Byggahus.se
Hej!

Köpte hus för ett år sedan och den har nu senaste tiden börjat läkt i en skarv under diskbänken.

Lyckades få det tätt med tejp i några månader men nu har det börjat igen.

Vilken "tätning" till plaströren?

54279292_274909616765934_4535555266384494592_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
54515132_425909081548480_5746857179114110976_n.jpg
Skapa konto

Mvh

Linus

Den skarven är hemmagjord för att röret till den högra vasken inte räcker till.
Flyttar du om alltihop så att vattenlåset kommer till höger borde det räcka ihop ändå?

Redigerat:
Tack för tipsen! Det är inte i "hemmagjorda skarven det läcker utan där jag markerat ut på bilden.

Det höll sig tät i några månader men flera lager maskeringtejp men var väl bara en tidsfråga innan detta skulle lösas upp.

1. Så antingen skaffa någon annan tejp/tätning som jag kan linda runt plaströret som sväller och håller tät?
2. Chansa att flytta alltingen så jag slipper förlängningen?
3. Köpa rördelarna från hornbach?

Vill ju gärna inte plocka isär och göra om allt, för att sedan inte få det fungera igen :D Helt nybörjare på vvs.

54515132_425909081548480_5746857179114110976_n.jpg
Skapa konto

Redigerat:
Det vita röret från högra hon ska normalt bara vara istucken i den andra delen.

Vattenlåset och hela bottendelen till vänstra hon sitter ”felmonterat” istället för att peka åt vänster ska det hela peka åt höger.

Genom att vrida delarna under vänstra hon rätt så går det att ta bort den iskarvade biten som läcker.

Ok. Ska samla mina krafter och se om jag vågar mig på att flytta runt allt! Så jag inte sitter här om några timmar med värre problem än innan :)

Själv skulle jag nog vart sugen på att byta allt, ser ju inte superfräscht ut.

Finns det färdiga kit som passet detta? Isåfall vilken rekommenderas?

Jag tycker det ser ut som att teleskoparmen till den vänstra hon redan är i skjuten till max. Om man lossar på allting och vrider vattenlåset moturs så kanske armarna är för långa (även när de är som kortast) för att passa till båda hoarna. Men mitt ögonmått har svikit förr.. :)

Köra runt med vulktejp kanske kan fungera annars?

E etompau skrev:
Dessa rör är billiga, att ge sig på att laga med tejp är ingen långsiktig lösning.
Ser att Jula säljer ett komplett set för 250 kr.
Om det passar just hos dig låter jag vara osagt.

[länk]
Den där passar inte bottenventilerna. De vanliga butikerna som hornbach, jula eller bauhaus säljer inte typen ts behöver. Något åt detta hållet om det ska vara nytt,
https://www.vvsobygg.se/vattenlas-contura-pro-vattenlas-diskbanksvattenlas-ifo.html?
inte säkert att det blir billigt

Kruxet till lämplig placering av vattenlåset med anslutningar är gjutjärnsavloppsröret som sticker upp väldigt högt.

Antingen blockerar vattenlåset delar av utrymmet eller så bör/behöver gjutjärnsröret sågas av nära skåpsbotten så att det går att bygga lämpliga böjar.

Många olika förslag och tankar. Tror du din lösning på problemet att vrida runt rören, trots att gjutjärnsröret sitter där det sitter? @Demmpa

A
F forell88 skrev:
Hej!

Köpte hus för ett år sedan och den har nu senaste tiden börjat läkt i en skarv under diskbänken.

Lyckades få det tätt med tejp i några månader men nu har det börjat igen.

Vilken "tätning" till plaströren?

[bild] [bild]

Mvh

Linus
Byt skiten till ett ifö contura pro
Mvh

Varför ska man byta "skiten" ifall lösningen är nära? Ett nytt paket kan lika gärna ge samma utfall -att det måste till ett hemmabygge för att få ihop det.

Åter igen, är det 32 samt 40mm är det ett väldigt lätt ingrepp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.