3 399 läst · 2 svar
3k läst
2 svar
Golvvärme - Hur lång slinga?
Man beräknar ca 10 meter per m2 och mitt badrum är på 4,8 m2. Effektbehovet enligt kalkylator på nätet med typ av väggar, fönster etc, är 398W så 40 meter (400W) ska räcka effektmässigt. Jag kör faktiskt utan värme denna vinter men då måste dörren stå öppen olika mycket beroende på hur kallt det är ute men det är tänkt att man ska kunna stänga till dörren.Jag kan lägga slingan över nästan hela golvytan (förutom ett visst avstånd till golvbrunnen) då jag ska sätta in vägghängd toalett men och andra sidan hur viktigt är det att dra slingan hela vägen under toalett och handfat tex?
40 meter kan läggas lite glesare än 10 cm mellan rader eller lite längre än 5 cm från väggarna tex. Kanske blir 50 meter slinga onödigt långt och tätt mellan raderna?
Läste ett inlägg där någon tipsade om att välja kortare slinga än beräknat då han inte riktigt visste vad han skulle göra av all kabel, men han kanske inte beräknade bort yta för golvfäst toalett tex.
Edit:
När jag skissar upp blir rekommenderade 5 cm från vägg och 10 cm mellan slingorna ca 9 meter per m2.
10 cm från vägg och 10 cm mellan slingorna ger ca 8 meter per m2. I mitt fall 38,4 meter och då tror jag 40 meter är lättare att lägga då effektbehovet är tillräckligt.
40 meter kan läggas lite glesare än 10 cm mellan rader eller lite längre än 5 cm från väggarna tex. Kanske blir 50 meter slinga onödigt långt och tätt mellan raderna?
Läste ett inlägg där någon tipsade om att välja kortare slinga än beräknat då han inte riktigt visste vad han skulle göra av all kabel, men han kanske inte beräknade bort yta för golvfäst toalett tex.
Edit:
När jag skissar upp blir rekommenderade 5 cm från vägg och 10 cm mellan slingorna ca 9 meter per m2.
10 cm från vägg och 10 cm mellan slingorna ger ca 8 meter per m2. I mitt fall 38,4 meter och då tror jag 40 meter är lättare att lägga då effektbehovet är tillräckligt.
Redigerat:
Renoverare
· Skåne
· 7 711 inlägg
40 meter låter rimligt.
Man brukar alltid dra bort knappt en kvm så brukar det stämma bra.
Inte kul att stå med kabel över nämligen.
Man brukar alltid dra bort knappt en kvm så brukar det stämma bra.
Inte kul att stå med kabel över nämligen.
Liknande trådar
-
Uponor golvvärmeskiva, plåtar och 117m slang - Katrineholm
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Längre el-avbrott och golvvärme
Värme allmänt -
Golvvärme till garage - välja slang med mera
Värme allmänt -
Dagens problemlösning - knäck på golvvärmeslang
Värme allmänt -
Golvvärmeplåtar för 20 mm slang - Göteborg
Säljes, Uthyres & Skänkes