4 088 läst · 28 svar
4k läst
28 svar
Eluttag bakelit ojordat?
Hmmm... Strömbrytare och eluttag för hela huset kommer gå på 11.000 drygt. Att dra om elen till huset kommer (vad jag förstått det som: 177 m2, två våningar) kosta mellan 50-100.000. I mina ögon är det en ofantlig skillnad. Kopiöst mycket mer pengar och inte något man spenderar "lite extra på" när man ändå är i farten. De ojordade uttagen fungerar för övrigt hur bra som helst, och som sagt vi har jordfelsbrytare. Varför röra något som fungerar bra? Vi har föresten redan jordat i badrum och duschrum.D Daniel 109 skrev:
Nej det är som sagt inte nödvändigt att du går över till jordat kanske tom något som om du har otur med de som gör jobbet kommer skapa något problem pga att man rotar i anläggningen som troligtvis är bra utförd nu. Men jag ser inte hur du skulle kunna komma upp i så stora summor för att göra en omtrådning, det ska ju knappast läggas om något i övrigt kring installationen bara byta två trådar mot tre i de flesta fall,H Henkules skrev:Hmmm... Strömbrytare och eluttag för hela huset kommer gå på 11.000 drygt. Att dra om elen till huset kommer (vad jag förstått det som: 177 m2, två våningar) kosta mellan 50-100.000. I mina ögon är det en ofantlig skillnad. Kopiöst mycket mer pengar och inte något man spenderar "lite extra på" när man ändå är i farten. De ojordade uttagen fungerar för övrigt hur bra som helst, och som sagt vi har jordfelsbrytare. Varför röra något som fungerar bra? Vi har föresten redan jordat i badrum och duschrum.
Du kanske har helt rätt. Jag har bara ”googlat” mig till samt hört med vänner vad folk har fått betala för omtråding. Jag skall ta in ett gäng offerter och ta beslut därefter. Det är föresten ingen här på forumet som är behörig elektriker och som bedriver verksamhet i närheten av Umeå-Skellefteå trakten?GK100 skrev:
Nej det är som sagt inte nödvändigt att du går över till jordat kanske tom något som om du har otur med de som gör jobbet kommer skapa något problem pga att man rotar i anläggningen som troligtvis är bra utförd nu. Men jag ser inte hur du skulle kunna komma upp i så stora summor för att göra en omtrådning, det ska ju knappast läggas om något i övrigt kring installationen bara byta två trådar mot tre i de flesta fall,
Kör du Renova är det inga problem men lite mer genuina metallkapslade apparater kan det behövas jordning till enligt bruxet. Inga bekymmer kanske om du har allt övrigt ojordat förvisso, men kan säkerligen uppstå diskussioner. Inte fel som du tänker, köra ojordat, men de flesta här på forumet hade säkert tagit tillfället i akt och dragit ut PE samt kanske passat på att dokumentera rörens vägar lite, är ju ändå en rejäl kostnad bara för apparaterna, hur mycket skiljer jordat och ojordat?H Henkules skrev:Du kanske har helt rätt. Jag har bara ”googlat” mig till samt hört med vänner vad folk har fått betala för omtråding. Jag skall ta in ett gäng offerter och ta beslut därefter. Det är föresten ingen här på forumet som är behörig elektriker och som bedriver verksamhet i närheten av Umeå-Skellefteå trakten?![]()
Men kan tänka mig att många åkt på att få betala ohemula priser för det, egentligen inte så stora i sammanhanget, jobbet.
Jag brottades med likande problem i förra huset. Ville få ett mer genuint och enhetligt utseende i en sekelskiftesvilla med en blandning av infälld och utanpåliggande el och med uttag och brytare från större delen av nittonhundratalet. Testade med Renova som då, för 20 år sedan, var den enda infällda retro-varianten som jag hittade. Tyckte att det blev kitsch-varning med den svarta och för litet mervärde med den vita. Slutade med att jag istället förstärkte blandningen med loppisfynd.H Henkules skrev:
Så mitt råd är KÖP NÅGRA OCH TESTA!
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
En omdragning och uppgradering kan nog kosta så mycket som du skriver. Men då handlar det normalt sett om att verkligen byta precis allt. och att installera en massa nya uttag, kanske spottar i taket i en massa rum osv.
Att dra om trådarna i ett rör, och när allt går utan problem, tar kanske 2 - 5 minuter per rör, eller tom kortare tid på många korta sträckor. Sedan skall ju allt kopplas ihop, och det tar också någon minut per kopplingsdosa, änden där det sitter ett uttag skulle ju ändå kopplas för byte av uttaget.
MEN det blir nästan alltid problem någonstans, ett rör där trådarna sitter fast, man upptäcker någon felaktig eller konstig koppling som kan behöva utredas osv. så att säga 5 minuter per uttag för att byta trådarna till det, vore en rejäl glädjekalkyl.
Men att bara dra om trådarna som går till uttagen är ingen jätteinsats.
Att dra om trådarna i ett rör, och när allt går utan problem, tar kanske 2 - 5 minuter per rör, eller tom kortare tid på många korta sträckor. Sedan skall ju allt kopplas ihop, och det tar också någon minut per kopplingsdosa, änden där det sitter ett uttag skulle ju ändå kopplas för byte av uttaget.
