Byggahus.se
Som tidigare nämnts är det inte ovanligt att vattenskyddsområden av olika slag ska hägnas in för att skyddas mot föroreningar eller sabotage ex. Läget är olyckligt för er, men min bedömning är att kommunen inte gjort något fel och att ni inte alls behöver tillfrågas eftersom de inte gör intrång på er tomt.

Om fastigheten som torpet ligger på ligger inom vattenskyddsområdet bör, som jag förstår det, en eventuell ersättning betalats ut i samband med inrättandet av området om det bedöms att pågående markanvändning avsevärt försvåras, så det kan hända att frågan är utredd för länge sedan men att stängslet kommer upp först nu för att kommunen kanske ser över hur deras vattentäkter är skyddade.

Det går att testa att kanske göra en anmälan till kommunen och beskriva stängslet som en olägenhet, men som jag förstår det utreds detta i samband med klassningen av området så spontant känns det långsökt att hävda att ni lider skada för att ni hindras från att beträda mark som är ett skyddsområde och enligt miljöbalken ska hägnas in.

• Gilla
Uppfinnar-Nils och 1 till
  • Laddar…
S Stingray468 skrev:
Tyvärr vill vi inte röja läget i nuläget, så att det kan bli en nackdel jämt emot kommunen
Varför det?

• Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
C
A Alias_Olle skrev:
Som tidigare nämnts är det inte ovanligt att vattenskyddsområden av olika slag ska hägnas in för att skyddas mot föroreningar eller sabotage ex.
Å andra sidan finns det också extremt många vattenskyddsområden som inte är inhängnade och som av praktiska skäl förmodligen aldrig kommer att bli det. De ligger på privata fastigheter, är bebyggda med hus och vägar, osv.

C cpalm skrev:
Å andra sidan finns det också extremt många vattenskyddsområden som inte är inhängnade och som av praktiska skäl förmodligen aldrig kommer att bli det. De ligger på privata fastigheter, är bebyggda med hus och vägar, osv.
Absolut, tror dock det krävs dispens för att slippa hägna in, samt att det finns olika nivåer och zoner. Mycket gissningar nu, men jag har för mig att jag läst detta i någon skrivelse från naturvårdsverket någon gång.

S Stingray468 skrev:
Ja så kan man se det!:)

Vi befarar att om man skulle vilja sälja fastigheten i en framtid är den inte lika attraktiv (och får därmed ett lägre värde), när den är omgärdad av ett högt stängsel. Det medför nämligen en känsla av att vara inburad!
Så kan det vara men jag som längtar efter ett stängsel runt torpet skulle faktiskt se det som en bonus så misströsta inte! Jag har hundar och odlar, i nuläget är vildlivet lite för nära inpå för min smak, grävlingar i källaren, rådjuren äter upp mina rosor och de vilda grisarna bökar sig allt närmre. Jag skulle nog vara spekulant på ert hus. :D

• Gilla
  • Haha
Tågråttan och 8 till
  • Laddar…
Rekommenderar verkligen villaägarnas rådgivare. Sedan är kanske en annan nyckelfråga om kommunen kan sätta staketet så att vattentäkten skyddas utan att stänga in er. Om ni kan se en sådan lösning borde det vara lättare att komma fram till nåt vettigt.

S Stingray468 skrev:
Ja, den har funnits en längre tid, men inte alltid.

Ja det stämmer.

Tack för dina svar och tips! Ja det är precis den avsikt som eftersträvas av kommunen, men det medför konsekvenser för oss så som det nu utformas, både fysiskt och ekonomiskt.

Som någon var inne på bör du kolla upp föreskrifterna på just det skyddsområdet. Vattenområden finns i MB 7:21-22. Antar att er fastighet också omfattas av området? Det är en rådighetsinskränkning och kan som någon vara inne på ge ersättning om pågående markanvändning inom berörd del avsevärt försvåras MB 31:4 om skadan når upp till kvalifikationsgränsen vilken brukar ses som 5-10 % av marknadsvärdet.

