev:
Utan blandningsventil, nej för i helvete
Kan du utveckla resonemanget ngt?

harry73
H hus226 skrev:
Det står GEEICHT BIS 2010. Vad innebär detta?
Att den behövdes kallibreras senast 2010.
Men fyll några hinkar med vatten och kontroller vikten med vanlig badrumsvåg.
Om det inte skiljer sig så mycket på 100kg (=100liter) är det inte så farligt
Sedan brukar gamla mätare räkna för lite (lärde jag mig i en annan tråd), och då är det i din fördel

harry73 harry73 skrev:
Att den behövdes kallibreras senast 2010.
Men fyll några hinkar med vatten och kontroller vikten med vanlig badrumsvåg.
Om det inte skiljer sig så mycket på 100kg (=100liter) är det inte så farligt
Sedan brukar gamla mätare räkna för lite (lärde jag mig i en annan tråd), och då är det i din fördel
Se ovan svar. Kan detta vara förklaringen till att vår vattenförbrukning ter sig orimligt hög enligt vattenräkningen?

L Leif i Skåne skrev:
Det bör lösa problemet.
Prata med rörfirma, det du har i dag är för max 65°C, och då behövs ingen bandningsventil för skållning risken men duschar man varmt så passerar nästan allt vatten VVB och man får ingen skiktning och som @[SIZE=4][B][URL='https://www.byggahus.se/forum/members/hjulbent.198408/']Hjulbent[/URL][/B][/SIZE] ihärdigt påpekat så kan man få en snabbare blandning i VVB
[länk]
Är det här med blandningsventil en dyr historia? Vad kostar det ungefär med en sådan?

Vad är det för intervall på vattenmätarna? Vi har bott här i 8år och ingen har då bytt mätare här.

Sätt in en bladningsventil, och ställ den på max, 110liter 90gr vatten gör VVB innehåller nästan dubbelt, i energimängd alltså.

Och duschen du har är inte ekonomisk, för att få denna att spruta med tryck ur alla hålen krävs mycket volym/tryck på vattnet, vild gissning 15-20liter i minuten.

H hus226 skrev:
Under vvb menar du?

Nu är det som sagt inte i Sverige jag är så det finns ingen anledning att följa svenska regler om det inte har ngn påverkan på den aktuella frågeställningen.
I utrymme med vv beredare skall det finnas golvbrunn enligt säker vatten. Men som sagt ni är ju i Danmark och där har jag ingen aning hur reglerna är.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.