5 115 läst · 21 svar
5k läst
21 svar
Byta Luftvärmepump men till vilken?
Medlem
· stockholm
· 2 010 inlägg
Tack för alla tips! Jag visste i stort sett inget innan jag började söka...
Medlem
· stockholm
· 2 010 inlägg
Köldmedlet kan och får inte vara någon parameter i dagsläget.
Det är ju EU som styr detta och vem vet vad de tycker vid nästa miljö möte?
Det är ju inte frågan om att man behöver fylla på efter reparation om tio år eller inte för då byter man nog hellre hela pumpen .
R32 har ett GWP på 675 och R410A på 2088
EUs nuvarande gräns går vid 800. Om EU tycker att vi inte når klimatmålen snabbt nog så sänker de gränsen till kanske 200 och då är ju även R32 fu**at.
Det är nog röjt utom allt tvivel att det mer och mer styrs in mot R290 med ekvivalenter.(GWP 3).
En ko fiser ut 400 om dagen fem dagars fisande motsvarar en fyllning av en pump med R410A....
sluta är rött kött så upphör CO2 utsläppen och alla växter dör för dom har inget att mata fotosyntesen med...
Det är ju EU som styr detta och vem vet vad de tycker vid nästa miljö möte?
Det är ju inte frågan om att man behöver fylla på efter reparation om tio år eller inte för då byter man nog hellre hela pumpen .
R32 har ett GWP på 675 och R410A på 2088
EUs nuvarande gräns går vid 800. Om EU tycker att vi inte når klimatmålen snabbt nog så sänker de gränsen till kanske 200 och då är ju även R32 fu**at.
Det är nog röjt utom allt tvivel att det mer och mer styrs in mot R290 med ekvivalenter.(GWP 3).
En ko fiser ut 400 om dagen fem dagars fisande motsvarar en fyllning av en pump med R410A....
sluta är rött kött så upphör CO2 utsläppen och alla växter dör för dom har inget att mata fotosyntesen med...
Nu är vi tillbaka från en längre utlandsresa och jag har forskat vidare...
Hade en person från ELON att titta över läget hos oss och han föreslog två olika modeller, båda från FUJI:
ROG-09 LZCAN/ RSG-09 LZCA för 19.000
RSG-12 KMCB/ROG-12 KMCBN för 14.500
Den större använder R410A och den mindre R32.
Är dessa modeller något att satsa på och i så fall vilken?
Den större har mera värmeeffekt och jag har läst att man helst skall ta till i överkant för att pumpen inte skall behöva jobba så hårt och att det skall finnas reserver till riktigt kalla vinterdagar...
Han sa att pga vårt hus så var det en hel del modeller som faller bort eftersom de kräver större utrymme för innedelen. Det finns bara ett ställe (ovanför entredörren) att sätta innedelen...
Glömde att fråga om kylmedium när han var här men hittade det i produktsidorna som hans offert länkade till. Den mindre modellen har det nyare mediet R32...
ELON kan hantera installation, demontering av gammal enhet mm så det är ju bra.
Hade en person från ELON att titta över läget hos oss och han föreslog två olika modeller, båda från FUJI:
ROG-09 LZCAN/ RSG-09 LZCA för 19.000
RSG-12 KMCB/ROG-12 KMCBN för 14.500
Den större använder R410A och den mindre R32.
Är dessa modeller något att satsa på och i så fall vilken?
Den större har mera värmeeffekt och jag har läst att man helst skall ta till i överkant för att pumpen inte skall behöva jobba så hårt och att det skall finnas reserver till riktigt kalla vinterdagar...
Han sa att pga vårt hus så var det en hel del modeller som faller bort eftersom de kräver större utrymme för innedelen. Det finns bara ett ställe (ovanför entredörren) att sätta innedelen...
Glömde att fråga om kylmedium när han var här men hittade det i produktsidorna som hans offert länkade till. Den mindre modellen har det nyare mediet R32...
ELON kan hantera installation, demontering av gammal enhet mm så det är ju bra.
Lägst innedel har kmcb’n och med R32 den har dessutom större kyleffekt, värmen är på pappret mer.
Och den är billigast.
Osäker på om den inte dessutom har högre cop.
Och den är billigast.
Osäker på om den inte dessutom har högre cop.