Hej! I somras fixade bostadsrättsföreningen så jag fick nytt trall på balkongen. Detta är tryckimpregnerat virke, långa träplankor. Under december var det nån som vandaliserade så jag hade jord över halva balkongen. Efter att ha rengjort med såpa upptäckte jag att en del av trallen fått en ljusare färg. Vet att det handlar om rengöringen men kan det vara så att den mörknar till om man lägger på olja? Vad för olja kan jag använda? Någon kunnig? Vågar inte använda högtryckstvätt då smuts på fasaden inte går bort lätt, man behöver då måla. Mvh/Madde
Altantvättmedel och täcka in fasaden en bit upp och sen ht-tvätt hade jag nog provat först för att se om det blev bättre.
Min erfarenhet är att fläckar i regel går bort med en ordentlig tvätt och på obehandlad trall som min så blir missfärgningar med tiden ändå nerblekta till samma nyans som träet i övrigt.
Oljan tar ju inte riktigt bort en djupare sittande missfärgning om du väljer en färglös träolja, typ trallolja. Vill man undvika olja finns olika ytbehandlingar men de är ofta dyra och ska ändå förtvättas och behandlas, ofta med behandlingens olika produkter innan slutstrykning.
Jag har valt att låta mitt golv vara och få den i mina ögon vackra grå /naturliga tonen, tvättar endast på våren. Ser inte riktigt vitsen med tryckt trall som man sedan oljebehandlar.