19 427 läst · 54 svar
19k läst
54 svar
18 steg till ett maximalt inbrottssäkert hus
Medlem
· Västerbotten
· 895 inlägg
Angående galler i källaren som nämns som förslag. Jag antar att man ska lämna ett fönster utan galler om det inte finns någon annan utrymningsväg? I annat fall blir det nog lite dålig stämning om t.ex en brand är i farten och alla fönster är förseglade med galler skruvade med envägsskruvar.
För övrigt är jag skeptisk till några förslag. Jag upplever att många av dagens inbrott sker lite mer sofistikerat och planerat än Björnligan så att säga. En siren på 120 dB och discoljus över hela gården lär väl bara göra halva kvarteret förbannade när nattsömnen störs, särskilt om någon provocerar igång dem stup i kvarten. En tjuv som bara behöver några minuter för att utföra dådet klarar sig ju bra med ett par peltorkåpor.
För övrigt är jag skeptisk till några förslag. Jag upplever att många av dagens inbrott sker lite mer sofistikerat och planerat än Björnligan så att säga. En siren på 120 dB och discoljus över hela gården lär väl bara göra halva kvarteret förbannade när nattsömnen störs, särskilt om någon provocerar igång dem stup i kvarten. En tjuv som bara behöver några minuter för att utföra dådet klarar sig ju bra med ett par peltorkåpor.
En metod som funkar rätt bra är att köpa en sån där "Här vaktar vi"-skylt i djuraffären, och förse den med en bild av husägaren poserande med en hagelbössa och en guldfisk i en guldfiskskål.
Jag kan också rekommendera att man tittar på några videos med den här killen: https://www.youtube.com/results?search_query=jayson+street
Han är dels rolig föreläsare, men framför allt så är han professionell fysisk penetrationstestare (det är inte så sexigt som det låter). Han får betalt för att finna säkerhetsbrister hos organisationer. Mycket av det han pratar om gäller även i hemmet. Varning, när man börjar titta så är det lätt att man fastnar, och sedan har det gått en hel helg...
Jag kan också rekommendera att man tittar på några videos med den här killen: https://www.youtube.com/results?search_query=jayson+street
Han är dels rolig föreläsare, men framför allt så är han professionell fysisk penetrationstestare (det är inte så sexigt som det låter). Han får betalt för att finna säkerhetsbrister hos organisationer. Mycket av det han pratar om gäller även i hemmet. Varning, när man börjar titta så är det lätt att man fastnar, och sedan har det gått en hel helg...
Precis vad jag tänkte föreslå. Det behöver inte vara en stor elak attackhund, tjuvar undviker hus med hund för att hundar kan låta, hundar kan slinka ut när de bär ut sitt byte och då kommer grannarna snart gående med den infångade hunden osv.K knipo skrev:
Eller bara ett larm så låter illa som fan även utomhus.K knipo skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 570 inlägg
Den enda svenska studie som finns där nämns inte ens hund som avskräckande (tja, två av tjuvarna var hundrädda så de undvek hus med hund). De andra struntade fullständigt i det. I 9 fall av 10 så rymde hunden glatt och så var det bra med det (bovarna är borta långt innan några grannar kommer gående). Annars så slängde man till den en godsak, eller fotade till jycken ordentligt för att visa vem som bestämmer. (Du har sett det vanliga klientelet på stan med en stor schäfer i släptåg; många i den här branschen är vana vid hundar, lite tuffare hundar än vanligt folk rör sig bland, så de är inte imponerade av familjepudlar.)T Troberg skrev:
Det enda som samtliga intervjuvade sade sig vara rädda för, det var risken att bryta sig in hos någon grovt kriminell (inte svårt att lura ut varför). Så "protected by HA"-skyltar är nog den enda skylten som fungerar någotsånär. (Det är en dålig idé att sätta upp dylika man inte fått av HA...)
Redigerat:
Allvetare
· Västra götaland
· 8 378 inlägg
Tja, amen på det. En bekant hade verkstad i Stockholm, de hade inbrott minst en gång i månaden, tills HA flyttade in tvärs över gatan .. Sen var det slut på inbrotten...lars_stefan_axelsson skrev:
Den enda svenska studie som finns där nämns inte ens hund som avskräckande (tja, två av tjuvarna var hundrädda så de undvek hus med hund). De andra struntade fullständigt i det. I 9 fall av 10 så rymde hunden glatt och så var det bra med det (de är borta långt innan några grannar kommer gående). Annars så slängde man till den en godsak, eller fotade till jycken ordentligt för att visa vem som bestämmer. (Du har sett det vanliga klientelet på stan med en stor schäfer i släptåg; många i den här branschen är vana vid hundar, lite tuffare hundar än vanligt folk rör sig ibland så de är inte imponerade av familjepudlar.)
Det enda som samtliga intervjuvade sade sig vara rädda för, det var risken att bryta sig in hos någon grovt kriminell (inte svårt att lura ut varför). Så "protected by HA"-skyltar är nog den enda skylten som fungerar någotsånär. (Det är en dålig idé att sätta upp dylika man inte fått av HA...)
