Byggahus.se
MathiasS MathiasS skrev:
Man behöver ju inte o-trivas på jobbet bara för att kan man hitta på roligare saker om man har 500miljoner på banken.
Den bästa chef jag någonsin haft. Han hade startat sin firma från 1-mans bolag (USA) när jag klev på var vi 70 personer, 3 år senare var vi 120 personer, då såldes bolaget. Det var då fortfarande enskild firma (inte .inc). Han fick drygt 2,5 miljarder för firman. Firman var extremt lönsam, nära 50% vinstmarginal.

Strax innan han sålde, hade han problem med en byggfirma som strulade med renoveringen av hans villa, han löste det genom att köpa byggfirman. Sedan gick renoveringen bra.

Han startade ett nytt bolag, från scratch, i en lite annan bransch, fortfarande inom elektronik. Detta gick till att börja med inte så bra. Då funderar han "hur skall jag kunna försörja familjen?" (drygt 2 miljarder på banken). Och kommer på att börja driva byggfirman han köpte. I den delstaten krävs certifiering för att få bedriva byggverksamhet, så han läste in sig på ca 2 hyllmeter med delstatens regler och tentade av det.

Bygger villor. när han hade byggt ca 7 stora villor och kunde leva på byggfirman.

Så fick han fart på sin nya firma. Efter något år var den större än första bolaget. Den nya branschen var mer inriktad på media, så det var lite mer glamour, säljmöten på typ Oscarsgalan osv. Nu i höstas sålde han den nya firman med 300 anställda, denna gång var det dock en mer normal lönsamhet, så prislappen blev bara någon tiondel.

Jag är oerhört imponerad av den mannen. Att under sin karriär bygga 2 framgångsrika företag från scratch, och att inte bara lägga sig på stranden och leva på sina 2 miljarder.

Dessutom är han en väldigt trevlig människa och otrolig chef (han har under hela denna karriär aldrig avskedat någon, utom hans senaste finansdirektör). Och det beror främst på att han är fantastisk på att anställa precis rätt personer, aldrig en misslyckad rekrytering.

Apropå skatter: Sist jag träffade honom så berättade han att han hade flyttat, inte så långt. För att de kommunala skolorna var dåliga i det county där han bodde. Men det fanns ett förslag till uppryckning, som skulle inneburit en skattehöjning. Men i delstaten finns en lag om att lokala skattehöjningar (över en viss nivå) måste det folkomröstas om. Och skattehöjningen röstades ned. Han valde då att flytta till ett annat county där man satsade på skolorna, och som hade högre skatt.

Så man kan göra något bra av livet även om man skulle råka ha lite pengar på banken.

• Gilla
dajaskazal och 5 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Man behöver ju inte o-trivas på jobbet bara för att kan man hitta på roligare saker om man har 500miljoner på banken.
Eller så startar man bolag och gör det man vill göra.

H hempularen skrev:
Apropå skatter: Sist jag träffade honom så berättade han att han hade flyttat, inte så långt. För att de kommunala skolorna var dåliga i det county där han bodde. Men det fanns ett förslag till uppryckning, som skulle inneburit en skattehöjning. Men i delstaten finns en lag om att lokala skattehöjningar (över en viss nivå) måste det folkomröstas om. Och skattehöjningen röstades ned. Han valde då att flytta till ett annat county där man satsade på skolorna, och som hade högre skatt.

Så man kan göra något bra av livet även om man skulle råka ha lite pengar på banken.
Solna har i svenska mått mätt låga skatter och de som bor där är över lag nöjda med funktionen som jag förstått det. Hög kvalitet på kommunala tjänster korrelerar inte alls med höga skatter. Att bara plöja in mer pengar löser sällan problem varken i privat sektor eller offentlig.

Anders, Hempularen, jag imponeras stort av människor som har förmågan att ha bra ideer i rätt tid och kunskapen att driva fram ett lönsamt bolag från detta. Stor respekt för detta och jag förstår att detta i sig kan vara det roligaste man kan göra. Men, detta har en baksida i en familj man aldrig ser och andra nöjen får stå tillbaka. Så för min del blir det hatten på hyllan, kepsen på och sedan leva på kapitalet. Avkastningen på mina 500M är ju rätt anständig.

• Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Anders, Hempularen, jag imponeras stort av människor som har förmågan att ha bra ideer i rätt tid och kunskapen att driva fram ett lönsamt bolag från detta. Stor respekt för detta och jag förstår att detta i sig kan vara det roligaste man kan göra. Men, detta har en baksida i en familj man aldrig ser och andra nöjen får stå tillbaka. Så för min del blir det hatten på hyllan, kepsen på och sedan leva på kapitalet. Avkastningen på mina 500M är ju rätt anständig.
Tid, gemenskap och familj/vänner är alltid mer värdefullt än pengar.. även om alla måste ha pengar för att överleva!

