Har 120 cm mellan takstolarna i vår enplansvilla (Eksjö byggt 1980).
Är sugen på att öppna upp mellan kök och allrum och behöver då ge mig på hjärtväggen som löper längs hela husets längd. Det jag behöver växla av är 3, kanske 4 st takstolar med hjälp av limträbalk eller reglar.
Frågor:
1: Vem fasen kan hjälpa mig räkna ut hur grovt jag behöver ha?
2: Visst kan man växla av ovanför takstolarna också förutsatt att man sammanbinder allt rejält då? På så sätt slipper man en "låda över limträbalken" i huset.
Har du några ritningar på huset? Visst kan man lägga avväxlingen ovan innertaket på vinden. Om det är en enplansvilla, är du säker på att det inte är fribärande takstolar mellan ytterväggarna?
Har du några ritningar på huset? Visst kan man lägga avväxlingen ovan innertaket på vinden. Om det är en enplansvilla, är du säker på att det inte är fribärande takstolar mellan ytterväggarna?
Ritningar finns, vad behöver jag leta efter?
Huset har krypgrund och där är murat mitt under denna vägg också.
En tanke slog mig och det är att stommen är samma som i samma hus fast 1,5-plan så det kanske är därför väggen är där dvs inte bärande för oss?
Bifoga gärna planer, sektioner ev. takstolsritningar etc, ju mer desto bättre.
Det kan vara så(om man har tur) att den murade väggen i krypgrunden endast bär bjälklaget om nu takstolarna är självbärande.
Pratade med byggingenjör och han sa i princip samma sak som ni skriver här - förmodligen är den inte bärande.
Jag ska lusläsa igenom ritningar och även lägga upp här för att säkerställa (i mån av tid). Byggingenjören trodde han behövde kanske 3 timmar total tid för konsultation + beräkning av eventuell limträbalk. Dock så blir det ju såklart billigast om man slipper såklart
Här kommer ett gäng ritningar, detta är de jag hittade. Hjälper det något?
Innerväggen (hjärtväggen) är totalt 90 mm tjock, bör betyda att den är med 70mm reglar + skiva på var sida.
Jag har även markerat hur jag ska öppna upp i den sista bilden.
Med takstolar av fackverk är hjärtväggen inte tänkt att vara bärande. Sedan är det inte fel att kolla upp för vilka snölaster takstolarna är beräknade. Särskilt i stora delar av Småland (men inte bara) har normerna för snölastberäkningar höjts väsentligt sedan 1980. I praktiken kan därför dina takstolar vid max snömängd ändå ta stöd från hjärtväggen. Det bör framgå av takstolsritningen vad de är beräknade för.
Med takstolar av fackverk är hjärtväggen inte tänkt att vara bärande. Sedan är det inte fel att kolla upp för vilka snölaster takstolarna är beräknade. Särskilt i stora delar av Småland (men inte bara) har normerna för snölastberäkningar höjts väsentligt sedan 1980. I praktiken kan därför dina takstolar vid max snömängd ändå ta stöd från hjärtväggen. Det bör framgå av takstolsritningen vad de är beräknade för.
Ok, tack för information.
Dock har jag inga ritningar till takstolarna tillgängliga - räcker det att kolla av vilket virke de är uppbyggda av + spikförband för att komma vidare?
Jag tänkte att det kanke stod någonstans på de ritningar som du har eller i någon beskrivningstext. Om det inte gör det så kan du titta på takstolsvirkets dimensioner: överramar, underramar och diagonalstänger. Om dimensioneringen är lite klen i förhållande till förekommande snölaster, kan det vara klokt att göra en avväxling med en balk i öppningen som du önskar ta upp.
Skulle du bygga samma hus idag på samma plats så skulle takstolarna vara något kraftigare. Tittar man på träguidens dimensioneringsförslag av en s.k. W-takstol med 8 meters spännvidd i snözon 2,5 så skulle överramarna vara 45x195, underramarna 45x170 och övriga stänger 45x145. Vad som kan hända är att du kan få en liten nedböjning från takstolarna snörika vintrar. Jag skulle nog sätta en limträbalk i taket som får vila på två limträpelare i hjärtväggsöppningen. Enligt sektionsritningen finns det en stödmur under plattan vid hjärtväggen. Lämplig dimension på balken är 90x225 och på pelarna 90x90. Det fungerar med betydligt klenare pelare som inte är av limträ, men det blir inte lika snyggt.