Byggahus.se
Hej. Jag har en fråga som min elektriker har svarat på men kanske någon har bättre tips?

Jag har en gavel där jag har 4st fönster där nere och 4st fönster där uppe.
Jag vill kunna styra alla där uppe med en knapptryckning och plejd och där nere på samma sätt separat.
Problemet är att det blir svårt att få till slang dragning mellan alla där upp till samma dosa och samma därnere så just nu är höger sida upp och nere slangdragit till varsin kopplingsdosa på högersida och samma med vänster. Jag undrar nu om jag kan förlönga led kabeln och sätta plejd pucken på vinden istället som blir 10 meter bort och koppla ihop båda sidorna där istället då det är svårt att få alla uppe och alla nere ihop kopplade med varandra i gaveln då det är murad stomme och balken blockerar slangdragning om man inte borrar igenom den.
Ett annat alternativ är väl att köpa 4 st plejd puckar och då ha 2st på varje sida som får genom trådlös signal styra varandra.

Just nu har jag som sagt två kopplingsdosor per sida och där är höger sida uppe och nere kopplade till varsin dosa och samma på andra sidan. Jag måste få ihop kopplingen med alla uppe och nere samtidigt och då är vinden på huset ett bra alternativ om det inte blir problem med förlång kabeldragning.
Det är typ 1w led dioder jag vill ha i smygarna.

• B9FF857F-0EE3-47EC-921D-6DC823070A6A.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 400D59F8-2281-4612-A9A6-6E9951D1421B.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det gäller 4st dioder som kommer ha 1,2 w stycket. Men då ska det inte vara några problemt att koppla alla dessa 4 st till en kopplingsdosa på vinden 15 meter bort? Blir ju 15 meter kabel till vardera diod och alla kopplas in insamma utgång i plejd pucken sen?

Kabel arean är 1kvm. Jag använder telekabel som är 4*0,5 och tvinnar ihop 2och 2.

Är det inte lättare att använda fyra puckar istället?

M marka skrev:
Är det inte lättare att använda fyra puckar istället?
Jo men tänkte lite kostnad för puckarna och onödigt mkt material som kan krångla istället för att dra kabel.
Kan det bli problem att dra kabel mellan varje diod och vinden?

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Först av allt, vilken typ av LED?
350 mA eller 230 V med eget separat drivdon.
Plejd till övre delen behöver bara tändtråd mellan Plejd och drivdonet.
Varför lägger du inte Led list på översidan av bjälkarna. dom finns i valfria längder och matas direkt från Plejd med 230 V så har jag det.
[länk]
Jag ska ha led list på ovankant av bjälkarna och dioder i alla smygarna och kunna styra allt separat så man själv kan välja vad man vill ha tänt. Det kommer en plejd puck med inbyggt drivdon så dessa tänkte jag montera när dom kommer. Tänker ha led spottar i smygarna som är 1,2w typ 350 mA

Borde inte vara nåt problem, du kan ju alltid använda grövre kablar om du är orolig. Standard 1,5mm2 FK tex.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.