Sedan behöver ju inte det ena utesluta det andra :)

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det är klart det är mycket jobb bygga upp ett företag, men när det väl är gjort kan man faktiskt avlasta en hel del jobb. Jag vet entreprenörer som tex går hemifrån vid 9 till gymmet och på kontoret vid 10 för att jobba några timmar.

Men det är såklart helt individuellt

Mikael_L
Den duktigaste entreprenören är ofta ganska duktigt på att göra rätt sak, och kan leja bort allt det andra.
Kanske inte går i absoluta startfasen, men så fort det börjat rulla lite lagom så kan det finnas möjlighet att leja bort det mesta, utom driva visionerna, på annat kompetent folk.

Hemmakatten
Nu får tråden återgå till att handla om lottomiljoner och inget annat. /moderator

• Gilla
j.erkers
  • Laddar…
Är lite i den situationen, behöver inte jobba, men gör det ändå. Blev dum i huvudet av att gå hemma när sambon jobbar. Men kommer definitivt inte jobba tills nya pensionsåldern och är några år över 50 nu

Om man tänker i liten skala, skulle jag kunna nöja mig med blygsamma 10 milj. Då skulle jag först och främst sluta jobba, resa massor och rusta upp huset till tip top. Sen skulle det bli några miljoner till pensioneringen att leva gott på och kanske t.o.m. några korvören över för barnen att ärva. Men allra helst skulle jag vilja vinna bortåt 70-80 milj. Då skulle jag skaffa ett annat hus, och köpa en liten lägenhet i London och ett krypin i LA, anställa hustomte och kock, skänka nån miljon till några föreningar som värnar om djur och barn och resa ännu mer än om jag "bara" ägde 10 milj. Först och främst skulle jag försöka undvika fällan att bli snål. Minns en man, som familjen brukade umgås med, som var en av de absolut rikaste i stan, hade många, många miljoner på banken. Han brukade plocka med sig tvålbitar när han var på badhuset, och frågade pizzerian vid stängningsdags om det fanns några överblivna pizzabitar som han kunde ge till sina hundar (fast han åt upp bitarna själv). Han hade ju inte så himla kul.

1.000.000.000kr hade jag blivit glad över, för man ska nog inte räkna med att man får vård på ålderns höst. Så anställa personal är nog ett måste.

Huddinge kommun tog död på min senila far på endast 3 veckor fast han klev in helt frisk i övrigt. De sket i att se till så han fick mat och dryck fast att de va ett demensboende. Jag ser till att stödja den kommunen så lite som möjligt :mad: (överklagade placeringen och ville ha han i annan kommun men vart nekad och svaret löd: Våran vård är inte sämre än någon annans :surprised: )

• Wow
Snigla
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
1.000.000.000kr hade jag blivit glad över, för man ska nog inte räkna med att man får vård på ålderns höst. Så anställa personal är nog ett måste.

Huddinge kommun tog död på min senila far på endast 3 veckor fast han klev in helt frisk i övrigt. De sket i att se till så han fick mat och dryck fast att de va ett demensboende. Jag ser till att stödja den kommunen så lite som möjligt :mad: (överklagade placeringen och ville ha han i annan kommun men vart nekad och svaret löd: Våran vård är inte sämre än någon annans :surprised: )
Omöjligt vi har ju världens bästa skattefinansierad sjukvård. Du ljuger.

För djävligt är det, när ska folk få upp ögonen för hur det ser ut i offentlig sektor?

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:

Beklagar :(

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Beklagar :(
Tack, dryga året sedan nu.

• Ledsen
Snigla
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Omöjligt vi har ju världens bästa skattefinansierad sjukvård. Du ljuger.
Den är skrämmande dålig, man skulle skrivit ner all skit som hände med och runt farsan under åren. Han va skattebetalare runt 70år och när han väl behövde hjälp FÖRSTA gången vid 81års ålder svek Sverige honom :cry: Sen var allt över vid knappa 88års ålder.

Så läser ni nått helt absurt (i erat tycke) så är det säkert sant...

Här sitter han i sin nya bil han och hans första fru vann (så jag håller mig lite inom ramarna ;) )
Årtalet minns jag inte, men någon som kan gamla Peugeot? kanske kan tipsa :)
IMG_1443.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
fremax och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.