I en nyköpt och nyrenoverad lägenhet med nydragen el har man lagt kyl/frys, diskmaskin, mikro samt bänkuttag på samma säkring med påföljd att automatsäkringen utlöser med jämna mellanrum. I badrummet är tvättmaskin och torktumlare samt handdukstork och vägguttag också kopplade på samma 10 A säkring med samma dystra effekt som i köket - automatsäkringen löser ut. Med tre småbarn och ständig disk och tvätt är detta enerverande.
Enligt intyg från elektriker har man uppfylld Elsäk-föreskrifterna. Stämmer det? Vilka regler gäller?
Enligt intyg från elektriker har man uppfylld Elsäk-föreskrifterna. Stämmer det? Vilka regler gäller?
Det stämmer. Elföreskrifterna handlar i första hand om säkerhet. Avsäkring av gruppledningar handlar enbart om att skydda ledningarna från överlast och kortslutningsströmmar. Så formellt sett har du inte mycket att gå på om du vill klaga hos någon.G goeran46 skrev:
Den intressanta frågan här vad du har för servisledning till lägenheten och vad den är avsäkrad med. Om det är en gammal lägenhet i ett gammalt hus finns det stor risk för att hela lägenheten är matad med enfas och dimensionerad för 20A eller 25A. Då har elektrikern inte haft mycke spelrum att arbeta med. Visst hade det i så fall varit möjligt att dra fram nya gruppledningar och utöka med en större central och fler säkringar, men resultatet hade bara blivit att huvudsäkringen går istället. Fler gruppledningar och säkringar hade då varit helt bortkastat. Att fräsa in nya rör i väggarna för nya elledningar kan dessutom vara både kostsamt och besvärligt. För att det skulle ha varit värt besväret hade även servisledningen behövt bytas. Det är oftast inget stort arbete i sig men fastighetens elanläggning medger inte alltid att servisen uppgraderas utan att hela husets system måste moderniseras och då kan styrelsen sätta stopp av den anledningen.
Redigerat:
Reglerna säger mig veterligen inte mycket om hur mycket som får ligga på samma säkring. Det är opraktiskt med för mycket som du märkt, men det kan finnas skäl varför det är gjort så. Har du trefasmatning in i lägenheten? Om det skulle vara en enfasmatning till lägenheten så kan det vara en mindre dålig lösning att ha få grupper med flera stora belastningar. Detta eftersom du annars skulle få problem med att huvudsäkringen går i stället. Så om du har enfas in i lägenheten är lösningen att du måste lära dig vilka kombinationer du inte kan köra samtidigt. Om du å andra sidan har trefas in i lägenheten så kan du dra fram fler grupper och få säkringarna att hålla bättre.
Du kan ju börja ställa frågan hur denne ser på den grundläggande olikheten beskriven i pkt 433.1 i SS 436 40 00 som man väl får kalla en sorts Elsäk-föreskrift. Det är en mycket vettig sak som bör vara och är grundläggande vid dimensionering. Tyvärr är det ofta det görs våld på den och många gånger helt i onödan kanske pga okunskap kring en ganska självklar sak.G goeran46 skrev:I en nyköpt och nyrenoverad lägenhet med nydragen el har man lagt kyl/frys, diskmaskin, mikro samt bänkuttag på samma säkring med påföljd att automatsäkringen utlöser med jämna mellanrum. I badrummet är tvättmaskin och torktumlare samt handdukstork och vägguttag också kopplade på samma 10 A säkring med samma dystra effekt som i köket - automatsäkringen löser ut. Med tre småbarn och ständig disk och tvätt är detta enerverande.
Menar du att tvättmaskin och diskmaskin är kopplade på samma säkring? Låter helt galet i så fall, inte konstigt den löser för jämnan.G goeran46 skrev:I en nyköpt och nyrenoverad lägenhet med nydragen el har man lagt kyl/frys, diskmaskin, mikro samt bänkuttag på samma säkring med påföljd att automatsäkringen utlöser med jämna mellanrum. I badrummet är tvättmaskin och torktumlare samt handdukstork och vägguttag också kopplade på samma 10 A säkring med samma dystra effekt som i köket - automatsäkringen löser ut. Med tre småbarn och ständig disk och tvätt är detta enerverande.
Det du skriver med köket är tyvärr inte allför ovanligt.
Hur har man löst köksinstallationen, bara byggt vidare på befintlig gruppledning?
Kanske kan gå att lösa med en utbyggnad av elcentralen och en 2-fasgrupp till badrum samt en 3-fasgrupp till kök som kan splittas på lämpligt vis. Hur får du dvärgen att slå från, du startar diskmaskinen och mikron samtidigt som du kör något strömkrävande i uttaget eller? Mikron skulle helst haft en egen säkring/dvärgbrytare.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Som sagt, det kan troligen inte ses som ett brott mot någon säkerhetsbestämmelse. Det är nog inget du kan reklamera heller om du köpt lägenheten.
Men om du har trefas till lägenheten så kan det gå att förbättra läget, med rimliga insatser.
Men om du har trefas till lägenheten så kan det gå att förbättra läget, med rimliga insatser.
