Sidospårsdiskussion, men om jag gissar så tror jag inte det är någon större skillnad i byggkostnad. Det är ungefär samma saker som ska göras oavsett. Men, det finns förstås många fördelar med att göra det från början om man har lyxen att bygga ett helt nytt hus. Den största födelen är antagligen att man har möjlighet att välja lämpliga rumsdimensioner och att man till del slipper kompensera för olämpliga sådana i ett befintligt rum. Men, totalt sett, knappast många tusingar i skillnad.
Det är ungefär som högtalarkablar som är gjorda men en shitload väldigt tunna trådar för att minska skin-effekten vid höga frekvenser. Well, de hörbara frekvenserna är inte höga, elektriskt sett. Om något, ska man ha en rak frekvensgång, speciellt på hög volym, gå på area istället. 10 mm2 startkablar för en spottstyver matchar vilka dyra kablar som helst.C cpalm skrev:
Ja hardcore audiofiler är ett lustigt släkte.
En snubbe på ett annat forum som jag hängde på förut hade en helt egen tråd om sin ljudanläggning i OT-delen.
Mycket pengar spenderades på fina högtalare, steg, omvandlare kablar etc.
I sin iver att visa oss andra forumanvändare hur bra det låter så drog han på en låt, drog fram mobilkameran och filmade en snutt när anläggningen spelade. Filmsnutten lades sedan upp på youtube så att vi andra användare skulle kunna avnjuta välljudet via våra datorhögtalare.
En snubbe på ett annat forum som jag hängde på förut hade en helt egen tråd om sin ljudanläggning i OT-delen.
Mycket pengar spenderades på fina högtalare, steg, omvandlare kablar etc.
I sin iver att visa oss andra forumanvändare hur bra det låter så drog han på en låt, drog fram mobilkameran och filmade en snutt när anläggningen spelade. Filmsnutten lades sedan upp på youtube så att vi andra användare skulle kunna avnjuta välljudet via våra datorhögtalare.
Ikea Lack, det lilla billiga fyrkantiga hörnbordet, är ju altarförklarat av Linnisterna att placera sin skivspelare på. Kanske har något med sandwichkonstruktionen av masonit och wellpapp att göra. Konstruktionen är ju fulländad, det är ju testat och bevisat...men vilken färg låter bäst?
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 360 inlägg
Husägare
· Jönköping
· 5 285 inlägg
Milde tid, 10 mm2 är rejäl overkill (lycka till om du ens lyckas ansluta såna säger jag). Även PA-sammanhang brukar man nöja sig med 0,75-1,0 mm2, dvs det går precis lika bra med vanlig kommunal elkabel.T Troberg skrev:Det är ungefär som högtalarkablar som är gjorda men en shitload väldigt tunna trådar för att minska skin-effekten vid höga frekvenser. Well, de hörbara frekvenserna är inte höga, elektriskt sett. Om något, ska man ha en rak frekvensgång, speciellt på hög volym, gå på area istället. 10 mm2 startkablar för en spottstyver matchar vilka dyra kablar som helst.
Värt att notera är att högtalarfabrikanterna inte använder grövre kabel än så fram till högtalarelementen/delningsfiltren. Att bäsa på med Bamsekabeln Benny blir alltså som att bygga en åttafilig garageuppfart med fri hastighet till villagatan utanför huset.
Wow, nu kom det glädjande in en nygamling här. Du Kalledussin var betydligt mer aktiv då jag började mina första år här på forumet.KarlXII skrev:
Förövrigt är detta väl tråden för både dig och mig, då vi båda också frekventerat ett audiot-forum, ursäkra, audio-forum.
Nåväl, med inlägget här vill jag egentligen mest framhålla att bordet Lack har nog sin främsta användning hos audio-folket såsom ett 19"-rack. s.k. LackRack:

Kan själv!
· Trelleborg
· 13 805 inlägg
Får du inte vitt brus om du målat vitt?