Byggahus.se
K
Hej,

Har byggt om i tvättstugan och hade tänkt återanvända samma blandare.
Någon där uppe måste driva med mig när jag märker att ena slangen är typ 1-2 cm för kort :rolleyes:
Eftersom bänkskivans längd fick bestämma bestämma stommarnas placering så förflyttades centrum 10 cm mot det gamla skåpet.
Någon som har en smidig lösning? Kan jag skarva med nått? Går det byta till längre slang? ( se bild )
Blandaren är jag rätt så säker på att det är en Oras Saga 3934F.
Försökte försiktigt skruva loss slangen med en polygrip i kopplingen under blandaren. Men jag tycker det inte ser ut att vara en slang som går att skruva loss. Borde ju vara en mutter eller nått som man lossar med. Det där kopplingen ser nästan klämd ut.
Har förutom de vanliga byggvaruhusen tillgång till Ahlsell och Solar.

• IMG_6160.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_6161.JPG
    Skapa konto
nä det där är troligen fasta slangar i blandaren. Fast det går nog bra att försiktigt släppa på ena ventilen och vrida den bättre. Då räcker nog slangen till.

• Gilla
Sylvek
  • Laddar…
K
S Stefan1972 skrev:
nä det där är troligen fasta slangar i blandaren. Fast det går nog bra att försiktigt släppa på ena ventilen och vrida den bättre. Då räcker nog slangen till.
Den tanken slog mig faktiskt. Det är så tight redan nu att jag nästan fick på den igår om man böjer slangen lite.
Men kändes inte "rätt" att böja den så mycket så det nästan blir ett veck. Blir nog problem med flödet då.

K
Kan du inte vrida kopplingarna som kommer ur väggen? Sätter du dem vinkelrätt mot golvet skulle det väl räcka?

Nä du ska inte tvinga dit nåt. Det är troligen nylonslangar i de där och blir det för skarpt så viker dom sig.

K
Tror inte de går att vrida på då de verkarsitta som berg. Vågar inte dra för hårt heller så nått inne i väggen går sönder.
Ytterdelen med kranen verkar sitta fast på röret som går ut. Typ ihopsvetsade som ett helt parti.
Finns det typ som förlängningsadapters med typ ”hane-hona”

Du ska antagligen hålla emot på kranen och sen lossa den muttern som är bakom. Den är antagligen lekande i anslutningen. Sen vrider du kranen och drar fast igen. Med en reservation för vad det är för typ av anslutning såklart fast rimligen borde det gå att vrida på dem.

K
S Stefan1972 skrev:
Du ska antagligen hålla emot på kranen och sen lossa den muttern som är bakom. Den är antagligen lekande i anslutningen. Sen vrider du kranen och drar fast igen. Med en reservation för vad det är för typ av anslutning såklart fast rimligen borde det gå att vrida på dem.
Provade lossa den och den verkade bara hålla fast den stora brickan mot väggen. Där bakom fortsatte själva röret in genom någon packning och "försvann" in i väggen.
Hann inte prova så mycket mer innan jag var tvungen att åka tillbaka till jobbet. Så får prova lite mer ikväll.
Här kommer en lite bättre bild på kopplingen. Borde ju även finnas mer info på uponors hemsida.
koppling.jpg
Skapa konto

Det är Uponors m6 eller M7 kopplingar. Lossa på muttern som håller täckbrickan och vrid sedan på nippeln med en skiftnyckel så att den vinklas åt rätt håll. Nippeln som går in i väggen bör vara tätad med lin så att den går att justera.

Är det inte tillräckligt finns det nipplar för att förlänga anslutningskopplingen på Rinkaby rör https://www.rinkabyror.se/artikel/krom-rornippel-15/ .Länk till den kopplingen du har https://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-smart-aqua-plus-nippel-utv-gang-kulventil-dr-1-2-mt-3-4--2/

Edit: länkade till fel Aqua Plus nippel men principen är rätt. Rinkaby rör verkar inte ha den som @Kirderf85 länkar till.

Redigerat:
K
K
Nu är det löst i alla fall.
Åkte och köpte den där vinkelkopplingen för typ 30 kr. Sen var en rörmokare på parkeringen snäll och skänkte mig lite lin med tillhörande gegga :)
Fungerande tvättmaskin och tvättho för bebisen = en glad och nöjd sambo!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.