Vill man spela på det kan man ju alltid köpa klistermärkena som det står "Support your local 81" på, dem brukar de kränga till kreti och pleti ...
Det går väl säkert för den som äger en större hålsåg och en tyst och stark borrmaskin, men tror du många inbrott sker genom vägg? Jag brukade läsa rapporter om alla inbrott i kommunen. Vi fick dessa av lokalpolisen via grannsamverkan och inte en enda gång stod det att "inbrottet skedde genom håltagning i vägg på baksidan". Balkongdörr, altandörr, entrédörr och fönster var dock alla vanliga.M Markarbetaren skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 895 inlägg
Jag vet ett inbrott som gjorts via håltagning. På min tidigare arbetsplats hade man gått genom samtliga kontor via väggarna för att undvika korridorer och dörrar som var larmade.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 570 inlägg
Ja OK då. Hur många "vanliga" villainbrott sker genom håltagning. Jag vet inte på rak arm ett enda.S Squall Leonhart skrev:
När proffsen är framme och slår till mot annat än villor (affärer, företag osv.) då är det däremot inte ett okänt modus. Men då är det för att kringgå larm eller ronderande vakt. Det struntar man ju in när det gäller villainbrott.
Renoverare
· Kalmar
· 2 724 inlägg
Larm har jag för att jag vill veta vad jag kan förvänta mej när jag kommer hem samt för brand känns bättre att vara förberedd om man har haft inbrott inte kul att komma hem till ett sönderslaget hus. Sen förutsätter jag nog att en normalbegåvad tjuv väljer ett hus som inte har två meter högt staket och hundar.
Vanligtvis kombineras dessa med dimgenerator och då är det helt kört, ljudet är dessutom så pass intensivt att du inte ens gillar det med kåpor på. Mycket enklare att gå till grannen istället.S Squall Leonhart skrev:Jag upplever att många av dagens inbrott sker lite mer sofistikerat och planerat än Björnligan så att säga. En siren på 120 dB och discoljus över hela gården lär väl bara göra halva kvarteret förbannade när nattsömnen störs, särskilt om någon provocerar igång dem stup i kvarten. En tjuv som bara behöver några minuter för att utföra dådet klarar sig ju bra med ett par peltorkåpor.
Det var bara ett exempel från min sida hur enkelt det är att komma in genom en yttervägg, men det är säkert ovanligt då inbrottstjuvar inte är den vassaste kniven i lådan.
Rent byggnadstekniskt så glömmer många det övriga när man lägger 1000-tals kronor på brytskydd, dörrar, fönster osv. Ett Älvsbyhus tex. , eller många nya hus öht. har en duk under takpannorna som i sin tur ligger på reglar. Innertak av gips. Men som sagt, tur att inte tjuvarna är så smarta
Rent byggnadstekniskt så glömmer många det övriga när man lägger 1000-tals kronor på brytskydd, dörrar, fönster osv. Ett Älvsbyhus tex. , eller många nya hus öht. har en duk under takpannorna som i sin tur ligger på reglar. Innertak av gips. Men som sagt, tur att inte tjuvarna är så smarta
Jag kan ha lite åsikter om ordval och formuleringar i artikeln men i helhet hyfsad artikel.
Däremot punkt 9 där är priset för en gallergrind är helt felaktigt och missvisande.
Det kanske avses kvadratmeterpris för en gallergrind exklusive montering.
Däremot punkt 9 där är priset för en gallergrind är helt felaktigt och missvisande.
Det kanske avses kvadratmeterpris för en gallergrind exklusive montering.
Byggveteran
· Åland
· 2 017 inlägg
Varför inte ha en golden som slickar och kramar ihjäl tjuven?lars_stefan_axelsson skrev:
Den enda svenska studie som finns där nämns inte ens hund som avskräckande (tja, två av tjuvarna var hundrädda så de undvek hus med hund). De andra struntade fullständigt i det. I 9 fall av 10 så rymde hunden glatt och så var det bra med det (bovarna är borta långt innan några grannar kommer gående). Annars så slängde man till den en godsak, eller fotade till jycken ordentligt för att visa vem som bestämmer. (Du har sett det vanliga klientelet på stan med en stor schäfer i släptåg; många i den här branschen är vana vid hundar, lite tuffare hundar än vanligt folk rör sig bland, så de är inte imponerade av familjepudlar.)
Det är inte hunden de behöver vara rädda för, det är mig. Hunden är bara alarmet, jag tar hand om tjuvarna.lars_stefan_axelsson skrev:
Den enda svenska studie som finns där nämns inte ens hund som avskräckande (tja, två av tjuvarna var hundrädda så de undvek hus med hund). De andra struntade fullständigt i det. I 9 fall av 10 så rymde hunden glatt och så var det bra med det (bovarna är borta långt innan några grannar kommer gående). Annars så slängde man till den en godsak, eller fotade till jycken ordentligt för att visa vem som bestämmer. (Du har sett det vanliga klientelet på stan med en stor schäfer i släptåg; många i den här branschen är vana vid hundar, lite tuffare hundar än vanligt folk rör sig bland, så de är inte imponerade av familjepudlar.)