Byggahus.se
L
P Pumba skrev:
I vanliga fall tycker jag denna typen av trådar brukar innehålla ganska höga belopp som folk är sura för, 2500kr för att fixa en värmepump så den inte går på elpatronen låter ju rätt billigt, kan ju inte vara många veckor innan elpatronsdriften är högre än hantverkarkostnaden.

Vill man vara säker på priset så frågar man ju innan.
Han luftade 2 kompressorer. Och lös med ficklampa på resten av komponenterna. Resten såg bra ut. Ska man nöja sig till vilket pris som helst så länge man får problemt löst? Eller ska det inte även vara kopplat till faktisk arbetstid ?

• Gilla
akatheking och 7 till
  • Laddar…
Jag antar att han luftade radiatorer, inte kompressorer. Vad var det för problem med värmepumpen? Lite vatten i systemet?

L
useless useless skrev:
Jag antar att han luftade radiatorer, inte kompressorer. Vad var det för problem med värmepumpen? Lite vatten i systemet?
Cirkulationspump ska det vara ✌️

L
L L0fstr0M skrev:
Han luftade 2 kompressorer. Och lös med ficklampa på resten av komponenterna. Resten såg bra ut. Ska man nöja sig till vilket pris som helst så länge man får problemt löst? Eller ska det inte även vara kopplat till faktisk arbetstid ?
*Cirkulationspumparna

L L0fstr0M skrev:
Varför gjorde du det inte själv om de var så simpelt?

Han arbetar ju även när han tar sig till och från dig

• Gilla
Elektriker F och 2 till
  • Laddar…
L
P Pumba skrev:

Första, huset, gammal pump. Kunskap noll. Antar att få kan första gången ✌️

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
L
P Pumba skrev:

Läste du hela inlägget förresten?

Låt mig gissa - du har inte egen firma. Momsen ska staten ha. Återstår 2 000 kr som ska täcka omkostnader för verktyg, bil osv. All tid inklusive restiden är arbetstid. Tiden innefattar även fakturering, bokföring, bokning osv. Om vi räknar väldigt lågt så lär det finnas omkostnader på åtminstone några hundralappar. Låt oss säga att det är 1 600 kr kvar till arvode. Av dessa går hälften åt till soc, avgifter, skatt, semesterersättning och pension. Återstår 800 kr i lön för 3 timmars jobb. Orimligt?

• Gilla
Fredrik077 och 4 till
  • Laddar…
L L0fstr0M skrev:
Läste du hela inlägget förresten?
Ja du hade problem med värmepumpen, fick dit ett proffs som löste problemet och nu tycker du 2500kr är för dyrt.

Han kunde ju lika väl lagt en kostnad som hette nått annat, nu fick du det som arbetskostnad som har ROT-avdrag.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
L L0fstr0M skrev:
Första gången jag anlitar löpande? Märkligt påstående. Vi bor mellan orten han befann sig på och orten han utgår ifrån. Han skulle ta oss på vägen. Så du tycker det är rimligt att debitera 7 mil istället för 1 mil som han faktiskt åkte? Han var ju redan ute på uppdrag i närheten av oss hos annan kund. Det blir ju löjligt höga resekostnader om det nu är det som kostar. Halvtimma arbete plus 1 mil i bil. Dessutom står det som enskild post 350 kr resekostnad.
Det är uppenbarligen inget märkligt påstående med tanke på hur du resonerar. Man kan väl säga att jag har väldigt mycket erfarenhet från båda sidor. Jag har nu inte mer att tillföra utöver det jag redan skrivit. En sak man kan fundera på är vad man själv debiterar per timme i sitt eget yrke och jämföra det med hantverkaren.

• Gilla
åk-lagarn och 1 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Det är uppenbarligen inget märkligt påstående med tanke på hur du resonerar. Man kan väl säga att jag har väldigt mycket erfarenhet från båda sidor. Jag har nu inte mer att tillföra utöver det jag redan skrivit. En sak man kan fundera på är vad man själv debiterar per timme i sitt eget yrke och jämföra det med hantverkaren.
Svaret på ditt första inlägg fick du under svaret på mitt inlägg, så det var väl en ganska relevant fråga

L L0fstr0M skrev:
Första, huset, gammal pump. Kunskap noll. Antar att få kan första gången ✌️

• Gilla
John Larson
  • Laddar…
L L0fstr0M skrev:
Läser ingen vad jag skrivit ? Debiterat för 3 h arbete. Dessutom resekostnad. 7 mil istället för 1 mil. Är 5000 / h rimligt? Då ligger resekostnaden på 350 :-
Jag läste det du skrev.
Arbete 30 min i ditt hus.
Resorna till och från ditt hus är också arbete.
Sammanställning av fakturan/orderunderlag är också arbete.

Så 30 min hos kund och resor på 7 mil är inte svårt att få till 3 timmar!

Var får du 5000 kr i timmen ifrån?
1650/3 = 550 kr

Hur som helst, lycka till i framtida kontakter med hantverkare!

• Gilla
Maria T och 7 till
  • Laddar…
P Pumba skrev:
Svaret på ditt första inlägg fick du under svaret på mitt inlägg, så det var väl en ganska relevant fråga
Var meningen att citera mig? Jag fattar iaf inte vad du menar :)

J Johan456 skrev:
Var meningen att citera mig? Jag fattar iaf inte vad du menar :)
Du skrev ju i ditt tidigare inlägg om att det kanske var första gången TS tagit in hantverkare på löpande räkning

Vilket TS tyckte var ett märkligt påstående

För att några rader längre ner istortsätt bekräfta din teori i ett svar på mitt inlägg

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
L
Jag får tacka för alla svar. Blir däremot lite överaskad då det verkar som om de flesta kommer från hanverkare med egen firma. Blir lite vinklat. Har hört mig omkring utanför detta forum och det råder faktist en odelad mening om att det låter märkligt att betala för tid som inte ägnats åt mig personligen som kund. Alla reagerade på påslaget på timmar och faktiskt körda mil. Och då är det personer som haft en rejäl vidare kontakt med hantverkare än jag själv.

Jaja, det råder delade meningar sammanfattningsvis Kommer bestrida i vilket fall .Tack för hjälp ✌️

• Gilla
Lazzeman och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.