74 842 läst · 57 svar
75k läst
57 svar
Häll med integrerad bänkfläkt
Grundare lådor. Hos en del köksleverantörer finns speciella att beställa (samma stomme men grundare lådor).
Utlopp i sockel men tror det finns lite flexibilitet hår.
Syns rätt tydligt om man laddar ned installationsmanual från tex NEFF.
Utlopp i sockel men tror det finns lite flexibilitet hår.
Syns rätt tydligt om man laddar ned installationsmanual från tex NEFF.
Skönt att höra; vi har också, efter många diskussioner, bestämt oss för in integrerad och ditt inlägg muntrar upp!E Evamag skrev:
Va kul med någon som äntligen testat en sån här häll och skriver om hur det är att steka bacon! Vi har pratat med massor av försäljare och alla säger olika och än så länge kan man inte hitta jättemycket recensioner på nätet.E Evamag skrev:
Vi har blivit rekommenderade Bora och Fjäråskupan av de flesta köksförsäljare ”för de gör bara fläktar så de är bäst på det”. Men jag vill ju att hällen ska vara bra också och Boschs häll är väldigt prisvärd på Elgiganten nu. Vi har tittat på Bosch och Siemens. Tycker du att fläkten låter mer än någon annan ”vanlig” fläkt? För det har jag bland annat fått höra att den är ganska högljudd jämfört med t.ex. Bora.
Sen har jag läst att det finns vissa regler för utsuget som kan vara krångliga. Var det det eller var det lätt att installera? Vi ska dra ner det i källaren och ut.
Fläkten kan man reglera från läge 1 till boost.
Fläkten går automatiskt på steg 2 när man sätter på en platta och steg 3 en kort stund efter att man stängt av alla plattor. Det ljudet upplever vi inte som störande.
Vid boost är det ett kraftigt fläktljud men har du en fläkt i en fläktkåpa med samma kapacitet blir det samma nivå. I vårt tidigare hus hade vi fläkten på taket - överdimensionerad för vi hade lång fläktkanal - och då var det självklart tyst.
Det finns fläktar inbyggda i fläktkåpa och kåpa med extern fläkt. Ljud helt beroende vilken lösning man har.
Vad gäller installationen såg jag bara på när det gjordes - lite meck var det men inget som inte kunde lösas. Vi har versionen där vi gått med kanal genom bjälklaget och blåser ut i grunden. Det finns också med kolfilter.
Vi är nöjda och då vi gjorde en helrenovering av köket med borttagande av väggar så blev installationen enklare eftersomvi slapp kanaldragning upp på taket som hade varit alternativet.
När man nu går runt köksön så har det blivit mycket trevligt och ingen fläktkåpa som skymmer.
Bacontestet var slutkollen på hur den fungerade och vi är nöjda. Självklart inte luktfritt men varken bättre eller sämre jämfört med fläkt i taket n
Fläkten går automatiskt på steg 2 när man sätter på en platta och steg 3 en kort stund efter att man stängt av alla plattor. Det ljudet upplever vi inte som störande.
Vid boost är det ett kraftigt fläktljud men har du en fläkt i en fläktkåpa med samma kapacitet blir det samma nivå. I vårt tidigare hus hade vi fläkten på taket - överdimensionerad för vi hade lång fläktkanal - och då var det självklart tyst.
Det finns fläktar inbyggda i fläktkåpa och kåpa med extern fläkt. Ljud helt beroende vilken lösning man har.
Vad gäller installationen såg jag bara på när det gjordes - lite meck var det men inget som inte kunde lösas. Vi har versionen där vi gått med kanal genom bjälklaget och blåser ut i grunden. Det finns också med kolfilter.
Vi är nöjda och då vi gjorde en helrenovering av köket med borttagande av väggar så blev installationen enklare eftersomvi slapp kanaldragning upp på taket som hade varit alternativet.
När man nu går runt köksön så har det blivit mycket trevligt och ingen fläktkåpa som skymmer.
Bacontestet var slutkollen på hur den fungerade och vi är nöjda. Självklart inte luktfritt men varken bättre eller sämre jämfört med fläkt i taket n
Vi bestämde oss för Neff med inbyggd fläkt när vi byggde om och ville ha häll i ön. Beställde den från Tyskland och betalade 25 tkr mot runt 40-45tkr som svenska leverantörer ville ha.
Tog med kolfilter och släpper ner luften ned under skåpen där jag byggde/skarvade en kanal som vrider luften så den kommer ut på gaveln. Blev snyggast så samt man slipper drag vid fötterna.
Är sjukt nöjd med den, och baconfrågan är ett icke-problem då det steks ett par ggr per år bara...
Tog med kolfilter och släpper ner luften ned under skåpen där jag byggde/skarvade en kanal som vrider luften så den kommer ut på gaveln. Blev snyggast så samt man slipper drag vid fötterna.
Är sjukt nöjd med den, och baconfrågan är ett icke-problem då det steks ett par ggr per år bara...
Allvetare
· Västra Götaland
· 9 720 inlägg
Bacon gör man i ugnen