hejsan, jag går i tankarna att bygga ut mitt hus.
Men för att få en jämn yta så måste jag gräva bort ca 1-120 cm matjord. Började lite smått idag med spade och efter ca 50 cm så dyker de upp en kabel på ca 1,5 2 cm i omkrets. Misstänker att de är matarkabeln till mitt hus.
Min fråga är nu, vem får bekosta flytten av den kabeln? Den kommer gå mitt i mitt utbygge.
Jag är tätt säker på att det blir du som bekostar flytten av kabeln. Ibland har nätägare varit hyggliga vet jag men rent principiellt tror jag det är du.
Menar du verkligen omkrets och inte diameter? 2 cm i omkrets är en ganska klen kabel. Det ser också lite udda ut att ha grävt ner en servisledning utan vare sig rör eller markeringsband i en slänt/stödmur men det är kanske något som har ändrats efter? Dessutom, om den nu är grävd där av ett elbolag så ser det väldigt grunt ut.
Som Johan456 skriver är det sannolikt du som betalar om det ska flyttas något men det finns ett undantagsfall. Om du idag har en elmätare inomhus och ber om att istället få ett fasadmätarskåp installerat så förekommer det att elbolaget bekostar flytten av servisen för att de får sin mätare mer tillgänglig. Detta kan ev vara en framkomlig väg.
Okej, jag pratade lite med en elektriker. Han var lite osäker. Eftersom jag inte äger kabeln för än den går in i mitt hus. Alltså dem äger den utanför huset, och ligger den i vägen för mitt utbygge så får dem se till att deb flyttas. Men han var inte helt säker. Ska ringa kraftbolaget på måndag och se vad dem säger också.
Menar du verkligen omkrets och inte diameter? 2 cm i omkrets är en ganska klen kabel. Det ser också lite udda ut att ha grävt ner en servisledning utan vare sig rör eller markeringsband i en slänt/stödmur men det är kanske något som har ändrats efter? Dessutom, om den nu är grävd där av ett elbolag så ser det väldigt grunt ut.
Som Johan456 skriver är det sannolikt du som betalar om det ska flyttas något men det finns ett undantagsfall. Om du idag har en elmätare inomhus och ber om att istället få ett fasadmätarskåp installerat så förekommer det att elbolaget bekostar flytten av servisen för att de får sin mätare mer tillgänglig. Detta kan ev vara en framkomlig väg.
Han inte läsa ditt innan ja skrev mitt förra.
Ja alltså som finger ungefär, lite grövre finger då
Hittade inga band eller liknade i närheten heller. Och som du säger verkar lite konstigt att lägga elen på ett så konstigt ställe.
Men jag ska kolla med kraftbolaget och se vad dem säger
Nej, så funkar det inte riktigt. Grundprincipen är att lagd kabel ligger och är det inne på din fastighet är det ännu mer troligt att du betalar för flytten. Det är nog en bra hållning att gå in med i diskussionen.
Edit: Var sitter elmätaren? Om den sitter på en stolpe utomhus innan den där kabeln är det ännu tydligare att du betalar.
Har varigt ute och kollat nu, hittar ingen stolpe med någon mätare i närheten av denna kabeln. Däremot vet att de sitter ett elskåp ca 100 meter ifrån mitt hus.
Har varigt ute och kollat nu, hittar ingen stolpe med någon mätare i närheten av denna kabeln. Däremot vet att de sitter ett elskåp ca 100 meter ifrån mitt hus.
Lägger med en mer tydlig bild på kabeln här.
Uppdatering på detta, var i kontakt med nätägaren. Och de kommer att flytta på kabeln åt mig när det är dax att börja bygga
Uppdatering på detta, var i kontakt med nätägaren. Och de kommer att flytta på kabeln åt mig när det är dax att börja bygga
När du säger att du hittade, har du inte gjort en utsättning av el, telefon,vatten, avlopp och fiber?
Om inte rekommenderar jag dig att göra det, är gratis på https://www.ledningskollen.se/
När du säger att du hittade, har du inte gjort en utsättning av el, telefon,vatten, avlopp och fiber?
Om inte rekommenderar jag dig att göra det, är gratis på [länk]
Jag visste om att det gick ledningar då jag varigt inne på ledningskollen och set vilka leverantörer som har kablar där. Dock visste jag inte exakt var kablarna låg eftersom jag inte gjort en anmälan. Därför började jag gräva med spade för att gräva av något.
Men har nu hittat matarkabeln och som jag skrev i föregående inlägg så kommer nätägaren att skarva kabeln och flytta den så att den inte ligger i vägen för mina projekt.
Det var generöst. Dom hade säkert kunna hävda att avlämningspunkten ligger vid tomtgränsen och det är din kabel på din tomt.
Men, nån nytta ska väl de skyhöga nätavgifterna göra...