29 227 läst · 46 svar
29k läst
46 svar
Ryobi verktyg/maskiner oseriösa?
4-takts trimmer? Är det inte lite att be om bekymmer?Lostmoose skrev:
Jag håller mig också ifrån ryobi sedan jag köpte en bensindriven trimmer.
Det började med att kamremmen hoppade (in på reklamation och lagad), fortsatte med att ljuddämparen vibrerade sönder (lagade med plåt och avgaspasta). Sedan blev den mer och mer orkeslös och jag tröttnade på den.
För hälften av pengarna som ryobin kostade köpte jag en gammal välanvänd stihl som gått som en dröm sedan dess.
Om någon behöver en reservdelsmaskin som gått runt 10 timmar så har jag faktiskt inte orkat slänga den ännu, och den finns att hämta i utkanten av Örebro tills nästa lass till tippen avgår.
Som andra sagt, försök reklamera, ett hjul ska inte gå sönder på två säsonger, det är ett konstuktionsfel.
Fan, min klippo är från 96 tror jag och har bara fått servicedelar sen dess.. fast den var nog lite dyrare ny förvisso.
Detklart dom kommer att försöka slingra sej om dom inte ens själva kan laga den.. men det är väl bara att stå på sej.
Fan, min klippo är från 96 tror jag och har bara fått servicedelar sen dess.. fast den var nog lite dyrare ny förvisso.
Detklart dom kommer att försöka slingra sej om dom inte ens själva kan laga den.. men det är väl bara att stå på sej.
Är det just drivhjul det gäller så beskriver jag i nedanstående inlägg hur man kan skaffa sådana med 3D-printer.
https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-maskiner-idag.250889/page-597#post-3728338
PM:a om ni vill ha .stl-filen så ni kan skriva ut hos någon som har plastskrivare, eller om ni vill ha .stp så ni kan jobba vidare själva.
https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-maskiner-idag.250889/page-597#post-3728338
PM:a om ni vill ha .stl-filen så ni kan skriva ut hos någon som har plastskrivare, eller om ni vill ha .stp så ni kan jobba vidare själva.

MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 4 692 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 4 692 inlägg
Varför skriver du inte exakt del (gärna bild) och vilken klipparmodell om du vill ha hjälp? https://www.magic-parts.co.uk/acatalog/Ryobi_petrol_lawnmowers.php har ju länkats tidigare men eftersom du inte säger något om vad du har kan jag inte leta vidare.Vardloka skrev:
"Festool har ju som försäljningsargument att de har reservdelar för evigt..."
Tack, detta ska jag komma ihåg nästa gång jag ska köpa verktyg!
(Jag jobbade tidigare på en mekanisk verkstad. De lagerförde reservdelar till 50 år gamla maskiner!)
Någon Ryobi kommer det inte att bli efter att ha läst detta. Hade egentligen tänkt köpa deras klinkerbordssåg ...
Ingen reservdel efter tre år borde vara förbjudet och de borde bjuda på en ny maskin!
(Jag jobbade tidigare på en mekanisk verkstad. De lagerförde reservdelar till 50 år gamla maskiner!)
Någon Ryobi kommer det inte att bli efter att ha läst detta. Hade egentligen tänkt köpa deras klinkerbordssåg ...
Ingen reservdel efter tre år borde vara förbjudet och de borde bjuda på en ny maskin!
Jaa... Väljer man mellan Festool och Ryobi så är väl inte valet så svårt! Ja, om man har råd förstås... men oj så värt i längden! ☺️J Johan_F skrev:"Festool har ju som försäljningsargument att de har reservdelar för evigt..."