Ok, rakt på sak: Jag håller på att göra ett par arbetsbänkar till garaget som jag tänkt göra flyttbara för att kunna få in bilen utan problem o.s.v. Tänkte först på hjul med "trampbroms" så att bänkarna skulle stå kvar när man jobbar på dom men stötte sedan på det här, hjul som man med ett tramp lyfter upp så att bänken istället står på stommen. Det här tycker jag verkar vara melodin men jag har bara hittat några på Amazon, inget på Ebay och på svenska vet jag inte vad jag ska använda för sökord... Dom går att beställa från USA men frakten blir ungefär lika mycket som produktpriset och man åker ju ofta på tull också. Någon som vet vad dessa kan heta på svenska eller var man kan få tag på dom?
Själv tänker jag dock att jag vill ha det för lite för många saker för att det ska bli rimligt, och tänkte istället sätta hjul på en platta och en lyftanordning ovanpå, med liggande plankor som sitter med gångjärn när den är i sitt låga läge, och så kan man tippa upp dem så att plankorna står i sitt lyftande läge. Som en minihandtruck, se bild. Kanske är en skitdålig idé och bättre att isf köpa dessa hjul och sätta på en platta... tar bara emot att behöva köpa en massa uppsättningar hjul. Ju.
Själv tänker jag dock att jag vill ha det för lite för många saker för att det ska bli rimligt, och tänkte istället sätta hjul på en platta och en lyftanordning ovanpå, med liggande plankor som sitter med gångjärn när den är i sitt låga läge, och så kan man tippa upp dem så att plankorna står i sitt lyftande läge. Som en minihandtruck, se bild. Kanske är en skitdålig idé och bättre att isf köpa dessa hjul och sätta på en platta... tar bara emot att behöva köpa en massa uppsättningar hjul. Ju.
[bild]
Matthias Wandel har en snarlik lösning men med lösa hävarmar.
Edit: Verkar inte gå att länka direkt till en tid i videon så hoppa till runt 6m 40s.
Matthias Wandel har en snarlik lösning men med lösa hävarmar.
Edit: Verkar inte gå att länka direkt till en tid i videon så hoppa till runt 6m 40s.
[media]
Jag har nog sett den någon gång, men tyckte att det verkade lite vingligt om de inte är låsta på något vis. Kanske ska testa det där först iof och se om det stämmer eller ej.
Kolla denna då. Helt suverän och fungerar utmärkt med tunga bänkar. Lätta att bygga ihop. Byggde dessa till en CNC-bänk som är tung och kräver stabilitet men som måste flyttas ibland.