Byggahus.se
Status
Tråden är låst och går ej att kommentera.
BirgitS BirgitS skrev:
Då kan du väl presentera mer detaljer ang. bostadsort från den listan.
Absolut, när jag finner mig redo för det så har jag inget emot detta. Men i dagsläget så är det inte aktuellt.

harry73
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Du har rätt, mina amatörmässiga efterforskningar har mycket lägre bärighet än dina professionella antagande som börjar med ordet tror.
Ja i detta specifika fall vågar jag nog påstå det :D

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Ja i detta specifika fall vågar jag nog påstå det :D
Ordet "nog" ger sådan styrka i din text. Jag knäböjer.

• Gilla
tompas11
  • Laddar…
  1. " Ska man stoppa tillväxten eller folkvandringen för att rädda miljön då?"
På längre sikt måste man nog det, eftersom det kommer att saknas resurser annars. Det finns ju bara 1 jordklot om vi inte reser iväg till andra planeter.

• Gilla
Noseone
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Kanske inte men samtidigt så rör sig alla som söker sig en framtid just till tillväxtområden både inom Europa såväl som inom och från utvecklingsländerna. Detta skapar enorma energibehov i framtiden. Ska man stoppa tillväxten eller folkvandringen för att rädda miljön då? Vi kommer i mitt tycke behöva bygga ut kärnkraft över hela världen. Kina bygger kärnkraftverk i Afrika tex...
Hur ska det gå till när vi börjar omprioritera värdet av tillväxt, omställningen lär inte bli en dans på rosor.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
harry73
Det vore en våt dröm att få fram energianvändningen som en person har beroende på bostadsort.
Lite info kan man googla fram (säg när du kommer)

Botkyrka:
Energianvändning per invånare   Miljöbarometern   Botkyrka kommun.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Malmö:
Malmö stad   Energianvändning per invånare  Miljöbarometern.png
Skapa konto

Luleå (obs totalt för 78000 invånare)
Energianvändning   Luleå kommun.png
Skapa konto

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Lite info kan man googla fram (säg när du kommer)

Botkyrka:
[bild]
Malmö:
[bild]
Luleå (obs totalt för 78000 invånare)
[bild]
Du är en googlingsmästare!

Bra början men jag vill ha mer.

harry73
Du får gärna berätta vad du vill med dina frågor och inlägg. Kan det vara så att du vill påvisa att alla storstadsbo är hycklare som å ena sidan skriker miljö och klimat och å andra sidan förbrukar mycket mer än hederliga landsbo?

Jag tror inte att det kommer att funka, stadsbo är inte en homogen grupp. De har alla politiska färger och inkomsten varierar mellan noll och riktiga fantasibelopp.

Det man kanske kan få fram är att man förbrukar mer energi när man bor i ett kallare klimat och att man förbrukar mer energi när man har högre inkomst. Sedan finns det skillnader inom grupperna beroende hur klimatsmart man är. Men folk brukar göra slut på sina pengar (förr eller senare) och spenderar man pengar, brukar det leda till energiförbrukning.

harry73 harry73 skrev:
Du får gärna berätta vad du vill med dina frågor och inlägg. Kan det vara så att du vill påvisa att alla storstadsbo är hycklare som å ena sidan skriker miljö och klimat och å andra sidan förbrukar mycket mer än hederliga landsbo?

Jag tror inte att det kommer att funka, stadsbo är inte en homogen grupp. De har alla politiska färger och inkomsten varierar mellan noll och riktiga fantasibelopp.

Det man kanske kan få fram är att man förbrukar mer energi när man bor i ett kallare klimat och att man förbrukar mer energi när man har högre inkomst. Sedan finns det skillnader inom grupperna beroende hur klimatsmart man är. Men folk brukar göra slut på sina pengar (förr eller senare) och spenderar man pengar, brukar det leda till energiförbrukning.
Dina tolkningar berättar mer om dina värderingar än om mina. Jag har en hypotes men inga bevis, precis som jag skrev.

All forskning utgår från en hypotes, man måste våga ställa sig frågor. Javisst vissa blir kränkta, uppenbarligen, men det är smällar man får ta.

Jag bor för övrigt i Sveriges största stad, utkanten.

harry73
All forskning utgår från en hypotes, man måste våga ställa sig frågor. Javisst vissa blir kränkta, uppenbarligen, men det är smällar man får ta.
Kom då med din hypotes, då slipper vi gissa. För jag tror inte att så många blir kränkta av dina inlägg, snarare irriterade för att du frågar massor och svarar inget.

Jag bor för övrigt på landet, men nära några större städer (utkanten av landet kan man säga)

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Om enda lösningen på problemet är att höja skatten på CO2 rakt av blir det ju ett problem om man är låginkomstagare i en landsbygdsort utan service. Samtidigt klämmer man åt all industri som inte kan skicka eller ta emot gods via järnväg.

