Byggahus.se
Har ett oljefyllt elelement som slutat fungera. Har kollat säkringen i skåpet, inget fel där. Finns det interna säkringar som kan bytas eller är det bara att köpa ett nytt? Elementet är ca 10 år gammalt.

V
10 år är nog normal livslängd.
Köp ett nytt,dom är inte så dyra.

V volvo51 skrev:
10 år är nog normal livslängd.
Köp ett nytt,dom är inte så dyra.
Kostar inte så mycket, helt sant men känns ändå onödigt OM det finns någon intern säkring eller termostat som går att byta.

tommib
Kan finnas ett återställningsbart överhettningsskydd eller liknande, det borde i så fall framgå ur manualen.

Du bör fundera över vad din tid är värd. Om du tycker att det är roligt att pula så gör för all del det men jag skulle inte lagt mer än max 10 min på ett trasigt element innan jag köpte ett nytt.

• Gilla
anders.ostling
  • Laddar…
Har det lite elektronik inbyggd så är chansen stor till att en enkel o billig reparation kan få liv i elementet igen. Eftersom det inte fungerar är de ju läge att koppla loss det och syna det närmare.

Yali till exempel har ett icke återställningsbart överhettningsskydd. Enligt manualen kan det brinna direkt om elemetet skulle vara påslaget liggande till exempel. Verkar gå att byta då man kan kontakta dom för detta - men låter dyrare än vad ett nytt element kostar.

Jag orkade inte krångla kan har köpt ett nytt. Tack för alla tips!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.