Då har du tur. Det finns goda förutsättningar att göra det bättre. I köket är det primärt Micro och diskmaskin som är problem om de ligger på samma. Om du brukar använda elektrisk vattenkokare eller kaffebryggare i uttaget så är även det ett problem. Kylskåpet drar så lite så det kan samsas med annat.G goeran46 skrev:
I badrummet är det primärt att tvätt och tork ligger på samma som är problem. Handdukstorkar drar inte så mycket. Om du skulle ha golvvärme på samma säkring också är det ett problem om badrummet är stort. Antagligen kommer du ganska långt bara du får två grupper till så att disk och Micro får olika samt att tvätt och tork får olika.

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 11 154 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 11 154 inlägg
Även om det är tillåtet att göra så här så är det väl rätt taffligt av ett proffs!?
Det kan ju vara så att installatören har rekommenderat att man drar nya kablar för att fördela lasten, men att beställaren tackat nej av ekonomiska eller andra skäl. Om installatören inte ens sagt något om det hela så känns det som en firma man inte vill anlita i fortsättningen.
Dock så är det nog svårt att få ut något här. Firman har sitt på det torra om det är lagligt och säljaren har väl inte gjort något fel heller egentligen.
Det kan ju vara så att installatören har rekommenderat att man drar nya kablar för att fördela lasten, men att beställaren tackat nej av ekonomiska eller andra skäl. Om installatören inte ens sagt något om det hela så känns det som en firma man inte vill anlita i fortsättningen.
Dock så är det nog svårt att få ut något här. Firman har sitt på det torra om det är lagligt och säljaren har väl inte gjort något fel heller egentligen.
Jag måste säga att det är intressant läsa så många som påstår att det är ok. Dvs om man skulle vilja gå grundligt fram är det inte så.
Borde vara en välgärning att lite klämma på den firman så det för en gångs skull rätas upp en smula. Finns tydligen ingen annan väg att få till den mest grundläggande nivån i förmåga, kompetens som borde vara självklar. Tyvärr är det nog i många fall liknande det TS fått men med marginalen åt hållet där det inte stör.
Borde vara en välgärning att lite klämma på den firman så det för en gångs skull rätas upp en smula. Finns tydligen ingen annan väg att få till den mest grundläggande nivån i förmåga, kompetens som borde vara självklar. Tyvärr är det nog i många fall liknande det TS fått men med marginalen åt hållet där det inte stör.
Jag var otydlig. Kök o badrum är kopplade till separata säkringarS Slugge skrev:Menar du att tvättmaskin och diskmaskin är kopplade på samma säkring? Låter helt galet i så fall, inte konstigt den löser för jämnan.
Det du skriver med köket är tyvärr inte allför ovanligt.
Hur har man löst köksinstallationen, bara byggt vidare på befintlig gruppledning?
Kanske kan gå att lösa med en utbyggnad av elcentralen och en 2-fasgrupp till badrum samt en 3-fasgrupp till kök som kan splittas på lämpligt vis. Hur får du dvärgen att slå från, du startar diskmaskinen och mikron samtidigt som du kör något strömkrävande i uttaget eller? Mikron skulle helst haft en egen säkring/dvärgbrytare.
Ibland förordar jag bättre lösningar men kunden vägrar ta kostnaden.GK100 skrev:
Jag måste säga att det är intressant läsa så många som påstår att det är ok. Dvs om man skulle vilja gå grundligt fram är det inte så.
Och jag kan ju naturligtvis tacka nej, gör det absolut om det innebär att klockrent bryta mot lagar och regler, men om kundens önskan inte är något riktigt regelbrott kan det ju hända att man utför det enligt önskan.
Enligt mitt devis att "kunden har alltid rätt".
Obs, jag upplever inte att det är ofta på något vis att det kommer till detta. I de flesta fallen tycker kunderna att jag har kloka synpunkter, och jag försöker ju bara sälja in någorlunda vettiga och pengasnåla lösningar.
Och om jag inte får göra som jag helst vill handlar det för det mesta om något ganska petitessartat.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Fast om vi antar (?) att elen går i rör till kök o badrum, så skulle det ju gått att dra fram en, eller tom. två ytterligare faser till dessa rum på mindre än en timme, om elektrikern ändå är där och skall montera uttag o brytare. Troligen snarare typ 10 - 15 minuter extra per rum. Och två eller tre extra säkringar i centralen som materialkostnad.
Så är det förstås fast den sista punkten gäller ju även när man medvetet lägger tvättmaskin och torktumlare på samma infällda 1.5kvmm ledning. De används ju synnerligen ofta samtidigt (startas t.o.m. samtidigt med värmare igång). Det är väl det som GK100 avser med olikheten som han refererar till. Den olikheten inkluderar ju att den normala belastningen inte ska överstiga ledningens strömvärde.
Nu bryter ju en 10A normsäkring så småningom garanterat vid 14.5A så den skyddar ju ändå en 1.5kvmm infälld ledning rätt bra (14A har jag för mig att strömvärdet var för PVC) även om temporär övertemperatur kommer att uppstå.
Nu bryter ju en 10A normsäkring så småningom garanterat vid 14.5A så den skyddar ju ändå en 1.5kvmm infälld ledning rätt bra (14A har jag för mig att strömvärdet var för PVC) även om temporär övertemperatur kommer att uppstå.
Redigerat: