Byggahus.se
Hej!

Sitter och funderar hur vi ska lösa boendet när vi bygger nytt hus. Kommer riva nuvarande hus och önskar kunna bo kvar på tomten (plats finns).

Har sett en del som byggt ett hus av en shipping container och detta verkar ju mycket intressant.

Funderar på isolering och hur man bäst löser det för att slippa kondensproblem i containern. Den tanke jag nu sitter med är om det vore bra att använda Polyuretan (slutna celler) som isolering?

Tanken är att regla med plåtreglar (eller trä?) och sedan spraya isoleringen (utfört av behörigt företag) både i golv väggar och tak för att sedan klä in golv väggar och tak i plywood.

Min uppfattning är då att jag skulle få en helt lufttät isolering som isolerar effektivt och fungerar som diffusionsspärr samtidigt.

Är detta ett bra sätt att isolera en container?

Vet någon vad det skulle kosta att isolera en container på detta sätt isf (m2/pris för polyuretan med slutna celler)?

Finns det bättre/billigare sätt att isolera en container för att bo i med Svenska väderförhållanden?

Tacksam för svar!

R
Varför inte en husvagn eller byggvagn.

Choom, tack. Ser ut att vara polyuretan han använt.

Rapidsledge, för litet främst. Skulle vilja ha kring 50m2

Hej, vi letade olika typer av lösningar men kom fram till att det enda som fäster på plåten och håller kondens ute är polyuretan (sluten cell). Det finns företag som marknadsför en lösning där plattor används men i deras prototyp och i studentbostäder där den används har de fått problem med mögel.

Se till att regla med stora mellanrum så att företaget du väljer (ex Foamking) kan spruta jämna tag och inte spruta på reglarna. Regla tak mm i efterhand. Vi fick skrapa rent i princip alla ytor för hand och det tog tid.

Isoleringen behöver vara ungefär 10-12cm tjock för att du ska klara vintern.

Räkna med att containrar kostar ca 25tkr inkl frakt och isoleringen ca 100tkr för 50kvm.

Det finns färdiga attefalls-container-modulhus att köpa, inredda med kök och badrum för ca 250tkr. Går att sälja vidare som byggbod eller liknande efteråt!

Stort lycka till!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.