11 998 läst · 121 svar
12k läst
121 svar
Vållande till bilolycka
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 13 800 inlägg
Så för att säkerställa fri väg så ska jag stanna bilen så fort det finns någon i min närhet, ifall de skulle få för sig att svänga in i min farväg?SKJB021 skrev:
Det här går emot det mesta jag lärde mig när jag tog körkort.SKJB021 skrev:
Det är ju inte så om man framför fordonet "vanligt".
Vad är skillnaden på att backa och att framföra fordonet framåt?
Varför är man mer ansvarig när man backar?
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Ja eller förslagsvis ha sån hastighet att man kan stanna.13th Marine skrev:
Det är så det funkar, bara gilla läget. Prata med farbror polisen eller försäkringsbolaget så kan de intyga detta.
Nja, men du får stanna innan du har kört på den andra bilen.13th Marine skrev:
Vad gör du om du backar (mot färdriktningen) och en bil kommer bakom dig som då alltså kör åt rätt håll (i samma "fil" dom du, oavsett om det är en väg eller parkering) Är det inte du som ska stanna då?
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Trafikförordningen 3 kap 46 § säger att en förare får backa endast om det kan ske utan fara eller hinder för andra vägtrafikanter.
Du får alltså inte börja eller fortsätta att backa ditt fordon om du inte har eller kan förvissa dig om att det kan ske utan fara eller hinder för andra trafikanter.
Det finns givetvis extremfall när den som backar inte anses skyldig men knappast när det handlar om vanliga parkeringsolyckor.
Du får alltså inte börja eller fortsätta att backa ditt fordon om du inte har eller kan förvissa dig om att det kan ske utan fara eller hinder för andra trafikanter.
Det finns givetvis extremfall när den som backar inte anses skyldig men knappast när det handlar om vanliga parkeringsolyckor.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Men låt försäkringsbolaget sköta det här. Sedan kommer de att erbjuda dig att betala direkt istället för att nyttja försäkringen, om du får en bonusförlust.
Jo, men bilen som kör bakom har ingen väjning. Däremot den som korsar en färdriktning har väjning.P Pin skrev:
Man kan inte svänga in framför en bil utan att säkerställa att det är säkert. Samma sak om man svänger bakom en bil.
Kan själv!
· Trelleborg
· 13 800 inlägg
Helt klart ska jag stanna i ovan fall, eller åtminstone inte backa på efterkommande bil.P Pin skrev:
Men jag tycker inte det är samma sak som någon som kör in precis bakom mig.
Kan själv!
· Trelleborg
· 13 800 inlägg
Precis, man har aldrig rättigheter i trafiken, bara skyldigheter =)S Strontus skrev:
Men om en bil som kör om mig backandes svänger in precis bakom mig har jag svårt att se mig själv som skyldig, jag tycker den andres manöver är mer oväntad.