• Gilla
optimum
  • Laddar…
optimum
Anna_H Anna_H skrev:
Om BARA vi i Sverige gör något för att få bättre miljö så påverkar det naturligtvis bara oss lokalt och ger ingen världsförbättring. Men eftersom vi trots vår litenhet har rätt stort inflytande internationellt så sätter vårt beteende stort avtryck.
Låter som en våt dröm.
Knappast någon skulle ändra sitt sätt att leva bara för vi i Sverige gör det.
Du menar alltså att om vi beskattar bensin o diesel hårt så kommer andra länder göra så också.
T.ex. Ryssland, Kina, USA eller vårat favoritland Thailand.
Vi källsorterar och tänker på miljön. Vill du påstå att de länderna jag här ovan angav har tagit efter oss med sådant?

Har du överhuvudtaget varit utomlands och sett hur andra gör?
Att man vill ha mer elbilar i Kina är för att el är billigare än bensin.
De källsorterar inte heller

Tror du att någon av dessa länder, Kuwait, Iran, Algeriet med bensinpris under 3 kronor bryr sig ett skvatt i vad vi i Sverige gör?

Sverige är otroligt bra på källsortering och bry oss om miljön och därför ska vi ha mer stryk tycker vissa för att det skulle påverka andra länder.
En bluff.
Självklart ska vi bry oss om vår miljö men knappast vi påverkar någon annan.

Jag bor i en stad där vi importerar skitiga sopor från England för att bränna här och få fjärrvärme. Jag själv skaffade bergvärme för 20 år sedan då det är betydligt mer miljövänligt. Dock fick jag stryk av staten då det ökade taxeringsvärdet på vårt hus och ökade skatten för oss.

Om din våta dröm vore sann skulle jag gladeligen missionera i andra länder om att skaffa bergvärme. Men de skiter i vad vi gör här i vårt lilla land.

• Gilla
andersda och 3 till
  • Laddar…
Alltför många av våra politiker och väljare lever i den villfarelsen att alla andra länder uppmärksamt ser på hur Sverige gör och sedan tar efter, vilket inte är sant. Mer troligt är att många andra länder ser på Sverige och förundras över hur befolkningen utan protester accepterar allt högre skatter för att "rädda" klimatet.

Västerås är en stad som importerar stora mängder sopor. Något som har vållat stor debatt i staden är att denna import av sopor medfört en fruktansvärd stank över staden samt att flugorna förökat sig något kolossalt.

harry73
optimum optimum skrev:
Låter som en våt dröm.
Knappast någon skulle ändra sitt sätt att leva bara för vi i Sverige gör det.
tompas11 tompas11 skrev:
Alltför många av våra politiker och väljare lever i den villfarelsen att alla andra länder uppmärksamt ser på hur Sverige gör och sedan tar efter, vilket inte är sant. Mer troligt är att många andra länder ser på Sverige och förundras över hur befolkningen utan protester accepterar allt högre skatter för att "rädda" klimatet.
Men det handlar inte om att ge ett bra exempel och övertyga andra länder att göra efter.
Alla länder ska bidra till en klimatlösning och därför sätts mål för varje land som förhoppningsvis räcker för att undvika katastrofen.
Ländernas mål är baserade på deras förutsättningar. Kina t ex investerar väldigt mycket i klimatet, men eftersom landet har sån stor tillväxt innebär det inte att de kan släppa ut mindre CO2. Sedan finns det alltid länder som inte vill vara med och hjälpa till. Det är såklart tråkigt,men knappast en anledning att inte göra något och förpesta jorden helt.

Det vi gör i Sverige är vår del i arbetet, varken mer eller mindre. Och jämför man Sverige med t ex USA, gör vi ett fantastiskt jobb med låga CO2 utsläpp, men jämför vi oss med resten a världen är vi absolut inte bäst i klass.

• Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Men det handlar inte om att ge ett bra exempel och övertyga andra länder att göra efter.
Alla länder ska bidra till en klimatlösning och därför sätts mål för varje land som förhoppningsvis räcker för att undvika katastrofen.
Ländernas mål är baserade på deras förutsättningar. Kina t ex investerar väldigt mycket i klimatet, men eftersom landet har sån stor tillväxt innebär det inte att de kan släppa ut mindre CO2. Sedan finns det alltid länder som inte vill vara med och hjälpa till. Det är såklart tråkigt,men knappast en anledning att inte göra något och förpesta jorden helt.

Det vi gör i Sverige är vår del i arbetet, varken mer eller mindre. Och jämför man Sverige med t ex USA, gör vi ett fantastiskt jobb med låga CO2 utsläpp, men jämför vi oss med resten a världen är vi absolut inte bäst i klass.
Koldioxid förpestar inte jorden. Koldioxid är nödvändigt för livet på jorden. Utan koldioxid inget liv.

För övrigt så har riksdagspolitikern Jan Ericson ett intressant inlägg på sin blogg. Du och alla andra kan ta del av det här:
http://www.ericsoniubbhult.se/

• Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.