Byggahus.se
Då ska jag till att övertyga sambon om att jag minsann är (eller åtminstone kan bli) lite händig och att vi inte behöver anlita hantverkare till höger och vänster. Jag ska sätta upp två innerväggar för att dela av en tidigare matplats till ett barnrum. Gäller lägenhet där golv, tak och ytterväggar i betong, där anslutande innervägg är i gips.

Tre frågor har jag dykt på ännu så länge. Forumet vet jag besöks av en ofantlig mängd erfarenhet, så jag misstänker många anser detta vara enkla frågor.

1. Den gamla väggen, som den nya ska ansluta till, är 100mm bred. Jag hade tänkt mig bygga med
-Regel 46mm (0,46mm plåttjocklek)
-Gipsskiva 12,5mm x2
-OSB-skiva 11mm x1 (TV hänger bara på ena sidan väggen)
= 82mm.
Hur bör jag lämpligast få till samma tjocklek? Det ska vara en dörrkarm där nya och gamla väggen ansluter, så det kanske går att få snyggt till trots 1mm diff på vardera sida, eller blir det att köra dubbla OSB-skivor?

2.Golvregeln skulle jag helst dra fast i betong golvet. Två olika parkettgolv möts i skarv där jag ska sätta upp väggen. Finns någon idé om vilket verktyg och sätt jag bör använda för att ta bort parkettgolv så jag får ner 45 mm regel mot betongen? Stämjärn (flisar det inte då)?

3. Jag såg någonstans nämnt om skarvremsor mellan gipsskivor, men har inte sett det användas i någon av instruktionsvideorna jag såg. Är det lämpligt att använda?

Se bilder för tydlighet ang frågor 1 & 2. Uppskattar ev kloka svar!

• 2019-03-04 10.28.58.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1. OSB på varje sida är ju bättre än x2 på ena.
2. Sänksåg.
3. Absolut pappremsa i skarven, allt annat vore galet.

1. Väggen är 100mm bred i änden för att där sitter spackelhörn. Troligtvis är väggen byggd med 70mm regel + ett lager gips per sida =70+12,5+12,5=95mm. Vill du få det riktigt bra skulle jag ta bort dessa spackelhörnen och utgå från att du vill ha 95mm vägg när du är klar. 45-regel, 2 lager OSB samt 2 lager gips =45+2x11+2x12,5=92mm. Det är 1,5 mm diff per sida, det får du nog leva med, alternatvit köra med någon annan dimension av plywood på en sidan om du vill jobba dig, men du klarar att spackla ut 1,5mm så det kommer inte synas. Sätter du en dörrkarm rakt mot spelar det definitivt ingen roll.
Större skador efter att du tagit bort spackelhörn lagar du med gipsbruk.

2. det bästa är att lägga ut skenan och rita streck typ 6mm från skenan (rörelsefog för parketten) sen använder golvskenan som ritmall och linjer mellan streckens. Sedan sågar efter linjeerna med cirkelsåg. Du kommer inte komma åt med cirkelsågen mot befintliga väggar där får du köra med en "Multimaster" typ FEIN.

3. Är det för spacklingen du tänker på så ja, det ska du använda. OSB-skivorna skarvas annars med fördel på reglarna och sen fäster du gipsen i OSB-skivorna. Denna behöver alltså inte skarvas på reglarna då OSB-skivorna sitter i reglarna.

• Gilla
twoody
  • Laddar…
18 minuter efter postade frågor finns här två bra svar. Tack så mycket. Din kommentar Johan456 gör att jag känner att jag vet hur jag går vidare.

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.