Nåt kommuner ofta gör nu dock är att inte lägga några inskränkningar i markanvändningen för fastighetsägaren för att istället bara hänvisar till de allmänna hänsynsreglerna i MB för att på så sätt slippa betala ut ersättning. Med tanke på att de satt upp stängsel skulle jag dock tro att det finns föreskrifter. Den typen av stängsel hindrar generellt allmänheten från att nyttja allemansrätten, så det är inget som bara sätta upp.

Som sagt, kolla föreskrifterna, tror dock det kommer vara svårt att få någon eventuell ersättning i detta fall.

• Gilla
engs och 2 till
  • Laddar…
Hur skulle ett staket kunna hindra sabotage? Det är väl bara att klippa upp och gå igenom om man vill förgifta vattentäkten?
Sen håller jag med den ovan som skrev att det inte behöver vara en nackdel med staket. Jag brukar titta avundsjukt på de fastigheter som får viltstängsel mot stora vägen. Tänk att få hela fastigheten instängslad gratis! Det hade man aldrig haft råd med själv!

S Stingray468 skrev:
Ja så kan man se det!:)

Vi befarar att om man skulle vilja sälja fastigheten i en framtid är den inte lika attraktiv (och får därmed ett lägre värde), när den är omgärdad av ett högt stängsel. Det medför nämligen en känsla av att vara inburad!
Eller så är det perfekt för någon med hund! Behöver bara byta bommen mot en grind. Det är dyrt att sätta upp staket...

• Gilla
ylven
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
Som någon var inne på bör du kolla upp föreskrifterna på just det skyddsområdet. Vattenområden finns i MB 7:21-22. Antar att er fastighet också omfattas av området? Det är en rådighetsinskränkning och kan som någon vara inne på ge ersättning om pågående markanvändning inom berörd del avsevärt försvåras MB 31:4 om skadan når upp till kvalifikationsgränsen vilken brukar ses som 5-10 % av marknadsvärdet.

Nåt kommuner ofta gör nu dock är att inte lägga några inskränkningar i markanvändningen för fastighetsägaren för att istället bara hänvisar till de allmänna hänsynsreglerna i MB för att på så sätt slippa betala ut ersättning. Med tanke på att de satt upp stängsel skulle jag dock tro att det finns föreskrifter. Den typen av stängsel hindrar generellt allmänheten från att nyttja allemansrätten, så det är inget som bara sätta upp.

Som sagt, kolla föreskrifterna, tror dock det kommer vara svårt att få någon eventuell ersättning i detta fall.
Jättebra!! Tack så mycket för ditt svar med direkta hänvisningar till MB!
Då har vi något konkret vi kan läsa igenom, begrunda och sedan fundera på hur vi går vidare.

Stort tack även till alla andra för engagemang, idéer och tankar!

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Om de sätter staket runt er tomt för att skydda en vattentäkt, då är det väl ni som äger vattentäkten? Eller hur djup är en tomt? Och vad är det man skyddar? För att hindra att älgar skall komma in och kissa där, eller att folk kommer in och häller farliga ämnen på er tomt? För det är väl inte så att de anser att ni är farliga för omgivande område så de vill stänga in er?

Mycket märkligt!

Man äger/disponerar till ett normalt brukningsdjup dvs några max några dm.

E elmont skrev:
Man äger/disponerar till ett normalt brukningsdjup dvs några max några dm.
En vanlig fastighet är inte avgränsad horisontellt, endast vertikalt.

Nej och just därför måste man "ansöka" om man tex vill bryta malm på sin mark, och vem som helst kan få bryta tex malm på annans mark. Man äger alltså inte "jorden" under normal brukningsdjup.

E elmont skrev:
Nej och just därför måste man "ansöka" om man tex vill bryta malm på sin mark, och vem som helst kan få bryta tex malm på annans mark. Man äger alltså inte "jorden" under normal brukningsdjup.
Äpplen och päron. Att behöva ansöka om tillstånd är inte samma sak som att inte ha äganderätt. Det är inte vilda västern i fastigheter ett par meter under mark.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.