Byggahus.se
Jag har en gammal utbredd svart vinbärsbuske som jag önskar dela med mig av till dottern. Nu i mitten på mars har jag har lyckats gräva/rycka ut en stor rotklump med 4 st en-meters långa kvistar på. Jag klippte av den äldsta grenen, och behöll 3 st långa grenar. Tänkte det skulle bli bra om jag kunde binda ihop, eller i alla fall hålla ihop dessa, som om de var en stam, och på så sätt få en "uppstammad" vinbärsbuske som redan är en meter hög. Kommer det att fungera? Det finns liv i topparna på alla grenarna.

Vinbär dör inte i första taget, bara plantera så skjuter den nytt.

BirgitS
När jag hade vinbärsbuskar brukade jag klippa bort hängande grenar mm. så här års för att ta in som påskris i en stor kruka med vatten. Nästan alla grenar från svartvinbärsbuskarna slog rot och sen i maj planterade jag en del av dem för att bli nya buskar.

Så vitt jag märkte är det naturligt för vinbär att bilda blad och nya smågrenar längs hela grenarna, om det bara kommer ljus på dem, så jag vet inte om det går att få ett vinbärsträd bara genom att binda ihop några grenar.

Stefan N Stefan N skrev:
Vinbär dör inte i första taget, bara plantera så skjuter den nytt.
Det låter lovande!

BirgitS BirgitS skrev:
När jag hade vinbärsbuskar brukade jag klippa bort hängande grenar mm. så här års för att ta in som påskris i en stor kruka med vatten. Nästan alla grenar från svartvinbärsbuskarna slog rot och sen i maj planterade jag en del av dem för att bli nya buskar.

Så vitt jag märkte är det naturligt för vinbär att bilda blad och nya smågrenar längs hela grenarna, om det bara kommer ljus på dem, så jag vet inte om det går att få ett vinbärsträd bara genom att binda ihop några grenar.
Då låter det ju som den har en bra växtkraft. Då försöker jag som jag tänkt, klipper bort nya grenar som växer upp, annars får jag väl klippa ner grenarna rejält. Ska bli spännande att försöka.

C
BirgitS BirgitS skrev:
jag vet inte om det går att få ett vinbärsträd bara genom att binda ihop några grenar.
Nä, jag tvivlar på att det går att stamma upp vinbär på ett framgångsrikt sätt. Vi hade ett vinbärsträd förut, men det var ympat på någon helt annan stam.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nä, jag tvivlar på att det går att stamma upp vinbär på ett framgångsrikt sätt. Vi hade ett vinbärsträd förut, men det var ympat på någon helt annan stam.
Hm.. då får jag kanske dra ner på förväntningarna något, men jag gör ett försök ändå.

Ja, nåt träd blir det ju inte.

Vinbär förökar vi genom att lägga en grästorva på en gren på våren, på hösten finns det rötter.

Protte

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.