Byggahus.se
Sidospårsdiskussion, men om jag gissar så tror jag inte det är någon större skillnad i byggkostnad. Det är ungefär samma saker som ska göras oavsett. Men, det finns förstås många fördelar med att göra det från början om man har lyxen att bygga ett helt nytt hus. Den största födelen är antagligen att man har möjlighet att välja lämpliga rumsdimensioner och att man till del slipper kompensera för olämpliga sådana i ett befintligt rum. Men, totalt sett, knappast många tusingar i skillnad.

Lostmoose Lostmoose skrev:
Man drog fingret väldigt lätt längs chassit och kände ett svagt "durrande" om kabeln satt åt "fel" håll.
Det där har jag upplevt med bl.a. golvlampor. Trodde det var inbillning men fenomenet existerar alltså?

Redigerat:
C cpalm skrev:
Hade en bekant som jobbade på en välrenommerad audiofiltidning som ordnade ett lyssningstest av olika högtalarkablar (ej blindtest). Bland kablarna som testades hade han smugit in en hemgjord kabel som han hade tillverkat av vanlig lampsladd dragen i en fet vattenslang. Gissa vilken som lät bäst?
Det är ungefär som högtalarkablar som är gjorda men en shitload väldigt tunna trådar för att minska skin-effekten vid höga frekvenser. Well, de hörbara frekvenserna är inte höga, elektriskt sett. Om något, ska man ha en rak frekvensgång, speciellt på hög volym, gå på area istället. 10 mm2 startkablar för en spottstyver matchar vilka dyra kablar som helst.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Ja hardcore audiofiler är ett lustigt släkte.

En snubbe på ett annat forum som jag hängde på förut hade en helt egen tråd om sin ljudanläggning i OT-delen.
Mycket pengar spenderades på fina högtalare, steg, omvandlare kablar etc.
I sin iver att visa oss andra forumanvändare hur bra det låter så drog han på en låt, drog fram mobilkameran och filmade en snutt när anläggningen spelade. Filmsnutten lades sedan upp på youtube så att vi andra användare skulle kunna avnjuta välljudet via våra datorhögtalare.

• Haha
  • Gilla
HasseTeknik och 2 till
  • Laddar…
Ja, men eftersom det var en film så såg man ju alla dyra prylar så då lät det säkert mycket bättre.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, men eftersom det var en film så såg man ju alla dyra prylar så då lät det säkert mycket bättre.
Prylarna hade vi ju iofs redan sett gott om stillbilder på så nåt tvivel om att det var bra och dyra prylar fanns inte :p

Ikea Lack, det lilla billiga fyrkantiga hörnbordet, är ju altarförklarat av Linnisterna att placera sin skivspelare på. Kanske har något med sandwichkonstruktionen av masonit och wellpapp att göra. Konstruktionen är ju fulländad, det är ju testat och bevisat...men vilken färg låter bäst?

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
KarlXII KarlXII skrev:
men vilken färg låter bäst?
BF6C8C3E-CA2D-4492-B294-2C3CD0DFE928.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
KarlXII och 8 till
  • Laddar…
Finns det motsvarande för diskanten?

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
5
Hallå, elementfärg, elementfääärg!
Vilken bas det ska vara på färgen vet jag inte, gissningsvis nån som passar högtalarelementet...

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Det är ungefär som högtalarkablar som är gjorda men en shitload väldigt tunna trådar för att minska skin-effekten vid höga frekvenser. Well, de hörbara frekvenserna är inte höga, elektriskt sett. Om något, ska man ha en rak frekvensgång, speciellt på hög volym, gå på area istället. 10 mm2 startkablar för en spottstyver matchar vilka dyra kablar som helst.
Milde tid, 10 mm2 är rejäl overkill (lycka till om du ens lyckas ansluta såna säger jag). Även PA-sammanhang brukar man nöja sig med 0,75-1,0 mm2, dvs det går precis lika bra med vanlig kommunal elkabel.
Värt att notera är att högtalarfabrikanterna inte använder grövre kabel än så fram till högtalarelementen/delningsfiltren. Att bäsa på med Bamsekabeln Benny blir alltså som att bygga en åttafilig garageuppfart med fri hastighet till villagatan utanför huset.

Mikael_L
KarlXII KarlXII skrev:
Ikea Lack, det lilla billiga fyrkantiga hörnbordet, är ju altarförklarat av Linnisterna att placera sin skivspelare på. Kanske har något med sandwichkonstruktionen av masonit och wellpapp att göra. Konstruktionen är ju fulländad, det är ju testat och bevisat...men vilken färg låter bäst?
Wow, nu kom det glädjande in en nygamling här. Du Kalledussin var betydligt mer aktiv då jag började mina första år här på forumet. :)
Förövrigt är detta väl tråden för både dig och mig, då vi båda också frekventerat ett audiot-forum, ursäkra, audio-forum.

Nåväl, med inlägget här vill jag egentligen mest framhålla att bordet Lack har nog sin främsta användning hos audio-folket såsom ett 19"-rack. s.k. LackRack:
Finished+Lack+Rack-704087.jpg
1688880_636569849724836_850143590_n.jpg

• Gilla
Ulf Peter och 2 till
  • Laddar…
Att K12 inte varit aktiv här på ett tag beror på att han varit upptagen med att hänga med de andra audiofelerna på faktiskt.io där man dividerar om tjocka kablars förträfflighet, bland annat.

5 50procent skrev:
Hallå, elementfärg, elementfääärg!
Vilken bas det ska vara på färgen vet jag inte, gissningsvis nån som passar högtalarelementet...
Bas C måste ge det mest ofärgade ljudet. Mer transparant bas än så går inte att få.

Klarlack för diskanten kanske? Eller DemiDekk Brilliant White?

• Gilla
50procent
  • Laddar…
Får du inte vitt brus om du målat vitt? :thinking:

• Haha
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.