MEN det blir nästan alltid problem någonstans, ett rör där trådarna sitter fast, man upptäcker någon felaktig eller konstig koppling som kan behöva utredas osv. så att säga 5 minuter per uttag för att byta trådarna till det, vore en rejäl glädjekalkyl.
Ok, jag förstår vad du menar. Kostnaden för att koppla till uttag etc kan jag ju räkna bort eftersom den kostnaden finns oavsett vad jag gör. Tusen tack för inputenH hempularen skrev:En omdragning och uppgradering kan nog kosta så mycket som du skriver. Men då handlar det normalt sett om att verkligen byta precis allt. och att installera en massa nya uttag, kanske spottar i taket i en massa rum osv.
Jag tycker att det låter optimistiskt även utan problem.
Bästa svaret
När vi köpte vårt hus, enplansvilla med källare från -57 på ca 100 kvm, så drogs alla ledningar i rören om på en dag av en ensam elektriker, inklusive att koppla in befintliga brytare och uttag igen.
Senare kom de tillbaka, två elektriker den här gången, och bytte ut alla uttag till jordade, bytte från sådan elcentral som du har till en ny normcentral samt la till ett utomhusuttag, tre nya uttag i källaren där de drog utanpåliggande kabel. Detta tog ca 6 timmar för två personer.
Det är ju ett gammalt hus så det är 2 uttag plus lamputtag i tre sovrum, 4 uttag och två lampor i vardagsrum och kök, ett uttag och en brytare i badrum plus 6 brytare och 3 uttag i källaren vilket totalt blir 18 vägguttag, 10-talet lamputtag och ca 15 brytare.
Vårt hus har gamla elrör av metall så det var lite "pyssligt" på en del ställen att dra in de nya trådarna vilket tog lite extra tid för dessa. Om elen i ditt hus är omdragen med VP-rör så borde det gå smidigare att dra om tråden.
Det är ju inte exakt samma som du men kan ge ett hum om vilken tid det kan handla om för att dra om till nya trådar med jord.
I övrigt så håller jag med övriga om att det är "värt" att dra in jord i huset när man ändå gör jobbet, det känns säkrare och blir sedan (förhoppningsvis) problemfritt under många år.
Senare kom de tillbaka, två elektriker den här gången, och bytte ut alla uttag till jordade, bytte från sådan elcentral som du har till en ny normcentral samt la till ett utomhusuttag, tre nya uttag i källaren där de drog utanpåliggande kabel. Detta tog ca 6 timmar för två personer.
Det är ju ett gammalt hus så det är 2 uttag plus lamputtag i tre sovrum, 4 uttag och två lampor i vardagsrum och kök, ett uttag och en brytare i badrum plus 6 brytare och 3 uttag i källaren vilket totalt blir 18 vägguttag, 10-talet lamputtag och ca 15 brytare.
Vårt hus har gamla elrör av metall så det var lite "pyssligt" på en del ställen att dra in de nya trådarna vilket tog lite extra tid för dessa. Om elen i ditt hus är omdragen med VP-rör så borde det gå smidigare att dra om tråden.
Det är ju inte exakt samma som du men kan ge ett hum om vilken tid det kan handla om för att dra om till nya trådar med jord.
I övrigt så håller jag med övriga om att det är "värt" att dra in jord i huset när man ändå gör jobbet, det känns säkrare och blir sedan (förhoppningsvis) problemfritt under många år.
Viket utförligt svar! Precis vad jag behöver för att i samtal med elektriker känna att jag är lite påläst och har kött på benen för att bemöta eventuella hutlösa prisbilder. Tack! Det innebär alltså, att om en elektriker tar 400-550 kr, säg 500 i timmen (googlade fram det här), så borde arbetskostnaden för ditt hus landat kring 10 000 kr för de 43 inkopplade brytarna/uttagen?T Testarn skrev:När vi köpte vårt hus, enplansvilla med källare från -57 på ca 100 kvm, så drogs alla ledningar i rören om på en dag av en ensam elektriker, inklusive att koppla in befintliga brytare och uttag igen.
Vi har 28 strömbrytare, 25 vägguttag, 25 lamputtag = 78 apparater totalt, vilket i runda slängor borde kosta något i stil med 18-20 000 kr. Sen inser jag nu att inköpet av apparater kommer kosta mig bra mycket mer än när jag höftade tidigare… Plus kostnad för sladdar, vilket för mig nog blir väldigt många meter. Så ja, allt som allt landar det nog strax över 50 000 för mig ändå.
Trådarna åldras ju också. Skulle kosta på att dra om. Få bara tag på en elektriker som fattar vad du vill ha så det blir snyggt draget, ekrk, letti klammer osv. En som inte har känsla kan skapa en riktigt ful installation...
Ja, finns ju alltid risk att något rör bråkar.useless skrev:
Finns ju olika metoder att lägga till jordledare.
Idragning av gröngul i befintligt rör innehållande orginalkabel. Smörj ordentligt så inget skadas, snabbaste metoden vid korta rör.
Utdragning av befintliga ledare och därefter idragning ihop med gröngul. Denna metoden gör att man ser kabelns skick.
Idragning av nya ledare. Nya fräscha kablar och man får färgerna enligt dagens standard.